2023-02-16
Opakowania w przemyśle kosmetycznym to podstawa, ale w ich produkcji następuje wyraźne podążanie ku nowym trendom.
Zrównoważony rozwój od lat jest megatrendem w odniesieniu do opakowań kosmetyków. Coraz częściej do produkcji opakowań wykorzystywane są monomateriały, które można poddać recyklingowi, a także papier i zasoby odnawialne pochodzące z odpadów z rolnictwa i leśnictwa lub z przemysłu spożywczego. Pozytywnie odbierane przez klientów są również rozwiązania wielokrotnego napełniania, ponieważ pomagają zmniejszyć ilość odpadów.
Nowe, zrównoważone opakowania są stosowane w równym stopniu zarówno w przypadku produktów kosmetycznych konwencjonalnych, jak i naturalnych. Przy czym jedno jest szczególnie pewne: kosmetyki naturalne zyskują na popularności. Silny wzrost na rynku zmniejsza udziały branży kosmetyków konwencjonalnych. W Europie numerem jeden, jeśli chodzi o naturalną pielęgnację ciała i urody, są Niemcy, za nimi plasują się Francja i Włochy. Na całym świecie rynek kosmetyków naturalnych największy jest w Stanach Zjednoczonych.
Zrównoważona konsumpcja
Prawie żaden producent opakowań kosmetycznych nie może sobie pozwolić na zignorowanie ogólnego trendu, jakim jest zrównoważony rozwój, ponieważ niezależnie od tego, czy są to kosmetyki naturalne, czy nie, konsumenci chcą produktów pakowanych w sposób zrównoważony, najlepiej bez udziału plastiku. Dlatego jakiś czas temu koncern Stora Enso opracował nowatorski papier kompozytowy dla przemysłu kosmetycznego, z którego jego partnerzy tworzą następnie opakowania tubowe na przykład do kremów do rąk. Papier kompozytowy jest powlekany barierą EVOH, która do tej pory była powszechna tylko w przypadku kartonów na napoje. Tuby można ozdobić wysokiej jakości nadrukiem cyfrowym. Technologia ta jest wykorzystywana również w celach marketingowych, ponieważ zastosowanie specjalnego oprogramowania pozwala na realizację nieograniczonych wariantów projektowych podczas druku cyfrowego. Każda tuba staje się w ten sposób unikalnym dziełem sztuki.
Coraz większą popularnością zaczynają się cieszyć twarde mydła, szampony czy naturalne pudry kosmetyczne, które można łatwo zmieszać z wodą w domu, aby w ten sposób oszczędzać na produkcji opakowań. Coraz przychylniejsze konsumentów są również płynne produkty w butelkach wykonanych z recyklatów lub wkłady uzupełniające w torebkach wykonanych z monomateriałów.
Ciekawym rozwiązaniem jest branżowa nowość w postaci tuby firmy Hoffman Neopac, która również wpisuje się w trend zrównoważonego rozwoju. Tuba jest wykonana w ponad 95% z zasobów odnawialnych. 10% wykonano z drewna sosnowego. Składnik pyłu drzewnego nadaje powierzchni lekko szorstkie wykończenie. Jeśli chodzi o funkcję barierową, dekorację, bezpieczeństwo żywności lub możliwość recyklingu, to opakowanie oferuje te same właściwości, co konwencjonalne tuby z polietylenu. Użyte drewno sosnowe pochodzi z certyfikowanych lasów na terenie UE, a włókna drzewne z trocin odpadowych z niemieckich warsztatów stolarskich.
Materiały alternatywne
Niewielkim wkładem w rozwiązanie problemu plastikowych odpadów w oceanach będzie natomiast niestety materiał na etykiety, produkowany przez firmę UPM Raflatac z certyfikowanych cyrkularnych polipropylenów dostarczonych przez koncern SABIC. Ten oceaniczny plastik jest zbierany i przetwarzany na olej pirolityczny podczas specjalistycznego procesu recyklingu. Firma SABIC wykorzystuje ten olej jako alternatywny surowiec do produkcji certyfikowanego cyrkularnego polipropylenu, który jest następnie przetwarzany na folię, z której UPM Raflatac wytwarza nowy materiał na etykiety. Jest certyfikowany zgodnie z wymogami programu International Sustainability & Carbon Certification (ISCC). Ponieważ certyfikowany cyrkularny polipropylen SABIC posiada te same właściwości, co porównywalny polipropylen wyprodukowany z oleju mineralnego, to zmiana nie wymagała żadnych zmian w procesach produkcji folii i materiałów etykietowych.
Mniej odpadów opakowaniowych
Raz użyte, a potem wyrzucane, taki los spotyka większość opakowań kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała. Wielu producentów chce temu zaradzić, stosując systemy uzupełniania. Redukują one, stanowiąc alternatywę dla opakowań jednorazowego użytku, materiał opakowaniowy oraz koszty transportu i logistyki. W wielu krajach takie systemy uzupełniania są już szeroko rozpowszechnione. W Japonii kupowanie mydła w płynie, szamponu i domowych środków czystości w cienkich torebkach foliowych jest po prostu częścią codziennego życia, tak samo jak późniejsze wlewanie ich do domowych dozowników lub używanie specjalnej nasadki, aby zamienić jednostki uzupełniające w opakowanie podstawowe nadające się do bezpośredniego użytku.
Jednak rozwiązania do wielokrotnego napełniania to coś więcej niż tylko nadające się do recyklingu opakowania uzupełniające. Apteki i supermarkety już testują specjalne dozowniki i eksperymentują z tym, jak klienci przyjmują ofertę pobierania z kranu produktów do pielęgnacji ciała, środków czystości, detergentów i płynów do mycia naczyń. System polega na tym, ze do sklepu przychodzi się z własnymi opakowaniami i napełnia je na miejscu.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...