2025-10-14
Mobilizacja biznesu i skalowanie rozwiązań to kluczowy element wizji 2030 Polskiego Paktu Plastikowego. Inicjatywa stawia na jeszcze ściślejszą współpracę z nauką oraz nowe partnerstwa.
Polski Pakt Plastikowy działa od pięciu lat. W tym czasie rynek znacząco się zmienił – pod kątem legislacyjnym, oczekiwań konsumentów, nowych systemów (choćby kaucyjnego), ale i perspektyw, związanych z wciąż niewdrożoną rozszerzoną odpowiedzialnością producentów. Na tym tle, członkowie Paktu widzą, że kontynuowanie misji i rozbudowa platformy jest jeszcze bardziej potrzebna. Dlatego ogłosili plany do 2030 r.
- Nasze nowe cele są odpowiedzią na zmieniający się krajobraz legislacyjny. Chcemy być wsparciem dla firm, w przygotowaniu do tej legislacji, tworząc rozwiązania, które pozwolą na konkurencyjne wdrażanie kroków dobrych i z perspektywy biznesu, i środowiska, jeśli chodzi o zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych – mówi Małgorzata Greszta, partnerka zarządzająca CSR Consulting, współzałożycielka Polskiego Paktu Plastikowego.
Założeniem globalnej sieci Paktów Plastikowych, koordynowanej przez Fundację Ellen MAcArthur, jest zamykanie obiegu w łańcuchach wartości opakowań z tworzyw sztucznych. Na pięć lat przed horyzontem realizacji Agendy 2030, sieć Paktów odświeża strategie i uprzednio przyjęte cele.
Cele Polskiego Paktu Plastikowego do 2030 roku, oparte są na trzech filarach: redukcja, cyrkulacja i mobilizacja.
Po pierwsze, Członkowie Paktu będą dążyć do zredukowania o 20% użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na polski rynek. Jak? Przez bezpośrednią eliminację, przez mądrą substytucję, przez opakowania wielokrotnego użytku, ekoprojektowanie i podniesienie udziału recyklatów.
Po drugie, organizacje zrzeszone w Pakcie będą działać na rzecz większej cyrkulacji materiałów. Kluczowe będzie podniesienie efektywności systemu zbiórki, sortowania i recyklingu, co przełoży się na dostarczanie wysokiej jakości recyklatów i innowacyjnych rozwiązań dla opakowań problematycznych.
Trzecim, nowym obszarem w działaniach Paktu jest mobilizacja związana ze wzmocnioną współpracą B2B oraz z instytucjami naukowymi. Jej efektem ma być podniesienie jakości i efektywności edukacji konsumenckiej dla obszaru GOZ w opakowaniach.
Aspiracje te wprost wyrażają się w nowych partnerstwach.
Pakt ogłosił współpracę ze Szkołą Główną Handlową i rozpoczęcie programu badawczego analizującego motywacje konsumentów. Ponadto, poinformowano o wzmocnieniu współpracy z Instytutem Badawczym Opakowań – Łukasiewicz Łódzki Instytut Badawczy, która dostarczy nowych rozwiązań i pozwoli mierzyć wpływ opakowań wielokrotnego użytku. Do Paktu przystąpiło też trzech nowych członków.
– Głos sieci handlowych zrzeszonych w Pakcie ma realne przełożenie na działania producentów i dostawców. Dlatego cieszymy się, że ich grono powiększyło się o Netto Polska, które cechuje się wysokimi ambicjami w obszarze środowiskowym. Dołącza do nas również Vytal Polska, start-up, którego doświadczenia rynkowe pozwolą nam pogłębić ekspertyzę w zakresie redukcji opakowań poprzez ich ponowne użycie w gastronomii – wyjaśnia Anna Rachwał, koordynatorka ds. budowania relacji w Polskim Pakcie Plastikowym. Trzecią organizacją dołączającą do Paktu jest GS1 Polska, która w swojej działalności m.in. wspiera firmy w przygotowaniu do wdrożenia paszportu cyfrowego produktów.
- Chcemy aktywnie przygotować się do nadchodzących zmian legislacyjnych, korzystając z wiedzy i doświadczeń partnerów z całego łańcucha wartości. Współpraca w ramach Paktu umożliwia nam wymianę najlepszych praktyk i wspólne wypracowywanie rozwiązań, które przyczynią się do przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym – mówi Anna Paszt, Chief Marketing & Sustainability Officer w Netto Polska.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...