2024-10-29 / Autor: Jorge Zuniga, starszy konsultant w Euromonitor International
Zrównoważony rozwój rozprzestrzenia się w kategoriach napędzanych popytem na naturalne kosmetyki.
Branża kosmetyczna i pielęgnacji osobistej doświadcza wzrostu napędzanego zrównoważonym rozwojem, a zrównoważone produkty odnotowały średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 10% w okresie 2020 - 2023. Zrównoważony rozwój nie jest już tylko kwestią pielęgnacji skóry, ale priorytetem dla konsumentów w różnych kategoriach produktów. Wzmożona kontrola składników skłoniła przedstawicieli branży do podkreślenia stosowania bezpieczniejszych, naturalnych alternatyw i „wolnych od” chemikaliów, w nowych produktach do ochrony przeciwsłonecznej. Nastąpiło przejście w kierunku stosowania tlenku cynku, mineralnego SPF, zamiast chemicznych SPF ze względu na mniejszy wpływ na środowisko.
Także marki takie jak Dove wykorzystują ten trend, integrując nowe składniki do pielęgnacji skóry w swoich produktach i podkreślając ich zrównoważone cechy, jak to widać choćby na przykładzie wegańskiej kolekcji Dove Serum Body Wash.
Jednak postrzeganie zrównoważonego rozwoju jako równoznacznego z cenami premium utrudnia szersze jego przyjęcie, szczególnie w sektorach takich, jak perfumy i kosmetyki kolorowe, gdzie wzrost jest napędzany wyższymi cenami.
Firmy wykazują rzeczywiste zaangażowanie w ograniczanie wykorzystania plastiku pierwotnego
Rosnąca pozycja zrównoważonego rozwoju w sektorze urody i pielęgnacji osobistej jest w dużej mierze napędzana popytem konsumentów na produkty, które odzwierciedlają ich wartości etyczne. Co godne uwagi, wymagający klienci coraz częściej zwracają się w stronę naturalnych składników i wysokiej jakości produktów, które nie były poddawane testom na zwierzętach, co sprawia, że oświadczenia „Naturalny”, „Wegański” i „Nie testowany na zwierzętach” są niezbędne we wszystkich liniach produktów.
Marki wzmacniają swoją narrację dotyczącą zrównoważonego rozwoju, zyskując wiarygodność dzięki szczegółowym informacjom i certyfikatom. Na przykład Made Safe, które weryfikuje nietoksyczny skład produktu, szybko staje się ulubionym produktem do pielęgnacji skóry i włosów w Indiach. Podobnie UpCycled, które potwierdza wykorzystanie nadwyżek zasobów w produkcie lub opakowaniu, zyskuje na popularności na rynku pielęgnacji skóry w USA i brazylijskich perfum, umożliwiając markom wykazanie ich zmniejszonego wpływu na środowisko.
Także trend w kierunku zrównoważonych opakowań stale rośnie i jak pokazują badania aż 62% firm kosmetycznych inwestuje w ten obszar. Popularność opakowań kompostowalnych i certyfikowanych przez FSC wskazuje na zobowiązanie branży do ograniczenia plastiku jednorazowego użytku, co jeszcze bardziej wzmacnia zaufanie konsumentów.
Przykłady zrównoważonego rozwoju w kosmetyce i pielęgnacji osobistej
Znalezienie równowagi między szerokimi, wpływowymi oświadczeniami a bardziej szczegółowymi, a nawet certyfikowanymi, roszczeniami może skutecznie pokazać przejrzystość i odpowiedzialność branży kosmetycznej.
Jednym z przykładów jest Lush, który przechodzi z 100% przetworzonego PET na certyfikowany Prevented Ocean Plastic™, pozyskiwany z zagrożonych obszarów przybrzeżnych. Globalna zmiana Lush, w połączeniu z programem recyklingu Bring it Back, tworzy zrównoważony system obiegu zamkniętego.
Tymczasem w lutym 2024 r. Weleda wprowadziła na rynek w Niemczech gamę szamponów w postaci stałej, przeznaczonych do różnych rodzajów skóry głowy i pakowanych w papier. Te produkty bez GMO, z certyfikatem NATRUE, wykorzystują w 100% naturalne i organiczne składniki, a także zmniejszają zużycie wody i emisję podczas transportu ze względu na swą lekkość.
Także innowacyjny Kleanstant firmy Kaffe Bueno, wprowadzony na rynek w 2024 r., stanowi zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnych surfaktantów do pielęgnacji urody i ciała. Wykonany z poddanych recyklingowi odpadów kawowych, nie tylko zmniejsza ślad węglowy, ale także poprawia cechy produktu, takie jak właściwości oczyszczające i antyoksydacyjne.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...