2023-09-28
W warunkach słabszego popytu krajowego firmy opakowaniowe mogą pokusić się o dalsze umacnianie pozycji na rynkach zagranicznych. Niewykorzystany potencjał tkwi wciąż m.in. w największych rynkach UE – to stanowisko ekspertów banku Pekao na temat strategii krajowych przedsiębiorstw opakowaniowych.
W ocenie analityków Pekao, choć Polska osiągnęła status jednego z wiodących eksporterów opakowań na rynek unijny, to jednak zawdzięcza go ona przede wszystkim bardzo silnie rozwiniętym relacjom z Niemcami, zwłaszcza w segmentach opakowań drewnianych oraz papierowych. Jeszcze silniejszą pozycję rynkową polskie firmy opakowaniowe zdobyły na znacznie mniejszym rynku czeskim, a spośród 10 największych krajów - importerów opakowań w UE dwucyfrowe udziały w łącznym imporcie posiadają one także w Holandii, Danii oraz na Węgrzech.
Na pozostałych rynkach udział Polski w imporcie opakowań jest jednak wyraźnie niższy, stwarzając atrakcyjną przestrzeń dla dalszej ekspansji w przyszłości. Dotyczy to zwłaszcza Francji, która łączną wartością importu opakowań niemal dorównuje Niemcom, lecz pozycja polskich eksporterów jest tam szczególnie słaba w segmentach opakowań papierowych, metalowych oraz drewnianych. Spory potencjał wzrostu polskiego eksportu opakowań posiadają także niektóre segmenty rynku belgijskiego (drewno, metale) włoskiego (papier, tworzywa, metale), hiszpańskiego (wszystkie za wyjątkiem opakowań metalowych) i austriackiego (papier, szkło).
Spośród kluczowych rynków krajów trzecich, pozycją lidera unijnego eksportu Polska cieszyła się do tej pory jedynie na kierunku wschodnim (Ukraina, Rosja). Ponadprzeciętne udziały, świadczące o wykorzystywanym potencjale eksportowym krajowe firmy opakowaniowe posiadają również na rynku brytyjskim, a ponadto m.in. w Serbii oraz Turcji.
Zdaniem ekspertów Pekao, polskie firmy opakowaniowe nie do końca dobrze wykorzystują szanse związane ze sprzedażą do Ameryki Północnej. Dość słabo obecne są one również w pozostałych zamożnych krajach Europy Zachodniej (Szwajcaria, Norwegia). Do innych rynków o słabiej zagospodarowanym potencjale ekspansji polskich producentów opakowań zaliczają się m.in. Maroko, Chiny i Izrael. Na wspomnianych rynkach niskie udziały w unijnym eksporcie polscy eksporterzy wykazują w większości segmentów branży opakowaniowej.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...