2024-07-10 / Autor: Magdalena Dąbkowska, Młodszy Specjalista ds. Certyfikacji Wyrobów Chemicznych, Zespół ds. Certyfikacji Ecolabel, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.
Nawet dokładne czytanie etykiet nie zawsze może pomóc zweryfikować, czy dany wyrób spełnia określone kryteria, a deklarowane działanie zostało potwierdzone naukowymi dowodami. Patrząc na deklaracje na etykietach lub kampanie marketingowe, konsument może odbierać wrażenie, że producenci próbują przedstawić swoje produkty w jak najlepszym świetle i nie jest to złe działanie, o ile jest ono zgodne z prawdą. Często dotyczy to produktów ekologicznych, a właściwie dużych i głośnych haseł reklamowych typu: „ZIELONE”, ”EKO”, które mają przyciągnąć uwagę.
Produkty i usługi opatrzone uznanym oznakowaniem ekologicznym muszą spełniać szereg ściśle określonych kryteriów ekologicznych, które ustanawia się na podstawie danych naukowych oraz z uwzględnieniem całego cyklu życia produktu czy usługi. Tak jest w przypadku uznanego na poziomie Unii Europejskiej oznakowania ekologicznego EU Ecolabel. Wymagana dokumentacja składana podczas procesu certyfikacji oceniana jest przez niezależną jednostkę właściwą, która w drodze pozytywnej decyzji ws. certyfikacji przyznaje prawo używania oznakowania EU Ecolabel i wydaje stosowny certyfikat. Specjaliści oceniają, czy dany wyrób spełnia wszystkie wymagane kryteria, a w kolejnym etapie procesu weryfikatorzy, po pozytywnej weryfikacji, rekomendują wydanie certyfikatu.
GREENWASHING, czyli…
…Fałszywa obietnica ekologiczna, a w wolnym tłumaczeniu to „ekościema”. Jeden z pierwszych przypadków miał miejsce w 1986 r., gdy ekolog Jay Westerveld opisał w swoim eseju zachowanie zarządców jednego z hoteli. Z rzekomej troski o środowisko zachęcano gości, by nie odsyłali ręczników do prania zaraz po jednym użyciu. Tak naprawdę chodziło o to, aby zaoszczędzić pieniądze na detergentach. Od tamtej pory zaobserwowano wiele takich zachowań.
Greenwashing to komunikacja marketingowa przedsiębiorstwa, która bazuje na deklaracjach fałszywych, wprowadzających w błąd lub sprawiających wrażenie, że produkt lub jego elementy wywierają pozytywny wpływ na środowisko.
Wyróżnia się kilka rodzajów greenwashingu:

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...