2021-10-12 / Autor: Beata Pyś-Skrońska dyrektor Biura Polskiej Izby Opakowań
Rok 2020 był wyjątkowo trudny dla całej gospodarki. Jednak branża opakowań przeszła ten okres stosunkowo stabilnie. Według danych Polskiej Izby Opakowań oraz współpracujących z nią analityków, produkcja sprzedana krajowego przemysłu opakowań sięgnęła w ubiegłym roku blisko 47 miliardów zł, a sektor opakowaniowy osiągnął wzrost ok. 4%, co stanowiło dobry wynik na tle ogólnej sytuacji gospodarki.
Za stabilność branży opakowań w okresie pandemii odpowiadało w dużej mierze silne powiązanie tego sektora z przemysłem spożywczym, farmaceutycznym i chemii gospodarczej, które będąc produktami pierwszej potrzeby, w mniejszym stopniu odczuły wpływ pandemii.
Szczególną rolę dla niesłabnącego zapotrzebowania na opakowania odegrała zwłaszcza branża spożywcza (żywności i napojów), która stanowi ok. 65% odbiorców opakowań. Wynikało to również ze zwiększonego zainteresowania żywnością pakowaną, ograniczenia sprzedaży produktów „z lady” oraz zwracania przez konsumentów uwagi na czystość i sterylność pakowanej żywności. Efektem tego było zwiększone zapotrzebowanie na opakowania z tworzyw sztucznych. Według PlasticsEurope Polska, zużycie tworzyw sztucznych do produkcji opakowań wyniosło w 2020 r. w naszym kraju 1,229 mln ton, co oznacza wzrost z poziomu 1,211 mln ton notowanego w roku 2019.
Kolejnym ważnym momentem było wprowadzenie ograniczeń w gastronomii, a co za tym idzie większe zainteresowanie jednorazowymi opakowaniami do żywności na wynos i w dostawie. Istotnym czynnikiem dla branży był także bardzo szybki rozwój sprzedaży internetowej. Troska o bezpieczeństwo, ograniczenia w handlu tradycyjnym, a z czasem także przyzwyczajenie i wygoda spowodowały dynamiczny wzrost e-commerce.
Trend ten obserwujemy również teraz zarówno w handlu B2C, jak i B2B.
Tak szybkie i dynamiczne zmiany były również jednym z czynników wpływających na rynek materiałów opakowaniowych oraz surowców do ich produkcji. Na chwilę obecną obserwujemy bardzo duże wzrosty cen właściwie wszystkich surowców, a w szczególności tworzyw sztucznych oraz tektury i papieru. Przyczyn tego zjawiska jest kilka. Nasi eksperci zwracają jednak uwagę na zwiększone zapotrzebowanie przemysłu (nie tylko opakowaniowego, ale także innych sektorów), ograniczoną przez pandemię produkcję, zmiany w wytwarzaniu i dystrybucji surowców na świecie oraz wchodzące nowe regulacje prawne i przepisy. Niewystarczająca dostępność surowców wpływa nie tylko na wzrost ich ceny, ale także wydłuża terminy realizacji zamówień, przez co część producentów otwarcie mówi, że nie są w stanie w pełni wykorzystywać swoich mocy produkcyjnych ze względu na ograniczenia w dostępności i płynności dostaw materiałów.
Obecnie, po częściowym zdjęciu obostrzeń, widzimy silne odbicie gospodarcze, również w branży opakowań. W 2021 r. spodziewany jest wzrost o ok. 7% względem 5% dla gospodarki ogółem.
Dalszy rozwój zależy jednak w dużej mierze od rozwoju pandemii koronawirusa w drugiej połowie roku i dalszego jej przebiegu, a także ewentualnych ograniczeń dla gospodarki.
W odniesieniu do nadchodzących zmian i trendów, na obecną strukturę sektora opakowań największy wpływ będzie miała coraz silniejsza rola ekologii i to zauważalna zarówno w nowych decyzjach legislacyjnych, jak i preferencjach konsumentów
Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...