Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Orlen wchodzi w innowacyjne e-paliwa

2025-01-31

Orlen wspólnie z Politechniką Warszawską Filia w Płocku oraz Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie będzie pracował nad doskonaleniem technologii wytwarzania paliw syntetycznych.

- Wkrótce Orlen będzie musiał sprostać zapotrzebowaniu na paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), wynikającym z europejskich regulacji tj. RED III i ReFuelEU Aviation. Analizujemy już potencjalne inwestycje związane z produkcją syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF RFNBO. Dlatego potrzebujemy zbudować we własnych zasobach Pracownię Paliw Syntetycznych jako narzędzie umożliwiające weryfikację oferowanych przez rynek rozwiązań. Chcemy też prowadzić prace badawcze nad rozwojem poszczególnych etapów produkcji e-paliw w czym wesprze nas wiedza i doświadczenie naukowców. Nadrzędnym celem jest rozwój własnego know-how oraz nabycie kompetencji w zakresie zastosowania nowych procesów oraz technologii, co ułatwi podejmowanie decyzji inwestycyjnych i operacyjnych w przyszłości – mówi Marcin Wasilewski, członek zarządu ds. Technologii w Orlenie.

E-paliwa powstają poprzez połączenie wodoru z dwutlenkiem węgla pochodzenia biogenicznego albo wychwyconego z powietrza. Chociaż w procesie ich spalania przez silniki jest emitowane CO2, jego ilość ma być równoważona właśnie w procesie produkcji. Stąd o e-paliwach mówi się, że są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.

Współpraca pomiędzy Orlen i uczelniami będzie obejmowała między innymi:

  • wymianę wiedzy eksperckiej celem poszukiwania najbardziej efektywnych rozwiązań technologicznych dla produkcji paliw syntetycznych, w tym szczególnie lotniczych;
  • realizację wspólnych projektów naukowo-badawczych;
  • podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników Orlen, jak i kształcenie przyszłych kadr;
  • wspólne ubieganie się o finansowanie działalności ze środków zewnętrznych.

W październiku 2023 roku Unia Europejska przyjęła w ramach tzw. pakietu Fit for 55, Rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które reguluje m.in. obowiązkowy udział zrównoważonych paliw lotniczych (tzw. SAF) w paliwach lotniczych dostarczanych na główne lotniska w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Minimalne udziały SAF obowiązują od 1 stycznia 2025 roku (2%) i rosną w szybkim tempie (6% w 2030, 20% w 2035) aż do poziomu 70% w 2050 roku. W Polsce rozporządzeniem ReFuelEU Aviation zostało objętych osiem portów lotniczych. Orlen pracuje nad rozwojem własnych projektów, które pozwolą dostarczać na polski rynek odpowiednie wolumeny paliw SAF. Firma planuje rozwijać także nowe produkty, między innymi syntetyczne paliwa lotnicze produkowane w oparciu o wodór powstający w procesie elektrolizy zasilanej energią elektryczną z OZE (RFNBO) oraz CO2 pochodzenia biogenicznego.


Orlenpaliwabadania i rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie