2022-12-28
60 europejskich organizacji branżowych z łańcucha wartości opakowań wydało wspólne oświadczenie odnoszące się do zaproponowanej przez Komisję Europejską rewizji przepisów dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych. Przemysł wzywa do uznania kluczowej roli recyklingu w osiągnięciu obiegu zamkniętego opakowań; ustanowienia jasnych ram umożliwiających obowiązkowe zbieranie i recykling przy jednoczesnym zwiększaniu ponownego napełniania i ponownego użycia; wykreowania środowiska do znacznego zwiększenia inwestycji w infrastrukturę sortowania i recyklingu oraz wzywa do zachowania funkcjonalności opakowania i bezpieczeństwa produktu.
Europejski łańcuch wartości opakowań z tworzyw sztucznych wyraził poważne zaniepokojenie podejściem przyjętym przez Komisję Europejską podczas przeglądu unijnych przepisów dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych. Branża podziela ambitne cele unijnego Zielonego Ładu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym i jest w pełni zaangażowana w podejmowanie działań mających na celu przeniesienie zrównoważonego rozwoju opakowań na wyższy poziom. Aby tak się stało, potrzebuje jednak odpowiednich ram regulacyjnych, które pomogą jej wprowadzać tę zmianę.
- W ciągu ostatnich lat aktywnie współpracowaliśmy z KE w sprawie przeglądu tego kluczowego aktu prawnego, dzieląc się naszymi najlepszymi praktykami i oferując rozwiązania, dzięki którym wniosek ten odniesie sukces zarówno pod względem środowiskowym, jak i gospodarczym. Jednak pomimo naszych wysiłków większość naszych kluczowych zaleceń dotyczących zapewnienia odpowiedniej ochrony żywności i produktów nie została uwzględniona. W związku z tym kwestionujemy, czy wniosek jest zgodny z imperatywami „lepszego stanowienia prawa”, a przede wszystkim czy zastosowano „podejście oparte na dowodach” i czy spełniono zasadę „najpierw oceniaj”. Uważamy również, że „opłacalność” różnych skutków oraz „proporcjonalność” kluczowych przepisów nie zostały odpowiednio ocenione. Obecne podejście doprowadzi do powstania otoczenia regulacyjnego, które w najlepszym przypadku będzie niewykonalne, a w najgorszym będzie paraliżujące dla całych sektorów przemysłu europejskiego: od rolnictwa po maszyny i od przetwórstwa spożywczego po farmację i kosmetyki, aż po elektronikę. Stworzy to znaczące ryzyko zakłóceń w wielu unijnych łańcuchach dostaw i przepływów handlowych. Odrzucając kluczową rolę recyklingu w osiągnięciu obiegu opakowań, paradoksalnie utrudnia się przekształcanie odpadów w opłacalne surowce wtórne, które można wykorzystać na rynku, cofając w ten sposób cel recyklingu i jednocześnie zagrażając milionom miejsc pracy i miliardom euro inwestycji w momencie, gdy Europa potrzebuje odpornego i trwałego wzrostu. Dla wielu firm, zarówno producentów opakowań, jak i użytkowników, zwłaszcza MŚP, wpływ propozycji Komisji Europejskiej jest nie tylko niezrównoważony, ale także egzystencjalny – piszą organizacje w swoim oświadczeniu.
Ich zdaniem, działania KE mogą zaszkodzić producentom opakowań ze wszystkich materiałów, a także ich dostawcom i użytkownikom w przemyśle, logistyce i handlu detalicznym. Stąd tez wezwanie do zdefiniowania ram szybkiego przyjęcia jasnych wytycznych dotyczących projektowania pod kątem recyklingu, które będą regularnie aktualizowane przy udziale ekspertów łańcucha wartości dla różnych materiałów opakowaniowych.
- Ponieważ wytyczne dotyczące projektowania z myślą o recyklingu określą, które opakowania są dopuszczone do obrotu na rynku unijnym, to proponowane przez KE wykazy negatywne są nie tylko niepotrzebne, ale ich jedynym skutkiem będzie zakłócenie innowacji i inwestycji w dalsze zakłady recyklingu, z dalekosiężnymi skutki dla środowiska, zatrudnienia i gospodarki. Przysłonią one również bieżące inwestycje branży zmierzające do osiągnięcia obiegu zamkniętego opakowań poprzez innowacje materiałowe, zwiększoną możliwość recyklingu, zbiórkę i wykorzystanie większej ilości materiałów pochodzących z recyklingu. Zwiększony recykling wymaga również radykalnej poprawy zbiórki, aby zapewnić recykling opakowań w praktyce i aby nowe strumienie odpadów stały się w pełni operacyjne. Proponowane cele w zakresie ponownego napełniania i ponownego użycia są nierealistyczne, nieproporcjonalne i mogą przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Ponowne użycie i ponowne napełnianie nie zawsze jest najlepszą opcją z punktu widzenia klimatu i środowiska, jak wykazało wiele certyfikowanych przez strony trzecie badań LCA, na przykład ze względu na dodatkową złożoność logistyczną, w przypadku długich odległości transportu lub wszędzie tam, gdzie recykling i obowiązkowa zbiórka mogą być sprawnie zorganizowana. Potrzebne są konkretne instrumenty, nieprzewidziane jednak we wniosku Komisji Europejskiej, aby stworzyć ramy dla zwiększenia skali ponownego napełniania i ponownego użycia poza projekty niszowe – brzmi stanowisko europejskich organizacji branżowych.
Dowodzą one także, że nie przeprowadzono oceny oddziaływania na środowisko wskazującej, w jaki sposób cele proponowane przez KE pomogłyby w uzyskaniu lepszych wyników środowiskowych. Ponowne napełnianie i ponowne użycie powinno być wymagane, aby zapewnić lepsze wyniki dla środowiska w rzeczywistych warunkach w porównaniu z alternatywą jednorazowego użytku, i powinno być oceniane zgodnie z określonymi kryteriami związanymi z higieną oraz wymaganiami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa żywności. Zamiast ustalonych celów wniosek KE powinien ustanowić jasne ramy umożliwiające obowiązkowe zbieranie i recykling przy jednoczesnym zwiększeniu ponownego napełniania i ponownego użycia tam, gdzie ma to sens z punktu widzenia ochrony środowiska i ekologii oraz może dodatkowo wzmocnić konkurencyjność jednolitego rynku. Osiągnięcie celu recyklingu do 2030 r. wymaga konkretnych i wspólnych wysiłków, które znacznie wykraczają poza projektowanie opakowań. Wymagają znacznych inwestycji w infrastrukturę do sortowania i recyklingu, aby zapewnić, że opakowania zostaną zebrane w pierwszej kolejności. W przeciwnym razie otrzymamy zróżnicowane wyniki państw członkowskich i bardziej rozdrobniony jednolity rynek.
- Proponowane obowiązkowe cele dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych nie uwzględniają wąskich gardeł, które wpływają na dostępność, jakość i koszt tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Ponadto w oczekiwaniu na przyjęcie przepisów mających wpływ na recykling chemiczny oraz biorąc pod uwagę niewielką dostępność i ograniczenia prawne dotyczące polimerów pochodzących z recyklingu, które można wykorzystać w zastosowaniach wrażliwych na kontakt, np. w produktach spożywczych, farmaceutycznych, medycznych i kosmetycznych, proponowanych celów nie można osiągnąć bez pogorszenie funkcjonalności opakowania lub użycia dodatkowego materiału o większym wpływie na środowisko. Po raz kolejny wydaje się, że nastąpił całkowity brak oceny rzeczywistej wykonalności takich celów – komentują organizacje branżowe.
Ich zdaniem, recykling chemiczny należy skutecznie zaliczyć do celów, aby odblokować niezbędne inwestycje. Ponadto niezbędne są odpowiednie ilościowe zabezpieczenia i mechanizmy przeglądu w celu dostosowania celów, aby zapewnić ich wykonalność środowiskową i gospodarczą.
- Łańcuch dostaw opakowań ściśle współpracuje, aby nadal wprowadzać innowacje w formatach opakowań, aby zminimalizować ilość materiału potrzebnego do tego, aby opakowanie w pełni spełniało swoje funkcje. We wniosku KE zaostrza się jednak wymogi dotyczące stosowania jak najmniejszej ilości niezbędnego materiału. Jednak następnie idzie się dalej, proponując dowolny stosunek produktu do opakowania bez uwzględnienia bezpieczeństwa i funkcjonalności opakowania, ani różnych właściwości pakowanych produktów. Równie arbitralne byłoby wyznaczenie celów dla innych kategorii produktów, bez szczególnego uwzględnienia różnych cech produktu. System jest podatny na zagrożenia, jeśli podczas stanowienia prawa pomija kluczowe zasady zrównoważonego rozwoju, takie jak spójność, łagodzenie skutków, solidność i odporność. Arbitralne zakazy KE oraz nierealistyczne i dyskryminujące cele, które nie są poparte dowodami naukowymi i empirycznymi, nie tworzą pozytywnego klimatu inwestycyjnego potrzebnego do wspierania transformacji i powodują, że branża opakowaniowa zastanawia się, czy dalsze inwestowanie w tych warunkach legislacyjnych jest w ogóle zrównoważone. Chcemy, aby w Europie obowiązywały zasady obiegu zamkniętego, które wyznaczają standardy dla reszty świata. Jednak proponowana przez KE legislacja w obecnej formie cofnie ten proces, a nawet może cofnąć czas w niektórych aspektach Zielonego Ładu – podsumowują przedstawiciele europejskiego przemysłu opakowaniowego.
Wśród 60 sygnatariuszy dokumentu mamy m.in. takie organizacje, jak Alliance for Beverages Cartons & the Environment; The European Adhesive Tape Association; International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products; European Council of the Paint, Printing Ink and Artists' Colours Industry; European Plastics Converters; Cosmetics Europe; European Paper Packaging Alliance; Plastics Europe; PET Europe - Producers’ Association; Smart Packaging Europe.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...