Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

PIPC: apel o ochronę rynku wewnętrznego

2025-09-19

Polska Izba Przemysłu Chemicznego apeluje do instytucji europejskich o ochronę rynku i wyrównanie warunków konkurencji.

Postulowane przez PIPC ochrona rynków i wyrównanie warunków konkurencji miałyby się dokonać poprzez realizację sześciu celów. Oto one:

  1. Usprawnienie i reforma unijnych instrumentów ochrony handlu
  • Wyznaczenie maksymalnego terminu trzechmiesięcy na nałożenie środków tymczasowych oraz uproszczenie procedur w przypadku gwałtownego wzrostu importu.
  • Rozszerzenie definicji dumpingu o czynniki strukturalne zniekształcające warunki konkurencji.
  • Wprowadzenie zasady uprawdopodobnienia dumpingu jako podstawy do wszczęcia postępowania i nałożenia środków tymczasowych.
  1. Wdrożenie szybkiej ścieżki reagowania na zakłócenia równowagi handlowej
  • Wdrożenie szybszych i skuteczniejszych narzędzi ochrony rynku, niż mechanizmy obecnie funkcjonujące w ramach unijnych procedur.
  • Utworzenie unijnego systemu szybkiego reagowania na nieuczciwy import, opartego na bieżącym monitoringu danych handlowych i automatycznych sygnałach ostrzegawczych.
  • Bardziej elastyczne podejście do stosowania środków ochronnych (safeguard measures) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w których nagły i gwałtowny wzrost importu może poważnie zakłócić funkcjonowanie rynku UE.
  • Wdrożenie szybkiej ścieżki podejmowania decyzji, opartej na danych z systemu monitorowania oraz automatycznych mechanizmach ostrzegawczych, które umożliwią Komisji Europejskiej uruchamianie postępowań ochronnych z wyprzedzeniem.
  • Nawiązanie współpracy z innymi krajami dotkniętymi nieuczciwym importem.
  1. Wprowadzenie dodatkowych opłat wyrównawczych
  • Wprowadzenie dodatkowego mechanizmu opłat wyrównawczych które przeciwdziałałyby nierównościom konkurencyjnym wynikającym z niesymetrycznych kosztów regulacyjnych i energetycznych.
  • Wprowadzenie mechanizmu wykorzystania wpływów z ceł antydumpingowych oraz innych środków ochronnych jako źródła wsparcia finansowego dla branż dotkniętych nieuczciwą konkurencją — w szczególności na inwestycje służące utrzymaniu produkcji i rozwojowi innowacji technologicznych.
  1. Stworzenie unijnych rejestrów dla produktów chemicznych objętych wzmożonym importem
  • Stworzenie unijnych rejestrów dla produktów chemicznych, w tym m.in. nawozów mineralnych oraz tworzyw sztucznych, w przypadku których odnotowano istotny i utrzymujący się wzrost wolumenu importu do UE.
  1. Stosowanie równoważnych standardów wobec towarów spoza UE
  • Konsekwentne stosowanie równoważnych do unijnych standardów środowiskowych, klimatycznych i chemicznych wobec wszystkich produktów wprowadzanych na rynek UE – bez względu na ich pochodzenie.

W szczególności PIPC postuluje o:

  • objęcie importerów obowiązkiem przedstawiania deklaracji zgodności z unijnymi standardami środowiskowymi, popartej odpowiednią dokumentacją dowodową oraz zapewnienie skutecznych, regularnych kontroli weryfikujących spełnianie tych wymogów;
  • wzmocnienie mechanizmów nadzoru realizowanych przez służby celne i instytucje ochrony środowiska w odniesieniu do towarów importowanych na rynek UE; intensyfikację przeprowadzania wyrywkowych testów laboratoryjnych;
  • wprowadzenie jednakowych wymagań dla stosowania substancji do produkcji wyrobów w UE i importu gotowych wyrobów spoza UE; • wprowadzenie narzędzi umożliwiających identyfikowalność i śledzenie pochodzenia tworzyw sztucznych i produktów objętych gospodarką o obiegu zamkniętym.
  1. Reforma CBAM
  • Utrzymanie bezpłatnych uprawnień EU ETS dla sektorów objętych CBAM.
  • Wprowadzenie ochrony eksporterów z UE.
  • Wzmocnienie mechanizmów kontrolnych CBAM.
  • Wprowadzenie dokładnej oceny wpływu każdego rozszerzenia CBAM (w tym na emisje pośrednie) w porozumieniu z danym sektorem.
  • Utrzymanie mechanizmów kompensacji kosztów pośrednich.

 

 


Polska Izba Przemysłu Chemicznegoprzemysł chemicznyprawo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie