2024-07-10 / Autor: Magdalena Dąbkowska, Młodszy Specjalista ds. Certyfikacji Wyrobów Chemicznych, Zespół ds. Certyfikacji Ecolabel, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.
Warto również spojrzeć na greenwashing od strony przedsiębiorcy, ale takiego, który nie chce być oskarżany o stosowanie nieuczciwych praktyk. Najlepszym działaniem, jakie firma może podjąć, aby uniknąć oskarżeń jest jej autentyczność i przejrzystość w działaniach. Odpowiedzialna komunikacja środowiskowa powinna być zgodna z wartościami firmy, a podejmowane przez nią cele powinny być możliwe do udokumentowania. Unikanie używania komunikatów o neutralności węglowej firmy i podobnych twierdzeń, nieumieszczanie na etykietach oznaczeń niezgodnych z prawdą lub dotyczących jedynie części produktu albo zachowanie transparentności w kwestii swoich działań prośrodowiskowych będzie dobrą praktyką.
Dyrektywa Green Claims – projekt antygreenwashingowy
W walce z „ekościemą” Komisja Europejska przygotowała wniosek nr 2023/0085 dla nowej dyrektywy, która dotyczy m.in. ochrony i praw konsumentów tak, by mieli aktywny udział w transformacji ekologicznej oraz wyeliminowania nieuczciwych praktyk handlowych. Po raz pierwszy wprowadza on kompleksową, szczegółową regulację dotyczącą tzw. „oświadczeń środowiskowych” (ang. green claims). Dyrektywa ma uporządkować umieszczanie tego typu oświadczeń na etykietach, w kampaniach marketingowych, czy w innych kanałach komunikacji, ponieważ z przeprowadzonych przez Komisję Europejską kontroli okazało się, że 53,3%, czyli co drugie ze zbadanych oświadczeń było niejasnych, wprowadzających w błąd lub bezpodstawnych, a aż 40% całkowicie nieuzasadnionych[6]. Jest to zarówno mylące dla klientów, jak i nieuczciwe wobec przedsiębiorstw, które podejmują działania na rzecz poprawy wyników w zakresie ochrony środowiska. Z 232 aktywnych oznakowań ekologicznych w Unii Europejskiej dotyczących aspektów związanych z weryfikacją i certyfikacją, prawie w połowie przypadków stwierdzono niedostateczną weryfikację oznakowań lub jej brak. Konsumenci nie są świadomi różnicy między oznakowaniem podlegającym systemom certyfikacji osób trzecich z zachowaniem bezstronności, a oznakowaniem podlegającym „certyfikacji własnej”, tj. niezweryfikowanej przez żadną trzecią stronę.

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...