Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Pierwszy w Polsce most z kompozytów

2014-08-01

Powstaje pierwszy w Polsce most drogowy z kompozytów. Gotowy ma być wiosną 2016 r. Jego budowa odbywa się w miejscowości Błażowa w powiecie rzeszowskim. Most umożliwi pokonanie przeszkody jaką jest potok Ryjak.

Przeprawa realizowana jest w ramach projektu "Com-bridge - Innowacyjny most z kompozytów FRP", obsługiwanego przez czterech partnerów: Mostostal Warszawa (lider projektu, wykonawca mostu); Promost Consulting (projektant); Uczelniane Centrum Badawcze Materiały Funkcjonalne (badania materiałowe) oraz Politechnika Rzeszowska (badania elementów konstrukcyjnych).

Główne elementy konstrukcyjne mostu wykonane zostaną z kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. W tego typu materiałach rolą ciągłych włókien jest zapewnienie pożądanej wytrzymałości i sztywności. Udział polimerów w całkowitej nośności kompozytu jest znikomy – w stosunku do włókien, zarówno wytrzymałość na rozciąganie, jak i moduł sprężystości żywicy są mniejsze o mniej więcej dwa rzędy wielkości. Niemniej matryca (osnowa) polimerowa jest bardzo ważna dla pracy kompozytu i służy jako spoiwo, a także zapewnia ochronę włókien (m.in. przed czynnikami środowiskowymi) oraz pozwala na redystrybucje obciążenia pomiędzy poszczególnymi włóknami.

W tej chwili przez potok Ryjak w Błażowej wiedzie most stalowo – drewniany z 1958 r. o długości 35 m i szerokości blisko 9 m. Parametry nowego mostu kompozytowego są z kolei następujące: całkowita długość: 22,1 m; szerokość: 10,02 m; wysokość całkowita: 1,44 m.

Jakie motywy stoją za budową mostu kompozytowego?

Przede wszystkim konstrukcje wznoszone ze stali, drewna i betonu wymagają regularnej konserwacji, co generuje koszty i utrudnienia w bieżącym ruchu. Jak zatem wyjaśniają odpowiedzialni za powstanie kompozytowej przeprawy, kierunkiem w jakim należy podążać jest budowanie trwalszych obiektów, m.in. poprzez wykorzystanie nowoczesnych materiałów.

Kompozyty włókniste o osnowie polimerowej są od dawna stosowane w astronautyce, lotnictwie, przemyśle stoczniowym, samochodowym i sportowym. Posiadają takie właściwości, jak niski ciężar, dużą wytrzymałość, całkowitą odporność na korozję, swobodę kształtowania przekroju oraz duże tłumienie wewnętrzne. Wszystkie te cechy są bardzo pożądane w mostownictwie.

- Budownictwo nie jest branżą bardzo innowacyjną. Wprowadzanie nowinek technicznych następuje powoli i stopniowo. Upowszechnienie stosowania kompozytów w mostownictwie z pewnością doprowadzi do spadku ich cen (analogiczny trend obserwowano m.in. w branży sportowej lub samochodowej). Jednak nawet teraz, pomimo dość wysokich kosztów początkowych, analizy kosztów w cyklu życia obiektu pokazują, że budowa takich mostów jest uzasadniona z ekonomicznego punktu widzenia. Zależnie od typu przeprawy, jej lokalizacji, warunków środowiskowych i terenowych, wymaganego czasu budowy oraz zakładanego czasu życia konstrukcji, całkowite koszty w cyklu życia mostów kompozytowych są porównywalne, a w niektórych przypadkach zdecydowanie niższe niż dla obiektów wykonanych z materiałów tradycyjnych – tłumaczą przedstawiciele konsorcjum odpowiedzialnego za projekt Com-bridge. - Kompozytowe elementy mostu są prefabrykowane, przywożone na plac budowy i tam wbudowywane. Ich kilkukrotnie niższa masa, w porównaniu z tradycyjnymi prefabrykatami, pozwala na budowę i transport większych elementów, możliwych do montażu za pomocą mniejszych i lżejszych maszyn budowlanych. w znaczący sposób zmniejsza to koszty oraz skraca czas budowy. Jest to szczególnie ważne na terenach silnie zurbanizowanych, gdzie budowa przeprawy może paraliżować komunikację.


chemia budowlanabudownictwokompozyty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie