2023-07-21
Anna Kozera-Szałkowska, dyrektor zarządzająca Plastics Europe Polska komentuje opublikowaną kilka dni temu propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą End-of-Life Vehicles. Propozycja ta nie tylko jest ważnym krokiem we właściwym kierunku dla sektora motoryzacyjnego, ale także ustanawia precedens dla innych sektorów rynku, takich jak opakowania.
– Przyspieszenie zmian systemowych jest niezbędne w łańcuchach wartości wszystkich gałęzi przemysłu, w tym w branży motoryzacyjnej, aby osiągnąć unijne cele klimatyczne i cyrkularne do 2050 r. Dlatego Plastics Europe z zadowoleniem przyjmuje ambitną propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą końca cyklu życia pojazdów End-of-Life Vehicles. Propozycja jest ważnym krokiem we właściwym kierunku dla sektora motoryzacyjnego, ale stanowi również precedens dla sektora opakowań - propozycja obecnie jest w trakcie opiniowania i innych sektorów, uznając znaczenie obowiązkowych celów w zakresie zawartości recyklatów jako siły napędowej obiegu zamkniętego. Wiele elementów z tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym to produkty o wysokiej wydajności, które wymagają użycia polimerów najwyższej jakości i które mogą być bardzo trudne w recyklingu. W związku z tym zaproponowany przez Komisję ambitny poziom 25% zawartości recyklatów można osiągnąć jedynie poprzez połączenie recyklingu mechanicznego i innych innowacyjnych technologii, takich jak recykling chemiczny. Firmy członkowskie Plastics Europe podejmują ogromne inwestycje i wdrażają dalekosiężną reorganizację swojego zaplecza produkcyjnego i technologicznego, ale aby przyspieszyć rozwój recyklingu chemicznego i sprostać ambitnym celom Komisji w zakresie zawartości recyklatów, pilnie potrzebne są sprzyjające ramy polityczne. Przemysł potrzebuje zielonego światła, aby inwestować w recykling chemiczny z zastosowaniem bilansu masy – tłumaczy Anna Kozera-Szałkowska, dyrektor zarządzająca Plastics Europe Polska.
Warto wiedzieć, że każdego roku ponad 6 milionów pojazdów w Europie dobiega końca swego użytkowania i jest traktowanych jako odpady. Gdy pojazdy wycofane z eksploatacji nie są odpowiednio zarządzane, mogą powodować problemy środowiskowe, a gospodarka europejska traci miliony ton materiałów. Przemysł motoryzacyjny jest jednym z największych konsumentów surowców podstawowych, takich jak stal, aluminium, miedź i tworzywa sztuczne, ale w niewielkim stopniu wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. Chociaż wskaźniki recyklingu materiałów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji są na ogół wysokie, produkowany złom metali jest niskiej jakości i tylko niewielkie ilości tworzyw sztucznych są poddawane recyklingowi.
Dyrektywa w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (dyrektywa ELV) określa jasne cele dla pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich komponentów. Zakazuje również stosowania substancji niebezpiecznych podczas produkcji nowych pojazdów, zwłaszcza ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu), z wyjątkiem określonych wyjątków, gdy nie ma odpowiednich alternatyw. Od czasu wprowadzenia tej dyrektywy weszło w życie kilka zmian. UE wprowadziła również kilka powiązanych przepisów, takich jak dyrektywa w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich możliwości ponownego użycia, recyklingu i odzysku. W 2021 r. rozpoczęto przegląd dyrektywy ELV, którego efektem jest propozycja nowego rozporządzenia w 2023 r.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...