2022-12-13
Sposób uczesania to jeden z czytelnych znaków poszczególnych okresów w historii mody. Moda w tej dziedzinie zmienia się, a charakterystyczne fryzury stały się symbolem pewnych epok i stylu życia (lata 60, 70, 80 XX w. itd.). Zmieniają się także metody dbałości o higienę włosów i ich pielęgnacji. Wraz z postępem nauki w obszarze składników produktów kosmetycznych i odkrywania nowych substancji – o szczególnie cennych właściwościach – pojawiają się innowacyjne produkty wspomagające pielęgnację i regenerację włosów oraz skóry głowy.
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) od 17 lat prowadzi projekty „Nauka dla urody” i „Nauka dla domu”, których celem jest popularyzacja wiedzy eksperckiej i naukowej z obszaru produktów kosmetycznych i detergentowych. To okazja to ciekawych rozmów o faktach i mitach dotyczących tych ważnych dóbr, których w każdej rodzinie i w każdym domu używamy na co dzień. Ostatnie spotkanie poświęcone było skutecznej pielęgnacji włosów.
Anna Oborska, dyrektor generalna i wiceprezes PSPKD, przywołała w jego trakcie wyniki badania European Consumer Perception Study, które w roku 2022 zostało przeprowadzone przez europejską organizację branżową Cosmetics Europe. Celem było poznanie opinii konsumentów na temat kosmetyków. W badaniu uczestniczyło ponad 6 tys. konsumentów z 10 krajów europejskich: Bułgarii, Danii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Polski. Potwierdziło ono, że kosmetyki są niezbędne na wszystkich etapach naszego życia.
- Dlaczego kosmetyki są aż tak ważne? To są produkty, których używamy na co dzień - pozwalają nam zachować higienę, ale także są kluczowym czynnikiem kształtującym ogólną jakość życia, pewność siebie, a nawet poczucie własnej wartości. Trudno nie zgodzić się z wnioskiem podsumowującym badanie przeprowadzone przez Cosmetics Europe, że używanie kosmetyków wpływa na poprawę komfortu i samopoczucia – mówiła Anna Oborska.
Jak przywiązanie europejskich konsumentów do produktów kosmetycznych przekłada się na liczby? Przeciętny Europejczyk używa w ciągu dnia siedmiu różnych produktów kosmetycznych, a w ciągu tygodnia 13. Wyższe wartości zadeklarowały kobiety, które używają: dziewięciu produktów dziennie i 15 tygodniowo. Rekordzistami europejskimi są osoby z grupy wiekowej 18-24 lat, które używają aż 16 produktów tygodniowo. Wyniki uzyskane w Polsce są nieznacznie wyższe od średniej europejskiej: używamy osiem różnych produktów kosmetycznych dziennie i 13 tygodniowo. Wyniki uzyskane w grupie kobiet: 11 produktów dziennie i 16 w skali tygodnia.
- Higiena i pielęgnacja włosów, to zabiegi, które przeprowadzamy każdego dnia. Zmieniają się mody i trendy oraz zwyczaje, ale jedno jest pewne – pielęgnację włosów należy rozpocząć od dobrego umycia włosów i skóry głowy. Dyskusja o tym jak często należy myć głowę, to temat rzeka – dyskutowany od zawsze. A prawidłowa odpowiedź jest jedna: tak często, jak skóra głowy tego potrzebuje. Częstotliwość mycia to sprawa indywidualna - przekonuje Anna Oborska.
Dobry szampon usuwa zanieczyszczenia, które znajdują się na włosach: sebum (łój), pot, martwe komórki naskórka, a także resztki preparatów kosmetycznych (lakierów, żeli, wosków, pianek, itp.). Warto dobrać go nie tylko do rodzaju włosów, ale także do potrzeb skóry głowy. Po każdym myciu głowy i włosów, pamiętajmy o zastosowaniu odżywki, która zabezpiecza włos przed uszkodzeniami.
Anna Oborska omówiła też składniki powszechnie stosowane w produktach do pielęgnacji włosów, akcentując te, które powinny znaleźć się w składach poszczególnych kategorii: szamponach, produktach kondycjonujących, produktach do stylizacji. To one często decydują o specyficznym działaniu preparatu, który jest przeznaczony do zadbania o włosy szczególnych potrzeb (w tym przetłuszczających się, z tendencją do łupieżu, czy wypadania).
Skoro składniki decydują o skuteczności działania produktu: jak w gąszczu informacji chemicznych może poradzić sobie użytkownik produktów kosmetycznych nie będący profesjonalistą?
Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego zachęca do korzystania z największej w Polsce bazy substancji stosowanych do produkcji kosmetyków. Pod adresem cosmile.app użytkownik znajdzie wszystkie informacje, które pomogą mu dokonywać świadomych i poprawnych wyborów.
- Włosy nie lubią skrajnych temperatur. Nośmy czapki – zwróćmy jednak uwagę, żeby nie były zbyt ciasne i nie powodowały podrażnień skóry głowy, czy przepocenia. Dbajmy o dostateczne nawilżenie włosów i skóry głowy– ten efekt osiągniemy poprzez stosowanie odpowiednio dobranych preparatów pielęgnacyjnych, a także poprzez dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu. Susząc włosy pamiętajmy, że zbyt wysoka temperatura sprawi, że włosy staną się suche i łamliwe – dodała Anna Oborska.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...