Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Paliwa alkilatowe to jedna z polskich specjalności

2022-12-07

Produkowana w Płocku benzyna alkilatowa dostarczana jest do ponad 120 krajów na całym świecie. To przykład udanego połączenia doświadczenia w produkcji produktów naftowych, z nowoczesnym zapleczem laboratoryjnym i technologicznym oraz stałym monitoringiem branży w zakresie jej potrzeb.

- Warter Fuels to polski producent dostarczający jedno z najczystszych dostępnych na międzynarodowym rynku paliw, które można stosować bez ograniczeń we wszystkich silnikach małolitrażowych. Benzyny alkilatowe przeznaczone są do silników zarówno dwu-, jak i czterosuwowych; tych wykorzystywanych w skuterach czy quadach, jak również tych montowanych w maszynach ogrodniczych, używanych w leśnictwie czy też budownictwie. Obok paliw alkilatowych dostarczamy szeroką gamę benzyn lotniczych oraz paliw stosowanych w sportach motorowych. Mając na uwadze wymagania naszych klientów, związane zarówno z ekologią, jak i z jakością, systematycznie rozwijamy nasze laboratoria, inwestujemy w technologię i produkujemy, opierając się na najlepszych dostępnych komponentach – podkreśla Wojciech Okine, członek zarządu spółki Warter Fuels.

Należący do Grupy Warter zakład produkcji paliw w Płocku powstał, czerpiąc z dorobku naukowo-technologicznego oraz zaplecza produkcyjnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Rafineryjnego, działającego od 1971 r.

Technologia produkcji benzyny alkilatowej sięga II Wojny Światowej, kiedy to konieczne stało się wyprodukowanie dla amerykańskich samolotów myśliwskich jak najbardziej efektywnego paliwa, które przy istniejących wtedy technologiach pozwalałoby na maksymalne zwiększenie mocy silnika i jednoczesne zachowanie jego trwałości. Stało się to możliwe dzięki opracowaniu paliw alkilatowych, które w odróżnieniu od tradycyjnych benzyn silnikowych zamiast kilkuset mają zaledwie ok. 10 składników.

Po wojnie – również ze względu na wyższe koszty produkcji – paliwo to zostało w znacznej mierze zapomniane. Wykorzystywano je jedynie na torach wyścigowych. Wróciło jednak, kiedy okazało się, że przyszłość wymaga od nas ograniczenia emisji szkodliwych substancji – nie tylko tlenku azotu, związków siarki czy też dwutlenku węgla, ale także rakotwórczych węglowodorów aromatycznych.

– Nasze benzyny Warter PRO nie zawierają etanolu, toluenu ani benzenu. Charakteryzuje je o 40% mniejsza emisja szkodliwych spalin w porównaniu ze zwykłymi benzynami i mają o 90% mniej szkodliwych związków chemicznych w porównaniu z klasyczną, dostępną na każdej stacji popularną benzyną bezołowiową 95 – wyjaśnia Wojciech Okine.

Korzyści ze stosowania paliw alkilatowych jest znacznie więcej.

– Tradycyjna benzyna bezołowiowa zaczyna się rozwarstwiać i zmieniać właściwości już po ok. trzech miesiącach przechowywania, podczas gdy nasze paliwo śmiało można pozostawić w zbiorniku nawet na kilka lat. Dzięki wyeliminowaniu wspomnianego już etanolu i benzenu zniknął również problem korozji metalowych elementów silnika i osprzętu, z którymi styka się paliwo. W procesie spalania paliwo alkilatowe nie pozostawia też osadów w silniku, na świecach zapłonowych ani w układzie wydechowym. Dlatego coraz częściej docierają do nas informacje, że producenci różnego rodzaju silników stosowanych w sprzęcie ogrodniczym, budowlanym i leśnym oraz tych wykorzystywanych do napędzania małych pojazdów, takich jak skutery czy quady, a także producenci silników zaburtowych do łodzi zalecają, aby ich jednostki napędowe były zasilane wyłącznie benzyną alkilatową – wspomina Wojciech Okine.

Tradycyjna benzyna samochodowa zawiera węglowodory nasycone (parafinowe, izoparafinowe), nienasycone (olefiny) oraz węglowodory aromatyczne (maksymalnie 35% objętości benzyny według wymagań normowych) i związki tlenowe. Węglowodory aromatyczne są komponentami wysokooktanowymi, ale ograniczenie ich ilości w benzynie korzystnie wpływa na eksploatację silnika, czystość komór spalania oraz stopień emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Olefiny (maksymalnie 18% objętości benzyny według wymagań normowych) cechuje niska stabilność termiczna. Z tego względu mają one tendencję do tworzenia żywic i osadów w układzie dolotowym silnika, co odbija się na jego osiągach i czystości spalin. Ponadto charakteryzują się wyższą niż węglowodory nasycone temperaturą spalania, przez co przyczyniają się do intensyfikacji formowania NOx w procesie spalania.

- Tymczasem i warto o tym przypominać, że benzyny alkilatowe praktycznie nie zawierają węglowodorów aromatycznych - maksymalnie 1% objętości) i olefin - maksymalnie 1% objętości, co wpływa bardzo korzystnie na eksploatację silnika i czystość spalin. Na paliwo alkilatowe składają się praktycznie wyłącznie węglowodory nasycone. To związki najbardziej stabilne chemicznie, o wysokiej wartości opałowej. Nie powodują tworzenia się osadów w komorach spalania silnika. Rozgałęzione izoparafiny cechują wysokie liczby oktanowe, a produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin są wyłącznie dwutlenek węgla i woda. Nikogo nie powinno więc dziwić, że ze względu na skład chemiczny możliwe jest także wykorzystywanie benzyn alkilatowych w zamkniętych pomieszczeniach, choćby w agregatach prądotwórczych – opowiada Janusz Pilarczyk, członek zarządu Warter Fuels.

W 2020 r. spółka Warter Fuels stała się wyłącznym producentem i dystrybutorem paliw Gulf Race Fuels na świecie.

– Naszą siłą jest elastyczność w podejściu do potrzeb klienta. Beczki z paliwem dostarczamy w najodleglejsze zakątki globu. Zajmujemy się również dużymi przedsięwzięciami, jak organizowanie stref tankowania i rozlew paliw rajdowych z cysterny podczas wyścigów samochodowych. To skłoniło firmę Gulf do podjęcia korzystnej i perspektywicznej współpracy z nami. Efekty? Wystarczy powiedzieć, że od dwóch lat mistrzowie rajdowych samochodowych mistrzostw Polski oraz cała czołówka najlepszych załóg jeżdżą na paliwach rajdowych wyprodukowanych w Warter Fuels. Ta współpraca to również rodzaj zachęty i motywacji, aby pracować nad jeszcze bardziej zaawansowanymi i bezpieczniejszymi dla środowiska paliwami. Ważną i systematycznie rozwijaną częścią działalności jest segment Warter Aviation, czyli produkcja paliw lotniczych. Benzyny Avgas mają certyfikaty wydane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i są produkowane zgodnie z międzynarodowymi normami ASTM oraz Def-Stan. To daje gwarancję jakości i odpowiednich parametrów naszych paliw. Konsekwentnie przestrzegamy też przed chodzeniem na skróty i tankowaniem do samolotów i śmigłowców paliw samochodowych. To nie jest kwestia oszczędności, to jest kwestia życia i bezpieczeństwa – przekonuje Wojciech Okine.

W ramach tej części swojej działalności spółka angażuje się w rozwój małych lotnisk i wspiera segment general aviation w Polsce. Warter nie tylko dostarcza paliwo, ale także jest operatorem sieci stacji paliw lotniczych (15 lokalizacji), którą stale rozwija.

Do Warter Fuels obok Warter PRO należy również marka paliw lotniczych Warter Aviation i paliw rajdowych Warter Racing. Ponadto spółka jest wyłącznym producentem i dystrybutorem paliw Gulf Race Fuels na świecie. Warter Fuels dostarcza swoje paliwa do odbiorców ze 120 krajów.


Warter Fuelspaliwa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie