2025-01-31
Orlen wspólnie z Politechniką Warszawską Filia w Płocku oraz Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie będzie pracował nad doskonaleniem technologii wytwarzania paliw syntetycznych.
- Wkrótce Orlen będzie musiał sprostać zapotrzebowaniu na paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), wynikającym z europejskich regulacji tj. RED III i ReFuelEU Aviation. Analizujemy już potencjalne inwestycje związane z produkcją syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF RFNBO. Dlatego potrzebujemy zbudować we własnych zasobach Pracownię Paliw Syntetycznych jako narzędzie umożliwiające weryfikację oferowanych przez rynek rozwiązań. Chcemy też prowadzić prace badawcze nad rozwojem poszczególnych etapów produkcji e-paliw w czym wesprze nas wiedza i doświadczenie naukowców. Nadrzędnym celem jest rozwój własnego know-how oraz nabycie kompetencji w zakresie zastosowania nowych procesów oraz technologii, co ułatwi podejmowanie decyzji inwestycyjnych i operacyjnych w przyszłości – mówi Marcin Wasilewski, członek zarządu ds. Technologii w Orlenie.
E-paliwa powstają poprzez połączenie wodoru z dwutlenkiem węgla pochodzenia biogenicznego albo wychwyconego z powietrza. Chociaż w procesie ich spalania przez silniki jest emitowane CO2, jego ilość ma być równoważona właśnie w procesie produkcji. Stąd o e-paliwach mówi się, że są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Współpraca pomiędzy Orlen i uczelniami będzie obejmowała między innymi:
W październiku 2023 roku Unia Europejska przyjęła w ramach tzw. pakietu Fit for 55, Rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które reguluje m.in. obowiązkowy udział zrównoważonych paliw lotniczych (tzw. SAF) w paliwach lotniczych dostarczanych na główne lotniska w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Minimalne udziały SAF obowiązują od 1 stycznia 2025 roku (2%) i rosną w szybkim tempie (6% w 2030, 20% w 2035) aż do poziomu 70% w 2050 roku. W Polsce rozporządzeniem ReFuelEU Aviation zostało objętych osiem portów lotniczych. Orlen pracuje nad rozwojem własnych projektów, które pozwolą dostarczać na polski rynek odpowiednie wolumeny paliw SAF. Firma planuje rozwijać także nowe produkty, między innymi syntetyczne paliwa lotnicze produkowane w oparciu o wodór powstający w procesie elektrolizy zasilanej energią elektryczną z OZE (RFNBO) oraz CO2 pochodzenia biogenicznego.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...