Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

PERN wykorzystuje koniunkturę i rozbudowuje swoją infrastrukturę

2018-12-18

Spółka PERN zapowiedziała, że w 2018 r. pobity zostanie jej firmowy rekord pod względem obrotów na rynku paliw. W ślad za tym firma przystępuje lub jest w trakcie realizacji wielu zadań inwestycyjnych.

Do końca listopada br. PERN wydał ze swoich baz już ponad 13 mln m³ paliwa, biorąc pod uwagę wszystkie kanały dystrybucji, czyli autocysterny, rurociągi i kolej. To blisko 10% więcej niż w analogicznym okresie 2017 r. Według prognoz PERN oznacza to, że 2018 rok zostanie zakończony kolejnym rekordem. Obrót paliwami będzie wyższy o blisko 1 mln m³ niż wcześniejszy rekord i wyniesie w przybliżeniu 14 mln m³.

- Pakiet paliwowy, pakiet energetyczny i pakiet transportowy oraz rosnący PKB wpływają na wzrost obrotów na rynku paliw. Chcemy wykorzystać ten trend i dlatego rozwijamy naszą infrastrukturę tak, aby klienci mogli zrealizować zwiększone zapotrzebowanie na magazyny oraz mogli skorzystać ze sprawnej logistyki. Do 2022 r. infrastruktura PERN w sposób istotny się powiększy. W przypadku magazynów na ropę będzie to wzrost o 17%; magazynów paliwowych o 23%; a rurociągów paliwowych o 21% - wyjaśnia Igor Wasilewski, prezes PERN.

Rozbudowa nowych pojemności na paliwa i magazynów na ropę naftową oraz rozwój sieci rurociągów w obu obszarach to kluczowe wyzwania związane z rozwojem spółki do 2022 r. W tym momencie PERN finalizuje budowę dwóch zbiorników w bazie paliwowej w Koluszkach. Ich technologiczny rozruch właśnie się dokonuje. Podobny projekt jest realizowany w bazie paliw w Nowej Wsi Wielkiej. Zbiorniki w obu lokalizacjach będą przeznaczone do magazynowania oleju napędowego. Obie inwestycje oznaczają, że możliwości spółki w zakresie magazynowania paliw zwiększą się o ponad 120 tys. m³.

W sumie, w segmencie paliwowym PERN wybuduje nowe zbiorniki o łącznej pojemności 700 tys. m³ (I i II etap 350 tys. m³; III etap 350 tys. m³). Ostatni etap zależeć będzie od wzrostu konsumpcji w kraju oraz zapotrzebowania na magazynowanie paliw i obroty baz.

Jedną z kluczowych inwestycji jest także rozbudowa gdańskiego Terminala Naftowego. Celem jest wybudowanie pięciu nowych zbiorników na ropę naftową. Da to w sumie prawie 400 tys. m³ nowych pojemności magazynowych. Dzieje się tak, bo polskie rafinerie sprowadzają coraz więcej ropy drogą morską za pośrednictwem tankowców. Chodzi więc o to, by jeszcze sprawniej obsługiwać statki z surowcem zawijające do naszego kraju.

Aktualnie trwa procedura przetargowa dotycząca tej inwestycji. W TNG funkcjonuje już sześć magazynów o łącznej pojemności 375 tys. m³. Dodatkowo w bazie surowcowej w Gdańsku trwa także budowa dwóch zbiorników na ropę o pojemności 100 tys. m³ każdy. Planowany termin zakończenia budowy przypada na kwiecień 2020 r.

Firma rozpoczęła również prace nad studium wykonalności drugiej nitki ropociągu pomorskiego od portu Morza Bałtyckiego do centrum Polski. Nowy rurociąg pozwoli na pogłębienie dywersyfikacji oraz pełną separację jakościową nowych gatunków ropy dla klientów PERN.

PERN wybuduje także rurociąg paliwowy z bazy w Boronowie do bazy PKN Orlen w Trzebini (długość ok 100 km) oraz zwiększy przepustowość rurociągów paliwowych dla zaopatrzenia aglomeracji warszawskiej.

- Nasze inwestycje nie tylko stanowią o przyszłości PERN, ale stanowią także potężny zastrzyk pieniędzy dla rodzimej gospodarki, ponieważ wszystkie projekty realizujemy wspólnie z polskimi firmami. Wysoce efektywne było także połączenie PERN z OLPP, dzięki czemu od początku tego roku PERN funkcjonuje jako połączony podmiot. Z uwagi na skalę działania firma jest w stanie wziąć na siebie złożone i kapitałochłonne inwestycje w logistykę oraz magazynowanie ropy i paliw. Wynikają one zarówno z potrzeb klientów, jak i celów strategicznych państwa zorientowanych wokół zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dla klientów połączenie PERN i OLPP oznacza łatwiejszą współpracę tylko z jednym podmiotem – podkreśla Igor Wasilewski, prezes PERN.


PERNlogistyka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie