Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Ograniczenia w reklamie kosmetyków: jak tworzyć oświadczenia o produkcie?

2013-09-19

W przeddzień wejścia w życie przepisów Rozporządzenia 1223/2009, KE wydała dwa dokumenty, które doprecyzowują przepisy dotyczące reklamowania i przedstawiania produktów kosmetycznych. Uregulowania Rozporządzenia 655/2013, nawet jeżeli na pierwszy rzut oka wydają się oczywiste, w praktyce stanowią zestaw wytycznych, które zmienią sposób w jaki zarówno producenci, jak i dystrybutorzy będą musieli budować swoje strategie reklamowe.

Zgodnie z Artykułem 20 Rozporządzenia oznakowanie produktów (obejmujące m.in. tekst, nazwy, znaki towarowe, obrazy oraz wszelkie inne znaki) nie może być wykorzystywane w sposób, który przypisuje produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają. Krótko mówiąc, każdy przekaz marketingowy, wpływający na decyzję o zakupie produktu, musi spełniać wymogi podstawowych kryteriów z Rozporządzenia.

Wymogi dla oświadczeń
Po długim oczekiwaniu i szerokich konsultacjach przeprowadzonych ze stowarzyszeniami konsumenckimi i branżowymi, Komisja przygotowała listę sześciu podstawowych kryteriów dla oceny rzetelności wspomnianych oświadczeń oraz wskazania, jak stosować te kryteria. Wydane Rozporządzenie, wraz z wytycznymi komisji do jego interpretacji, tworzy w efekcie spójny wykaz wymogów, które wszelkie stosowane oświadczenia muszą spełniać. Są nimi:

  • Zgodność z przepisami,
  • Prawdziwość udzielanych informacji,
  • Dowody,
  • Zgodność ze stanem faktycznym,
  • Uczciwość,
  • Świadome podejmowanie decyzji.

Dodatkowo, wytyczne wskazują, jakie warunki powinny spełniać odpowiednie badania, żeby zostały one uznane za wiarygodne i uzasadniające ich wykorzystanie przy ocenie oświadczeń.

Zgodność z przepisami
Poprzez kryterium zgodności z przepisami, Komisja sankcjonuje reklamowanie faktu, że produkt spełnia wymogi prawa. Tak więc wszelkie informacje lub oznakowania, które wskazują, że produkt otrzymał zezwolenie lub zatwierdzenie od organu kontroli, lub wskazuje na pewną zaletę produktu, która wynika z jego zgodności z minimalnymi wymogami prawnymi, są uważane za zakazane. Przykładem takiego przekazu może być reklamowanie wyrobu poprzez zaznaczenie, że nie zawiera on pewnego szkodliwego składnika, jeżeli jego wykorzystywanie w kosmetyku jest prawnie zakazane (np. nie zawiera benzydyny – substancja zakazana).

 

Prawdziwość
Zgodnie z przepisami ochrony konsumentów, jak i dotychczasowych regulacji kosmetycznych, przekaz marketingowy nie może wprowadzać w błąd konsumentów co do charakterystyki produktu, jego składników (w tym przypisywanych wartości), zastosowania lub właściwości. Dopóki dane oświadczenie nie będzie poparte wynikami badań lub zgodne ze stanem faktycznym, jego stosowanie jest zabronione. Tak więc, jeżeli produkt jest reklamowany jako zapewniający 48-godzinne nawilżenie, zawierający mleko kokosowe lub jest przedstawiany na nim aloes, producent musi zapewnić, że posiada stosowne badania uzasadniające dane zastosowanie lub efekt, a produkt istotnie zawiera składniki wskazane w oznakowaniu, a nie ich pochodne, kompozycje zapachowe lub ekstrakty.

Dowody
Kwestia dowodowa jest prawdopodobnie najbardziej rozbudowanym elementem w nowym Rozporządzeniu. Wszelkie stosowane oświadczenia, z wyjątkiem tych, które uznawane są za wyraźnie przesadzone (hiperbole stosowane w celach wizerunkowych), muszą znajdować oparcie w rzetelnie przeprowadzonych badaniach, których wyniki jasno wskazują na podstawę uzasadniającą dane oświadczenie. Dokładne wymogi dotyczące prowadzenia badań przedstawiamy szczegółowo poniżej, jednak należy pamiętać, że oświadczenia muszą pokrywać się z wynikami badań. Na przykład, prezentowanie wyników badań przeprowadzonych in vitro w sposób sugerujący, że były to badania przeprowadzone na ochotnikach (np. kliniczne lub dermatologiczne) będzie uznawane za niezgodne z Rozporządzeniem.

Zgodność ze stanem faktycznym
Ocena zgodności przekazu ze stanem faktycznym, odmiennie od kryterium prawdziwości, dotyczy wszystkich dodatkowych oświadczeń, nieodnoszących się bezpośrednio do samego zastosowania lub składu produktu, lecz głównie nakierowanego porównawczo na inne produkty, składniki lub cechy. To kryterium jest również ściśle powiązane z kwestią potwierdzania oświadczeń. Przekaz marketingowy nie powinien bowiem stanowić nadinterpretacji dostępnych dowodów. Na przykład fakt osiągnięcia 2-milionowej sprzedaży nie stanowi podstawy dla oświadczenia o 2 mln konsumentów preferujących dany produkt (dane sprzedaży to nie dane preferencji konsumenckich). Podobnie, wszelkie przypisywanie szczególnych cech, jeśli inne produkty posiadają ten sam efekt, również narusza zasadę uczciwości. W przypadku efektu uzyskiwanego przy zbiorczym korzystaniu z produktu wraz z innym kosmetykiem, powiązany przekaz powinien jasno wskazywać na zbiorcze stosowanie produktów.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2013 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.

Jeśli chcą Państwo bezpłatnie otrzymywać kwartalnik w 2013 roku, prosimy o kontakt z redakcją: redakcja@chemiaibiznes.com.pl



przemysł kosmetycznykosmetykiborderlinereklama

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie