Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

PERN: plan inwestycyjny na 2020 r.

2019-12-19

PERN przedstawił swój plan inwestycyjny na 2020 roku. Budżet zadań, które Grupa wykona opiewa na ponad miliard złotych.

Rozbudowa Terminala Naftowego w Gdańsku, rozbudowa nowych pojemności na paliwa i budowa rurociągu Boronów – Trzebinia to największe pozycje w planie inwestycji Grupy PERN na 2020 r. Przyjęty plan inwestycyjny jest wyższy o 110% niż prognozowana realizacja w 2019 roku i czterokrotnie wyższy niż inwestycje zrealizowane w 2018 roku.

Jednocześnie PERN podsumował swoje działania w roku 2019. Władze firmy przyznały, że kończący się rok oznaczał skuteczną rozbudowę surowcowych parków zbiornikowych. W minionych 12 miesiącach trwały intensywne prace na placach budów nowych zbiorników na ropę w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz w Bazie Gdańsk. Zbiorniki w Bazie Gdańsk przeszły już próby hydrostatyczne – na pierwszym zbiorniku dobiegają końca prace malarskie, obejmujące zabezpieczenie antykorozyjne, natomiast drugi jest w trakcie tego procesu. Zgodnie z planem zbiorniki w Bazie Gdańsk trafią do eksploatacji pod koniec pierwszej połowy 2020 roku, a zbiorniki w TNG jesienią 2020 roku.

W 2019 roku PERN zakończył także postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy prac projektowych dotyczące budowy rewersyjnego rurociągu ropy naftowej na trasie Płock–Gdańsk. Ta arteria, wraz z nowymi zbiornikami na ropę w Gdańsku, umożliwi Polsce pełną dywersyfikację dostaw ropy naftowej. Jednocześnie w toku są uzgodnienia dotyczące wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla rurociągu produktowego z Boronowa do Trzebini, który poprawi dostępność paliw w Aglomeracji Śląskiej. W 2020 roku PERN zgodnie z planem zamierza rozpocząć budowę tej magistrali.

- Infrastruktura, którą dziś budujemy, tworzy podwaliny pod trwałe bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju w zakresie ropy i paliw. Incydent z zanieczyszczoną ropą, która trafiła w pierwszej połowie roku do rurociągu „Przyjaźń”, potwierdził, że tego typu sytuacje nie są jedynie teorią, ale mogą zdarzyć się faktycznie. Polski system logistyki ropy i paliw poradził sobie dobrze z tym wyzwaniem, dlatego jego rozbudowa pozwoli nie tylko jeszcze lepiej zabezpieczyć nas w przyszłości, ale także zagwarantować maksymalną elastyczność operacyjną – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN

PERN realizuje także drugi etap budowy zbiorników na paliwa: już teraz powstaje zbiornik o pojemności 32 tys. m³ w bazie paliw w Koluszkach. Zostały zawarte umowy z wykonawcami zbiorników w bazach w Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. W przypadku dwóch zbiorników dla bazy w Dębogórzu trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. PERN planuje zakończenie tego etapu rozbudowy pojemności w połowie 2021 roku.

Jednak budowa nowych pojemności to tylko część działań związanych z bazami paliw. Spółka koncentruje się na poprawie jakości i przyspieszeniu obsługi klientów. W tym celu inwestuje w modernizację obsługi autocystern oraz cystern kolejowych, a także w ponosi nakłady w automatykę. To pozwoli na bardziej efektywne zarządzanie procesami technologicznymi. Wydatki na ten cel w tym i przyszłym roku sięgną łącznie 90 mln zł.

PERN w okresie dwóch najbliższych lat zamierza zainwestować także 20 mln zł w obszar dotyczący ochrony środowiska na terenie baz paliw. Do najważniejszych zagadnień należy m.in. modernizacja istniejących instalacji odzysku par benzyn, które redukują emisję oparów paliwa w postaci gazowej do atmosfery.

PERN w 2020 roku poza projektami dotyczącymi megainwestycji zamierza zrealizować także szereg projektów inwestycyjno-modernizacyjnych o wartości 350 mln zł. Jednocześnie 2020 rok – podobnie jak rok 2019 – będzie okresem zwiększonych wydatków na remonty istniejących już zbiorników, rurociągów przesyłowych i infrastruktury kolejowej.


PERNlogistyka

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie