Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Oznakowania ekologiczne (dla produktów kosmetycznych i detergentów) w ujęciu projektu nowej dyrektywy Unii Europejskiej (Green Claims Directive) w walce z greenwashingiem

2024-07-10  / Autor: Magdalena Dąbkowska, Młodszy Specjalista ds. Certyfikacji Wyrobów Chemicznych, Zespół ds. Certyfikacji Ecolabel, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.

Warto również spojrzeć na greenwashing od strony przedsiębiorcy, ale takiego, który nie chce być oskarżany o stosowanie nieuczciwych praktyk. Najlepszym działaniem, jakie firma może podjąć, aby uniknąć oskarżeń jest jej autentyczność i przejrzystość w działaniach. Odpowiedzialna komunikacja środowiskowa powinna być zgodna z wartościami firmy, a podejmowane przez nią cele powinny być możliwe do udokumentowania. Unikanie używania komunikatów o neutralności węglowej firmy i podobnych twierdzeń, nieumieszczanie na etykietach oznaczeń niezgodnych z prawdą lub dotyczących jedynie części produktu albo zachowanie transparentności w kwestii swoich działań prośrodowiskowych będzie dobrą praktyką.

Dyrektywa Green Claims – projekt antygreenwashingowy

W walce z „ekościemą” Komisja Europejska przygotowała wniosek nr 2023/0085 dla nowej dyrektywy, która dotyczy m.in. ochrony i praw konsumentów tak, by mieli aktywny udział w transformacji ekologicznej oraz wyeliminowania nieuczciwych praktyk handlowych. Po raz pierwszy wprowadza on kompleksową, szczegółową regulację dotyczącą tzw. „oświadczeń środowiskowych” (ang. green claims). Dyrektywa ma uporządkować umieszczanie tego typu oświadczeń na etykietach, w kampaniach marketingowych, czy w innych kanałach komunikacji, ponieważ z przeprowadzonych przez Komisję Europejską kontroli okazało się, że 53,3%, czyli co drugie ze zbadanych oświadczeń było niejasnych, wprowadzających w błąd lub bezpodstawnych, a aż 40% całkowicie nieuzasadnionych[6]. Jest to zarówno mylące dla klientów, jak i nieuczciwe wobec przedsiębiorstw, które podejmują działania na rzecz poprawy wyników w zakresie ochrony środowiska. Z 232 aktywnych oznakowań ekologicznych w Unii Europejskiej dotyczących aspektów związanych z weryfikacją i certyfikacją, prawie w połowie przypadków stwierdzono niedostateczną weryfikację oznakowań lub jej brak. Konsumenci nie są świadomi różnicy między oznakowaniem podlegającym systemom certyfikacji osób trzecich z zachowaniem bezstronności, a oznakowaniem podlegającym „certyfikacji własnej”, tj. niezweryfikowanej przez żadną trzecią stronę.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


greenwashingoznakowania ekologiczneetykietykosmetykiprzemysł kosmetycznydetergentyprzemysł detergentowyDyrektywa Green Claims

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie