Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Orlen przejął od Lotosu projekty B+R dotyczące asfaltów

2023-07-27

Szereg prac badawczo – rozwojowych dotyczących ekologicznych i innowacyjnych asfaltów zostało rozpoczętych w Grupie Lotos, a po jej fuzji z PKN Orlen, przeniesionych do Orlenu.

Główne prace B+R w odniesieniu do asfaltów prowadzone są z Politechniką Gdańską w ramach projektu „Ekologiczny asfalt”, realizowanego z dofinansowaniem z NCBiR. Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych technologii asfaltowych, umożliwiających budowę asfaltowych dróg samochodowych, zmniejszających poziom zanieczyszczeń w środowisku.

Projekt zakłada opracowanie innowacyjnego fotokatalizatora i zastosowanie go do produkcji lepiszcza asfaltowego, zdolnego do oczyszczania powietrza z ksenobiotyków. Innowacyjność produktu będzie polegała na nadaniu nawierzchni drogowej zdolności do redukcji szerokiego zakresu szkodliwych związków, tj. z grupy NOx oraz kancerogennego benzo(a)pirenu.

Funkcjonalność dostępnych obecnie na świecie rozwiązań alternatywnych jest węższa i dotyczy tylko redukcji związków z grupy NOx. W 2021 roku zrealizowano już pierwszy etap projektu dotyczący badań przemysłowych, który ma na celu opracowanie składu domieszki do lepiszcza. W drugim etapie, projektowana była optymalna technologia warstwy ścieralnej, zawierającej technologię opracowaną w etapie pierwszym. Dwa kolejne etapy to prace analityczne i próby technologiczne niezbędne do uruchomienia testowej produkcji przemysłowej oraz ocena zachowania produktu w trakcie rzeczywistej eksploatacji.

Rezultatem projektu będzie gotowe do wdrożenia rozwiązanie wychodzące naprzeciw zapotrzebowaniu rynkowemu – chodzi tutaj o zaostrzające się normy dotyczące poziomów zanieczyszczeń powietrza w miastach. Obecnie na polskim rynku nie jest oferowany produkt o takiej funkcjonalności.

Kolejne istotne prace odbywały się w ramach projektu „Asfalty do recyklingu”, realizowanego we współpracy z Politechniką Warszawską. Tutaj przewiduje się uzyskanie jednego bądź więcej produktów do recyklingu nawierzchni, przy zastosowaniu technologii dozowania granulatu „na zimno".

Asfalt do recyklingu dzięki specjalnym właściwościom odświeżającym będzie mógł zostać przeznaczony do produkcji drogowych mieszanek mineralno-asfaltowych, umożliwiając zastosowanie co najmniej 30% materiału z recyklingu starej nawierzchni drogowej (tzw. granulatu asfaltowego) dodawanego metodą „na zimno”.

W wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych oczekuje się wynalezienia i określenia technologii wytworzenia nowego lepiszcza, poprzez dodanie do standardowego lepiszcza, specjalnego dodatku wyselekcjonowanego w ramach badań.

Trwają też prace prowadzone wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu na wykonanie zadania „Środowiskowe aspekty przebudowy i budowy dróg leśnych z udziałem wybranych spoiw asfaltowych”.

Celem jest wykonanie niezbędnych analiz laboratoryjnych i obserwacji terenowych umożliwiających ocenę ewentualnego stopnia oddziaływania na środowisko przydrożne mieszanek mineralno-asfaltowych. Dotychczas opracowano metodologię badań oraz dokonano pobrania próbek dendrologicznych i próbek nawierzchni drogowych w celu dalszych badań.


Grupa LotosPKN OrlenNCBiRasfaltylepiszcza asfaltowefotokatalizatoryrecyklingbadania i rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie