2022-01-07 / Autor: Mark Victory, starszy redaktor ds. recyklingu w ICIS
Oczekuje się, że europejski rynek mieszanych odpadów tworzyw sztucznych ulegnie dalszemu zacieśnieniu w 2022 roku w związku z rosnącym wykorzystaniem mieszanych gatunków poliolefin przez recyklerów mechanicznych oraz zwiększonym wykorzystaniem odpadów nadających się do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) przez recyklerów chemicznych pracujących w oparciu o pirolizę.
Firmy zajmujące się recyklingiem mechanicznym w coraz większym stopniu badają możliwość wykorzystania mieszanych odpadów poliolefinowych jako surowca, w związku z rekordowo wysokimi cenami granulatu z recyklowanego polietylenu (R-PE) i recyklowanego polipropylenu (R-PP) oraz strukturalnymi niedoborami monosortowanych odpadów R-PE i R-PP.
Nowe moce produkcyjne w zakresie sortowania przez podmioty zarządzające odpadami i recyklerów, ukierunkowane na wykorzystanie mieszanych odpadów poliolefinowych, mają zostać uruchomione w 2022 r.
Nie jest to pierwszy raz, kiedy firmy zajmujące się recyklingiem mechanicznym badają mieszane odpady tworzyw sztucznych jako surowiec. Wcześniejsze próby nie powiodły się, ponieważ niska wydajność i złożoność procesu sortowania materiału sprawiły, że proces ten był ekonomicznie nieopłacalny. Niemniej utrzymująca się niewielka podaż monomateriałów i rosnący popyt na materiały pochodzące z recyklingu znacznie zmieniły ekonomiczną wykonalność stosowania mieszanych odpadów tworzyw sztucznych.
Wraz z gwałtownym wzrostem cen materiałów w 2021 roku, ciągłymi niedoborami strukturalnymi, rozwojem technologii sortowania oraz stabilnymi wartościami granulatu z recyklowanego polietylenu o wysokiej gęstości (R-HDPE) i R-PP (obecnie rekordowo wysokimi w Europie), wykorzystanie mieszanych odpadów poliolefinowych jako materiału wsadowego stało się ekonomicznie opłacalne.
Ceny poużytkowego mieszanego kolorowego polietylenu wysokiej gęstości (HDPE) wzrosły w Europie średnio o 393% w 2021 roku. W 2021 roku odpady PP postkonsumenckie mieszane wzrosły średnio o 182%. Wartość odpadów bezbarwnych, poużytkowych butelek z politereftalanu etylenu (PET) wzrosła w 2021 roku średnio o 131%.
W związku z licznymi nowymi projektami opakowań zaplanowanymi na 2022 rok - napędzanymi przez ciągłą presję zrównoważonego rozwoju wywieraną na marki szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych (FMCG) - oczekuje się, że dostępność odpadów monosortowanych HDPE i PP pozostanie niska przez cały 2022 rok.
Coraz częściej podmioty zarządzające odpadami i zajmujące się recyklingiem mechanicznym poszukują możliwości ekstrakcji użytecznych poliolefin z odpadów mieszanych poliolefin, pozostawiając odpady nadające się do paliw alternatywnych (RDF), która mogą być następnie potencjalnie sprzedane dalej do sektora recyklingu chemicznego lub RDF. Odpady poużytkowe są obecnie sprzedawane po dodatnich wartościach.
Podaż odpadów mieszanych poliolefin będzie się zmniejszać
Oczekuje się, że w 2022 roku dostępność odpadów mieszanych poliolefin ulegnie dalszemu zmniejszeniu, szczególnie we Francji, w związku z nowymi mocami w zakresie mechanicznego sortowania i przetwarzania surowców wtórnych, które mają zostać uruchomione w pierwszym kwartale 2022 roku.
Wysokie ceny frakcji mieszanych poliolefin i chęć uniknięcia konkurencji z zakładami recyklingu mechanicznego oznaczają, że zakłady recyklingu chemicznego oparte na pirolizie w coraz większym stopniu rezygnują ze sztywnych i sztywnych/elastycznych gatunków mieszanych poliolefin.
Historycznie, mieszane poliolefiny były preferowanym surowcem dla zakładów recyklingu chemicznego opartych na pirolizie, ze względu na potrzebę ograniczenia zawartości PET (który utlenia się i nie ulega depolimeryzacji w procesie pirolizy), chloru (który jest korozyjny), nylonu i środków zmniejszających palność w materiale wejściowym.
Jednocześnie wysokie koszty energii sprawiają, że spalanie energii staje się coraz bardziej atrakcyjne, a rynek RDF rośnie - szczególnie w przemyśle cementowym.
Podczas gdy większość zakładów recyklingu chemicznego opartego na pirolizie pragnie uniknąć konkurencji z zakładami recyklingu mechanicznego z powodów ideologicznych, stawia je to w bezpośredniej konkurencji z sektorem OPB z powodu braku wystarczającej infrastruktury do zaspokojenia oczekiwanego popytu.
Chociaż w 2021 roku w Europie po raz pierwszy odnotowano pozytywny obrót belami odrzuconych odpadów OPB, w niektórych innych regionach Europy, takich jak Skandynawia i Holandia, ceny nadal są ujemne, jednak oczekuje się, że ulegnie to zmianie wraz ze wzrostem popytu na recykling chemiczny w 2022 roku.
W Europie istnieje obecnie 364 tys. ton działających mocy przerobowych w zakresie recyklingu chemicznego, z czego 218 tys. ton opiera się na pirolizie.
W związku z częstym ogłaszaniem nowych mocy wytwórczych dla zakładów recyklingu chemicznego, oczekuje się, że w najbliższych latach wielkość ta będzie rosła, nawet jeśli większość zakładów pozostanie w skali pilotażowej lub laboratoryjnej.
Mark Victory, starszy redaktor ds. recyklingu w ICIS
WięcejSklep
"CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022
25.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 3/2022
35.00 zł
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Artykuł sponsorowany
2,460.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej - spotkanie dla ponad 170 osób
7 czerwca w Warszawie, w obecności ponad 170 gości, odbyła się XI Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii...
Plastpol prawdziwie międzynarodowym wydarzeniem dla branży
Targi Plastpol są środkowoeuropejskim liderem imprez branży przetwórstwa tworzyw sztucznych i...
VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej w formule wirtualnej zgromadziła ponad 70 osób
7 grudnia 2021 r. odbyła się VIII Konferencja Przemysłu Chemii Budowlanej. Wydarzenie było transmitowane...
TransLogistica Poland: ważne spotkanie dla branży TSL
3-5 listopada 2021 r. odbyła się VIII edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w...