Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

PKP Cargo stawia na chemię budowlaną

2014-06-05

Chemia budowlana coraz ważniejszą kategorią produktową w przewozach realizowanych przez PKP Cargo.

W kwietniu br. łączna masa przewiezionych koleją towarów wyniosła 18,49 mln ton, czyli o 0,42% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Natomiast wykonana praca przewozowa wzrosła o 4,39%, do poziomu 4,17 mld tonokilometrów. W okresie czterech miesięcy 2014 r. udział Grupy PKP Cargo w rynku pod względem przewiezionej masy wyniósł 47,11%, a pod względem pracy przewozowej 57,07%.

Początek roku przyniósł zasadnicze zmiany w strukturze kolejowych przewozów towarowych. Efektem ciepłej zimy było radykalne zmniejszenie zapotrzebowania na energie cieplną i elektryczną, a w konsekwencji spadek liczby zamówień ze strony energetyki na transport węgla. PKP Cargo, będące przewoźnikiem najbardziej zaangażowanym w transport węgla, z dnia na dzień musiał wypełnić lukę po nim. Miejsce węgla w przewozach zajęły zatem kruszywa, cement i inne materiały budowlane, których przewozy wzrosły o 81% r/r. Na bardzo dobrym poziomie utrzymały się przewozy wyrobów przemysłowych i produktów chemicznych.

- W 2013 r. PKP Cargo przewiozło ponad 2 mln ton cementu. To blisko 9% całej krajowej sprzedaży tego surowca – podkreśla Arkadiusz Pokropski dyrektor zarządzający ds. sprzedaży PKP Cargo SA. – Analizując te dane warto wziąć pod uwagę, że znaczna część produkcji cementu nadal jest przewożona zawodowym transportem samochodowym, transportowana taśmociągami lub w samochodach prywatnych. Dopiero to pokaże nam prawdziwe znaczenie naszych 9%. W kolejowych przewozach cementu zarówno sypkiego, jak i pakowanego jesteśmy absolutnym liderem – dodaje Arkadiusz Pokropski.

Na podstawie szacunkowych danych PKP Cargo, przewozy cementu realizowane przez innych przewoźników kolejowych w 2013 r. kształtowały się na poziomie 61 091 ton. Tymczasem według danych opublikowanych w rocznym raporcie Stowarzyszenia Producentów Cementu produkcja cementu w Polsce w 2013 r. wyniosła 14 446 tys. ton. Do tego doszedł import 179 tys. ton główne z Czech i z Niemiec.

- Transport cementu, czy szerzej generalnie materiałów chemii budowlanej jest zawsze odzwierciedleniem aktualnej kondycji gospodarki. Stąd obserwowany od początku roku wzrost przewozów dla tych kontrahentów. Biorąc pod uwagę tempo realizowanych inwestycji infrastrukturalnych oraz podpisane i negocjowane kontrakty zakładamy znaczący wzrost usług transportowych cementu w całym 2014 r. – ocenia Arkadiusz Pokropski. - Dodatkowo w dostawach do odbiorcy z Kaliningradu PKP Cargo realizuje przewozy cementu mieszanym morsko - kolejowym transportem.

Badania rynkowe wskazują na rosnące znaczenie kolejowej spedycji przy transportach cementu. W opublikowanym dwa lata temu opracowaniu Instytutu Logistyki i Magazynowania z Poznania „Kolej na Kolej” przywołano kilka istotnych argumentów przemawiających za takim rozwiązaniem. Po pierwsze, do załadunku i rozładunku palet z wagonów kolejowych nie są wymagane specjalistyczne urządzenia rozładunkowe, tylko standardowe wózki widłowe. Po drugie, transport kolejowy pozwala na zdecydowanie lepszą efektywność i zmniejszenie kosztów transportu. Naciski na oś, obowiązujące na kolei pozwalają na pełne wykorzystanie przestrzeni wagonów. Natomiast w transporcie drogowym ciężar przewożonego jednorazowo ładunku (23,8 tony) powoduje, że wykorzystanie ładowności naczep drogowych jest 100%, jednak wykorzystanie przestrzeni ładunkowej nie należy do optymalnych. Obecnie w jednej naczepie przewozi się maksymalnie 17 palet cementu workowanego, co stanowi zaledwie ok. 50% potencjału. Resztę naczepy wypełnia wyjątkowo drogie w transporcie powietrze. Dlatego wykorzystanie transportu kolejowego - wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe - oznacza istotne ograniczenie kosztów.


chemia budowlanalogistykatransportPKP Cargo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie