Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Plastics Europe Polska: End-of-Life Vehicles to krok w dobrą stronę

2023-07-21

Anna Kozera-Szałkowska, dyrektor zarządzająca Plastics Europe Polska komentuje opublikowaną kilka dni temu propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą End-of-Life Vehicles. Propozycja ta nie tylko jest ważnym krokiem we właściwym kierunku dla sektora motoryzacyjnego, ale także ustanawia precedens dla innych sektorów rynku, takich jak opakowania.

–  Przyspieszenie zmian systemowych jest niezbędne w łańcuchach wartości wszystkich gałęzi przemysłu, w tym w branży motoryzacyjnej, aby osiągnąć unijne cele klimatyczne i cyrkularne do 2050 r. Dlatego Plastics Europe z zadowoleniem przyjmuje ambitną propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą końca cyklu życia pojazdów End-of-Life Vehicles. Propozycja jest ważnym krokiem we właściwym kierunku dla sektora motoryzacyjnego, ale stanowi również precedens dla sektora opakowań - propozycja obecnie jest w trakcie opiniowania i innych sektorów, uznając znaczenie obowiązkowych celów w zakresie zawartości recyklatów jako siły napędowej obiegu zamkniętego. Wiele elementów z tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym to produkty o wysokiej wydajności, które wymagają użycia polimerów najwyższej jakości i które mogą być bardzo trudne w recyklingu. W związku z tym zaproponowany przez Komisję ambitny poziom 25% zawartości recyklatów można osiągnąć jedynie poprzez połączenie recyklingu mechanicznego i innych innowacyjnych technologii, takich jak recykling chemiczny. Firmy członkowskie Plastics Europe podejmują ogromne inwestycje i wdrażają dalekosiężną reorganizację swojego zaplecza produkcyjnego i technologicznego, ale aby przyspieszyć rozwój recyklingu chemicznego i sprostać ambitnym celom Komisji w zakresie zawartości recyklatów, pilnie potrzebne są sprzyjające ramy polityczne. Przemysł potrzebuje zielonego światła, aby inwestować w recykling chemiczny z zastosowaniem bilansu masy – tłumaczy Anna Kozera-Szałkowska, dyrektor zarządzająca Plastics Europe Polska.

Warto wiedzieć, że każdego roku ponad 6 milionów pojazdów w Europie dobiega końca swego użytkowania i jest traktowanych jako odpady. Gdy pojazdy wycofane z eksploatacji nie są odpowiednio zarządzane, mogą powodować problemy środowiskowe, a gospodarka europejska traci miliony ton materiałów. Przemysł motoryzacyjny jest jednym z największych konsumentów surowców podstawowych, takich jak stal, aluminium, miedź i tworzywa sztuczne, ale w niewielkim stopniu wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. Chociaż wskaźniki recyklingu materiałów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji są na ogół wysokie, produkowany złom metali jest niskiej jakości i tylko niewielkie ilości tworzyw sztucznych są poddawane recyklingowi.

Dyrektywa w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (dyrektywa ELV) określa jasne cele dla pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich komponentów. Zakazuje również stosowania substancji niebezpiecznych podczas produkcji nowych pojazdów, zwłaszcza ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu), z wyjątkiem określonych wyjątków, gdy nie ma odpowiednich alternatyw. Od czasu wprowadzenia tej dyrektywy weszło w życie kilka zmian. UE wprowadziła również kilka powiązanych przepisów, takich jak dyrektywa w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ich możliwości ponownego użycia, recyklingu i odzysku. W 2021 r. rozpoczęto przegląd dyrektywy ELV, którego efektem jest propozycja nowego rozporządzenia w 2023 r.



Plastics Europe Polskaodpadytworzywa sztucznepraworecykling

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie