Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Obowiązki producentów produktów kosmetycznych i detergentowych względem konsumentów

2023-03-17  / Autor: Ewelina Drelich, Ewelina Drelich Consulting

Odpowiedzialność producenta wykracza zdecydowanie dalej poza moment sprzedaży. Biorąc pod uwagę fakt, że konsument jest słabszą stroną obrotu gospodarczego, istnieje wiele przepisów oraz instytucji chroniących jego prawa. Zarówno producentów kosmetyków, jak i detergentów oprócz wyżej wspomnianych, obowiązują unijne rozporządzenia branżowe, które wskazują chociażby to, jakie informacje powinny być umieszczone na opakowaniach i etykietach produktów.

Zakaz praktyk handlowych wprowadzających w błąd

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym określa cechy przeciętnego konsumenta. Wśród wielu wymienionych, podstawową jest bycie dostatecznie dobrze poinformowanym. Wobec tego jasne jest, że konsument, nabywając produkt kosmetyczny czy detergentowy, powinien dysponować pełną i jasną informacją na temat proponowanego mu produktu.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wymienia cztery podstawowe rodzaje działań przedsiębiorcy, które zostaną uznane za wprowadzające w błąd:

  • rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji,
  • rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzać w błąd,
  • działanie związane z wprowadzeniem produktu na rynek, które może wprowadzać w błąd w zakresie produktów lub ich opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych lub innych oznaczeń indywidualizujących przedsiębiorcę lub jego produkty, w szczególności reklama porównawcza (sprzeczna z dobrymi obyczajami na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji),
  • nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest związany kodeksem dobrych praktyk.

Na przestrzeni ostatnich lat ujawniono, że niektóre koncerny pod tą samą marką oferowały produkty różniące się składem - lepsze na rynek Europy Zachodniej, gorsze do Europy Wschodniej, co w opinii ówczesnego unijnego komisarza do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci Very Jurowej zostało uznane za wprowadzanie konsumentów w błąd i nieuczciwą praktykę. Tego typu poczynania po części są wytłumaczeniem powszechnie panującego w Polsce fenomenu „chemii z Niemiec”. Konsumenci w naszym kraju bardzo często nie ufają zapewnieniom na produktach polskich. Mimo tego, że jakość produktów cały czas ulega poprawie, Niemcy to kraj, który Polakom wciąż kojarzy się z największą solidnością i najwyższą jakością.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 4/2022

"Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykidetergentychemia gospodarczalegislacjaoznakowanieopakowania

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie