2020-05-27 / Autor: Urszula Ptaszek-Rohde, Chemicos Consulting
Jako perfumy definiowane są kosmetyki, których główną funkcją jest nadawanie przyjemnego zapachu, korygowanie zapachu ciała.
Definicja ta nie uwzględnia produktów kosmetycznych w opakowaniach zawierających gazy pędne, jak np. dezodoranty. W zakresie związków do perfumowania ciała wyróżnia się: perfumy, wody perfumowane, wody toaletowe i wody kolońskie, zróżnicowane pod względem zawartości składników.
Skład perfum
Głównymi składowymi perfum są mieszaniny związków zapachowych (olejki eteryczne), rozpuszczalników i związków wzmacniających zapach oraz rozpuszczalnika, którym zazwyczaj jest etanol. Głównymi składnikami warunkującymi zapach są olejki zapachowe. Olejki eteryczne to wtórne metabolity roślin. Otrzymywane są w wyniku destylacji surowca roślinnego z parą wodną. Zgodnie z definicją zawartą w normie ISO, olejek eteryczny to związek zapachowy, zwykle o złożonym składzie, uzyskany z botanicznie zdefiniowanego surowca roślinnego przez destylację z parą wodną, destylację na sucho lub odpowiedni proces mechaniczny bez ogrzewania. Olejki eteryczne zazwyczaj są oddzielane od fazy wodnej w procesie fizycznym, który nie wpływa znacząco na działanie biologiczne olejku. Olejki eteryczne mogą gromadzić się w różnych częściach rośliny, ale głównie pochodzą z kwiatów i liści. W załączniku III znajduje się wykaz alergenów zapachowych, które obecne są również w olejkach eterycznych. Załącznik III zawiera dwadzieścia sześć substancji, znanych jako alergeny zapachowe, z zastrzeżeniem obowiązujących warunków etykietowania. Ich obecność w produktach kosmetycznych musi być wykazana na etykiecie produktu, gdy ich stężenie przekracza 10 ppm (0,001%) w produktach niespłukiwanych i /lub 100 ppm (0,01%) w produktach do spłukiwania. Jako substancje wzmacniające stosowane są mało lotne (wysoko wrzące) związki chemiczne lub naturalne, które same nie mają intensywnego zapachu, ale wykazują zdolność wzmacniania zapachu innych substancji. Do sztucznych środków wzmacniających zalicza się m.in. merkaptany i aminy o dużej masie cząsteczkowej, zaś do naturalnych – substancje zapachowe pochodzenia zwierzęcego, takie jak kastoreum, ambra, cywet i piżmo.
Składnikiem występującym w produktach perfumowanych w przeważającym stężeniu jest alkohol. Najczęściej spotyka się w perfumach alkohol skażony, zwolniony z akcyzy. Zgodnie z wymaganiami prawnymi i wytycznymi alkohol do celów przemysłowych musi być skażony przed zastosowaniem. Proces skażenia zapobiec ma konsumpcji przypadkowej na przykład przez dzieci.
Stosowane w perfumach kompozycje zapachowe są zazwyczaj mieszaninami kilkunastu, kilkudziesięciu, a nawet kilkuset składników, z których część jest pochodzenia naturalnego, a część to syntetyczne związki chemiczne. To właśnie mieszanina odpowiednio dobranych składników zapachowych definiuje odrębność i specyfikę danego produktu rynkowego.
Specyfika oznakowania
Jako produkty kosmetyczne perfumy podlegają pod wymagania prawne rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z 30 listopada 2009 r., dotyczące produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 59), które obowiązuje od 11 lipca 2013 r. wraz z późniejszymi zmianami. Artykuł 19. ww. rozporządzenia szczegółowo opisuje zakres oznakowania i elementy, jakie muszą się znaleźć na opakowaniu bezpośrednim produktu kosmetycznego: nazwa oraz adres osoby odpowiedzialnej, nominalna zawartość produktu, data ważności, numer partii, wykaz składników. Dodatkowo istnieją wytyczne Komisji Europejskiej Cosmetics Europe Recommendation Flammability Labelling of Cosmetic Products, September 1994, Update May 19, 2016, wskazujące na konieczność zastosowania dodatkowych piktogramów dla produktów sklasyfikowanych jako łatwopalne. Niniejsze zalecenie dotyczy etykietowania palności produktów kosmetycznych w ich ostatecznym opakowaniu, sprzedawanych użytkownikowi końcowemu. Kryteria klasyfikacji odnoszące się do łatwopalności szczegółowo opisuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP).
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...