2025-10-02 / Autor: Emilia Młynarkiewicz, magister chemii, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje w firmie MPR Labs, jako specjalistka ds. oceny bezpieczeństwa kosmetyków. Zajmuje się analizą składników i oceną ryzyka stosowania kosmetyków, dbając o zgodność produktów z obowiązującymi regulacjami oraz ich najwyższą jakość.
Wartość pH (potencjału wodorowego) stanowi jeden z najważniejszych parametrów kontrolnych w przemyśle kosmetycznym, mający bezpośredni wpływ na stabilność produktów, ich skuteczność oraz bezpieczeństwo stosowania. W dobie rosnącej świadomości konsumentów dotyczącej składu i działania kosmetyków, zrozumienie roli pH w formułowaniu staje się kluczowe nie tylko dla technologów kosmetycznych, ale również dla całej branży kosmetycznej. Współczesne badania wskazują na złożone interakcje między pH produktów kosmetycznych, a naturalną barierą skórną, co ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia i wyglądu skóry.
Teoretyczne podstawy pH w kontekście kosmetologicznym
Jeśli chcemy w pełni zrozumieć, dlaczego pH odgrywa kluczową rolę w kosmetykach, należy rozpocząć od fundamentów matematycznych i chemicznych tego pojęcia. Ta teoretyczna wiedza stanowi podstawę dla wszystkich praktycznych zastosowań w przemyśle kosmetycznym.
Pierwotna definicja pH została sformułowana przez Sørensena jako wzór matematyczny:
pH = −log[H⁺]
gdzie [H⁺] oznacza molarne stężenie jonów wodorowych. W praktyce pH informuje nas o stężeniu jonów wodorowych (H⁺) w roztworze – wysokie stężenie tych jonów oznacza środowisko kwaśne, niskie zaś środowisko zasadowe. Jednym z kluczowych wyzwań w formulacji kosmetyków jest logarytmiczna skala pH. Oznacza to, że zmiana pH o zaledwie 1 jednostkę oznacza aż dziesięciokrotną zmianę stężenia jonów wodorowych (H⁺) w produkcie. W praktyce nawet niewielka zmiana pH może więc znacząco wpłynąć na stabilność i skuteczność kosmetyku. Dlatego tak ważna jest precyzyjna kontrola tego parametru podczas produkcji.
Skala pH mieści się w zakresie od 0 do 14, gdzie wartość 7 oznacza odczyn neutralny. Ma ona ogromne znaczenie nie tylko dla właściwości chemicznych produktu, ale także dla jego działania na skórę.
W praktyce kosmetycznej różne typy produktów wymagają różnych wartości pH – na przykład toniki złuszczające często mają kwaśne pH, zwykle w zakresie około 3-4, aby skutecznie usuwać martwe komórki skóry i wspierać odnowę. Natomiast kremy nawilżające mają pH bliższe neutralnemu, zwykle około 5,5, co odpowiada naturalnemu pH skóry i pomaga utrzymać jej barierę ochronną.

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...