Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Perfumy i wody toaletowe – specyfika oznakowania i wymagań prawnych

2020-05-27  / Autor: Urszula Ptaszek-Rohde, Chemicos Consulting

Jako perfumy definiowane są kosmetyki, których główną funkcją jest nadawanie przyjemnego zapachu, korygowanie zapachu ciała.

Definicja ta nie uwzględnia produktów kosmetycznych w opakowaniach zawierających gazy pędne, jak np. dezodoranty. W zakresie związków do perfumowania ciała wyróżnia się: perfumy, wody perfumowane, wody toaletowe i wody kolońskie, zróżnicowane pod względem zawartości składników.

Skład perfum

Głównymi składowymi perfum są mieszaniny związków zapachowych (olejki eteryczne), rozpuszczalników i związków wzmacniających zapach oraz rozpuszczalnika, którym zazwyczaj jest etanol. Głównymi składnikami warunkującymi zapach są olejki zapachowe. Olejki eteryczne to wtórne metabolity roślin. Otrzymywane są w wyniku destylacji surowca roślinnego z parą wodną. Zgodnie z definicją zawartą w normie ISO, olejek eteryczny to związek zapachowy, zwykle o złożonym składzie, uzyskany z botanicznie zdefiniowanego surowca roślinnego przez destylację z parą wodną, destylację na sucho lub odpowiedni proces mechaniczny bez ogrzewania. Olejki eteryczne zazwyczaj są oddzielane od fazy wodnej w procesie fizycznym, który nie wpływa znacząco na działanie biologiczne olejku. Olejki eteryczne mogą gromadzić się w różnych częściach rośliny, ale głównie pochodzą z kwiatów i liści. W załączniku III znajduje się wykaz alergenów zapachowych, które obecne są również w olejkach eterycznych. Załącznik III zawiera dwadzieścia sześć substancji, znanych jako alergeny zapachowe, z zastrzeżeniem obowiązujących warunków etykietowania. Ich obecność w produktach kosmetycznych musi być wykazana na etykiecie produktu, gdy ich stężenie przekracza 10 ppm (0,001%) w produktach niespłukiwanych i /lub 100 ppm (0,01%) w produktach do spłukiwania. Jako substancje wzmacniające stosowane są mało lotne (wysoko wrzące) związki chemiczne lub naturalne, które same nie mają intensywnego zapachu, ale wykazują zdolność wzmacniania zapachu innych substancji. Do sztucznych środków wzmacniających zalicza się m.in. merkaptany i aminy o dużej masie cząsteczkowej, zaś do naturalnych – substancje zapachowe pochodzenia zwierzęcego, takie jak kastoreum, ambra, cywet i piżmo.

 

Składnikiem występującym w produktach perfumowanych w przeważającym stężeniu jest alkohol. Najczęściej spotyka się w perfumach alkohol skażony, zwolniony z akcyzy. Zgodnie z wymaganiami prawnymi i wytycznymi alkohol do celów przemysłowych musi być skażony przed zastosowaniem. Proces skażenia zapobiec ma konsumpcji przypadkowej na przykład przez dzieci.

Stosowane w perfumach kompozycje zapachowe są zazwyczaj mieszaninami kilkunastu, kilkudziesięciu, a nawet kilkuset składników, z których część jest pochodzenia naturalnego, a część to syntetyczne związki chemiczne. To właśnie mieszanina odpowiednio dobranych składników zapachowych definiuje odrębność i specyfikę danego produktu rynkowego.

Specyfika oznakowania

Jako produkty kosmetyczne perfumy podlegają pod wymagania prawne rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z 30 listopada 2009 r., dotyczące produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 59), które obowiązuje od 11 lipca 2013 r. wraz z późniejszymi zmianami. Artykuł 19. ww. rozporządzenia szczegółowo opisuje zakres oznakowania i elementy, jakie muszą się znaleźć na opakowaniu bezpośrednim produktu kosmetycznego: nazwa oraz adres osoby odpowiedzialnej, nominalna zawartość produktu, data ważności, numer partii, wykaz składników. Dodatkowo istnieją wytyczne Komisji Europejskiej Cosmetics Europe Recommendation Flammability Labelling of Cosmetic Products, September 1994, Update May 19, 2016, wskazujące na konieczność zastosowania dodatkowych piktogramów dla produktów sklasyfikowanych jako łatwopalne. Niniejsze zalecenie dotyczy etykietowania palności produktów kosmetycznych w ich ostatecznym opakowaniu, sprzedawanych użytkownikowi końcowemu. Kryteria klasyfikacji odnoszące się do łatwopalności szczegółowo opisuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP).


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.



przemysł kosmetycznysubstancje zapachoweperfumy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy ceny energii mają wpływ na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie