Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

PERN: plany rozwojowe na 2023 r.

2023-01-10

PERN przedstawił swoje plany na 2023 r. Zakładają one inwestycję w rurociąg paliwowy z Boronowa do Trzebini, nowe zbiorniki produktowe o pojemności 256 tys. mᶟ i rozbudowę zdolności do przyjmowania paliw z morza. Na inwestycje i remonty spółka przeznaczy blisko 700 mln zł. Celem jest jeszcze większe wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski w obszarze ropy naftowej i paliw. Jest to kluczowe w związku z postępującą zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski po wybuchu wojny na Ukrainie.

Już niedługo do eksploatacji trafi nowy rurociąg paliwowy, dzięki któremu zwiększy się możliwość dostaw produktów naftowych m.in. dla południowej Polski, w tym zwłaszcza Aglomeracji Śląskiej. Obecnie trwają prace finalne i testy tej magistrali, która zostanie włączona do eksploatacji już w styczniu. Z kolei jesienią 2023 roku do eksploatacji trafi osiem nowych zbiorników na paliwa o łącznej pojemności 256 tys. mᶟ. PERN planuje wybudować nowe magazyny m.in. w bazie paliw nr 21 w Dębogórzu, która już teraz pełni funkcję kluczowego ogniwa systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Dodatkowo w Dębogórzu powstaną jeszcze trzy kolejne zbiorniki o pojemności 50 tys. mᶟ każdy, przeznaczone do przechowywania produktów naftowych, które ułatwią obsługę klientów zainteresowanych importem paliw.

PERN w dalszym ciągu będzie inwestował w infrastrukturę kolejową w Dębogórzu, m.in. poprzez modernizację torów i stanowisk załadunkowych nalewni kolejowej, co umożliwi przemieszczanie cystern o większej ładowności i usprawni procesy logistyczne. Firma rozważa także rozbudowę nalewni kolejowej o czwartą kabinę załadunkową, jeśli takie będzie zapotrzebowanie rynku. Działania te połączone z inwestycjami Portu w Gdyni, polegającymi na modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych i pogłębieniu toru wodnego (obsługa  większych tankowców) oraz z inwestycjami PKP związanymi z poprawą dostępu kolejowego do Portu w Gdyni oraz bazy paliw w Dębogórzu – pozwolą na zwiększenie wolumenów produktów naftowych, które są przyjmowane w Dębogórzu i ekspediowane w głąb kraju.

– PERN jest dziś jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw. Naszym podstawowym zadaniem jest zapewnienie płynnego funkcjonowania gospodarki. Stąd inwestycje w infrastrukturę niezbędną do zapewnienia stabilności dostaw ropy naftowej. Jesteśmy w historycznym momencie, bo rynek energetyczny wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze w ubiegłym roku. Dołożymy jednak wszelkich starań by wywiązać się ze strategicznych obowiązków spoczywających na spółce – podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN.

Obecnie w związku ze zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski sercem naszego kraju stał się Naftoport, przyjmujący surowiec z tankowców. To jedyny w Polsce morski terminal przeładunku ropy naftowej i jeden z największych terminali przeładunku produktów jej rafinacji. To także jeden z największych przeładunkowych terminali na Bałtyku. W związku z dywersyfikacją dostaw ropy naftowej poprzez tankowce, w tym różnych gatunków tego surowca, pojawiła się konieczność rozbudowania jego przepustowości. Dlatego PERN będzie dążył aby w Naftoporcie powstało kolejne stanowisko do przyjmowania tankowców z ropą naftową.

- Biorąc pod uwagę oczekiwania klientów i fakt, że coraz więcej ropy naftowej trafia do Polski drogą morską, PERN analizuje kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku. Firma jest także przygotowana do budowy drugiej nitki rurociągu pomorskiego, który dostarcza surowiec z morza do Polski i Niemiec. Ostateczna decyzja w tej sprawie zależeć będzie od klientów, z którymi toczą się rozmowy na temat przyszłości tej inwestycji – poinformował PERN w komunikacie.

Zapewniając bezpieczeństwo dostaw ropy i paliw, PERN będzie jednocześnie dalej modernizował swoje instalacje, aby były one bardziej ekologiczne. Kontynuowany będzie także program rozwoju odnawialnych źródeł energii ponieważ będą one wpływały na obniżenie kosztów zużycia prądu elektrycznego w spółce oraz będą ważnym elementem dywersyfikacji działalności. PERN planuje zrealizować także inne programy w kierunku ekologii, m.in. program modernizacji zasilania i oświetlenia, program modernizacji wodociągów i kanalizacji ścieków, a także budowę instalacji odzysku par benzyn.

– Obecnie rachunki za prąd stanowią duży procent naszych kosztów firmowych. Wobec rosnących cen energii, inwestycje w odnawialne źródła energii mogą przyczynić się do zmniejszenia tych kosztów. Inwestowanie w czystą energię, pochodzącą z odnawialnych źródeł, przynosi więc nie tylko korzyści finansowe, ale i pozwala na zadbanie o stan środowiska naturalnego. W 2023 roku spółka będzie realizowała kolejne projekty związane z fotowoltaiką, energią wiatrową, a także wodorem. Do 2028 roku nakłady PERN na budowę portfela projektów B+R będą oscylowały wokół kwoty 1,5 mld zł – podsumowuje Paweł Stańczyk, prezes PERN.



PERNlogistykapaliwa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 5/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 4/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

Nowość!

108.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie