2023-03-21
PCC Exol podsumował rok 2022. W ocenie władz firmy był to czas pełen wyzwań, ale bardzo dobry. Osiągnęła ona najwyższe w historii wyniki finansowe i sprzedażowe.
- To był kolejny rekordowy dla nas rok. W stosunku do roku 2021 podwoiliśmy zyski, a przychód przekroczył pierwszy miliard. Takie rezultaty tym bardziej cieszą, że zostały wypracowane w najtrudniejszym makroekonomicznie okresie ostatnich lat. Skonsolidowany zysk netto osiągnął wysoki poziom prawie 120 mln zł, tym samym zwiększając o ponad 106% rezultat z 2021 r. Z kolei skonsolidowany zysk EBITDA ukształtował się na rekordowym poziomie ponad 176 mln zł, co stanowi 95% wzrostu w porównaniu do 2021 roku. Marża brutto na sprzedaży wyniosła blisko 22%. Tak dobre wyniki zawdzięczamy bardzo wysokiemu popytowi na wyroby produkowane przez spółkę. Jednocześnie w ubiegłym roku rynek odnotował obniżoną podaż ze strony producentów zachodnioeuropejskich. Sytuacja dużej nierównowagi podażowo - popytowej oraz znaczącego wzrostu cen surowców, przede wszystkim oleochemicznych, spowodowała wzrost cen surfaktantów. Wzrosty trwały do końca trzeciego kwartału. Co istotne, w 2022 roku największy wzrost sprzedaży eksportowej odnotowaliśmy w Europie Zachodniej. Natomiast od czwartego kwartału 2022 roku obserwowana jest zmiana na rynku. Nastąpiło spowolnienie popytu na surfaktanty oraz znaczący wzrost ich podaży, a wraz z tym początki spadków cen tych produktów. Powyższa sytuacja może utrzymać się w kolejnych okresach – komentuje Dariusz Ciesielski, prezes zarządu PCC Exol.
Jak przekonuje, wzrost sprzedaży odnotowany w 2022 roku w grupie produktów do zastosowań przemysłowych to efekt poczynionych w poprzednich latach inwestycji. Mowa tu o instalacji oksyalkilatów, instalacji do produkcji estrów fosforowych oraz zmodernizowanej instalacji do produkcji surfaktantów z grupy wyrobów siarczanowanych. Realizacja tych inwestycji umożliwiła rozwój sprzedaży specjalistycznych wyrobów do zastosowań w przemyśle budowlanym, detergentach
do użytku domowego i profesjonalnego oraz w lubrykantach. Poziom przychodów ze sprzedaży tej grupy wyrobów wzrósł w 2022 r. o blisko połowę w stosunku do roku wcześniejszego, przekraczając wartość 450 mln zł.
- Bardzo dobre rezultaty odnotowaliśmy również w grupie produktów do zastosowań w kosmetykach i detergentach, zwiększając przychody o ponad 60% i zamykając je poziomem blisko 538 mln zł. Na wyniki miał wpływ przede wszystkim wzrost cen surfaktantów na rynku globalnym, w tym na rynku detergentów i kosmetyków. Dodatkowo odnotowaliśmy znaczący rozwój sprzedaży surfaktantów niskopiennych przeznaczonych do detergentów do zmywarek, a także wzrost sprzedaży łagodnych surfaktantów pochodzenia naturalnego przeznaczonych do kosmetyków – podkreśla Rafał Zdon, wiceprezes zarządu PCC Exol.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...