Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Oświadczenie w sprawie egzekwowania przepisów UE dotyczących chemikaliów

2021-12-10

Prezentujemy wspólne oświadczenie przedstawicieli europejskiego przemysłu chemicznego na temat konieczności przestrzegania przepisów zwiększających bezpieczeństwo chemikaliów.

Egzekwowanie przepisów UE dotyczących bezpieczeństwa chemikaliów i ochrony środowiska będzie odgrywać kluczową rolę we wdrażaniu agendy Europejskiego Zielonego Ładu i Strategii Chemicznej na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Bez względu na to, jak ambitne są przepisy na papierze, nigdy nie zapewnią one poziomu ochrony konsumentów i pracowników, jeśli nie będą odpowiednio egzekwowane.

Egzekwowanie przepisów ma również kluczowe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw chemicznych w UE: żaden produkt (wyrób, substancja lub mieszanina) nie powinien być wprowadzany na rynek, jeśli nie jest zgodny z przepisami UE. Dlatego w pełni popieramy egzekwowanie prawa jako główny temat drugiego Okrągłego Stołu Wysokiego Szczebla w sprawie Strategii Chemicznej na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. W szczególności zwracamy się do Komisji Europejskiej i państw członkowskich UE o nadanie priorytetu następującym działaniom:

1. Zaostrzenie kontroli importu zarówno chemikaliów, jak i towarów, w tym internetowych platform handlowych

Istnieją wystarczające dowody na to, że zdecydowana większość towarów zawierających zakazane lub objęte ograniczeniami chemikalia pochodzi spoza UE. Jest to kwestia bezpieczeństwa konsumentów, ponieważ wiele z tych produktów jest kupowanych online przez osoby fizyczne. Przypadki niezgodności zgłaszane przez unijne systemy bezpieczeństwa to tylko wierzchołek góry lodowej, a wiele innych przypadków często pozostaje niezauważonych. Produkty niezgodne z wymogami zmniejszają również konkurencyjność krajowych producentów i dystrybutorów w UE, którzy zainwestowali miliony euro w zapewnienie zgodności z unijnym prawem chemicznym.

Ponadto tak długo, jak zakazane chemikalia nadal trafiają na rynek wewnętrzny poprzez import niezgodny z przepisami, a następnie trafiają do europejskich strumieni recyklingu, ambitne cele unijnej gospodarki o obiegu zamkniętym mogą nie zostać osiągnięte.

2. Zapewnienie, że nowe ograniczenia są w 100% wykonalne

Oznacza to, że organy egzekwowania prawa muszą dysponować zharmonizowanymi i ustandaryzowanymi metodami badań kontrolnych, zdolnościami laboratoryjnymi, budżetem i zasobami, aby sprawdzić, czy reprezentatywne próbki zawierają chemikalia objęte ograniczeniami, czy nie. Takie zharmonizowane i znormalizowane metody analityczne muszą być dostępne przed przyjęciem ograniczenia, w przeciwnym razie organy nadzoru rynku i łańcuch wartości nie mogą przeprowadzać kontroli. Przemysł chemiczny jest gotów przyczynić się do rozwoju takich metod analitycznych.

Coraz więcej ograniczeń ma tak szeroki zakres, że ich egzekwowanie jest trudne, jeśli nie niemożliwe. Na przykład zbliżające się ograniczenie dotyczące substancji uczulających skórę może nałożyć na importowaną odzież kontrolę pod kątem nawet tysiąca różnych substancji uczulających skórę, podczas gdy wiadomo, że organy nadzoru rynku nie mają środków i możliwości, aby to zrobić. Wraz z przejściem do ogólnych podejść do zarządzania ryzykiem, ogłoszonym w Strategii Chemicznej na rzecz Zrównoważonego Rozwoju, przyszłe ograniczenia prawdopodobnie obejmą setki substancji o wielu różnych zastosowaniach. Oznacza to, że pilnie potrzebujemy nowych rozwiązań sprawdzających zgodność.

Właściwe egzekwowanie istniejących środków regulacyjnych jest równie ważne, ponieważ zapewniłoby jasność i przyniosłoby korzyści dla przemysłu, w szczególności dla MŚP. Wysiłki w zakresie egzekwowania prawa powinny również traktować priorytetowo podmioty gospodarcze, u których już w przeszłości występowały niezgodności.

Wszystkie mechanizmy, które już istnieją, mogą i powinny być skuteczniej wykorzystywane w celu poprawy egzekwowania przepisów. Na przykład należy wzmocnić rolę forum ECHA ds. egzekwowania prawa i innych odpowiednich sieci wiedzy, aby przyjąć bardziej systematyczne podejście do oceny wykonalności i monitorowania. Ponadto należy w większym stopniu wykorzystywać narzędzia i sieci określone w rozporządzeniu w sprawie nadzoru rynku, przyjętym w lipcu 2021 r.

3. Poprawa koordynacji i wymiany danych między organami regulacyjnymi, sektorem prywatnym i społeczeństwem obywatelskim może odgrywać większą rolę we wspieraniu działań egzekucyjnych

Przykładowo sektor prywatny może ostrzegać organy i dostarczać im danych i specjalistycznej wiedzy branżowej w celu zidentyfikowania produktów niezgodnych z wymaganiami. Digitalizacja informacji powinna ułatwić ten proces. Istnieją już przykłady sektorów przemysłu tworzących infolinie w celu ułatwienia zgłaszania wyrobów niezgodnych i przekazywania tych informacji właściwym organom (np. sektorowi F-gazów). Potrzebujemy więcej takich przykładów współpracy, aby szybciej i bardziej systematycznie identyfikować obszary problematyczne i inicjować szybkie działania w celu bezpośredniego zwalczania niezgodności. Jednocześnie wspieranie współpracy w ramach łańcuchów wartości i zapewnienie jasnego podziału odpowiedzialności za niezgodność między wszystkimi uczestnikami łańcucha dostaw zmniejszy również niepewność prawną dla dalszych użytkowników.

Stworzenie zestawu narzędzi bardziej skutecznych środków egzekwowania miałoby ogromne znaczenie dla zdrowia publicznego i środowiska. Podwojenie egzekwowania prawa zapewniłoby również tych, którzy przestrzegają przepisów UE i inwestują w zrównoważoną chemię i zrównoważone produkty, że ich konkurencyjność zostanie zachowana. Ponadto skuteczne egzekwowanie zwiększy zaufanie konsumentów do prawa UE. 

Dokument przygotowali:
- Heather Barker, wiceprezes zarządu A.I.S.E. (Międzynarodowe Stowarzyszenie Mydeł, Detergentów i Produktów Konserwacyjnych) 
- Martin Brudermüller, Przewodniczący Europejskiej Rady Przemysłu Chemicznego (Cefic) 
- Hervé Toutain, Prezes Cosmetics Europe 
- Sjoerd Dijkstra, globalny lider ds. marketingu strategicznego i zrównoważonego rozwoju, Covestro
- Ilham Kadri, dyrektor generalny, Solvay
- Sylvie Nicol, wiceprezes wykonawczy ds. zasobów ludzkich i infrastruktury, Henkel
- Guy Thiran, dyrektor generalny, Eurometaux


przemysł chemiczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie