2018-02-12 / Autor: IBP Research
Firma badawcza IBP Research specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, dokonała syntezy raportów własnego autorstwa z 2017 r. i zagregowała dane na temat chemii budowlanej w Polsce.
Do sumarycznego zestawienia wzięto wyniki badań 12-tu rynków produktowych:
Wg danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż ww. produktów na polskim rynku przekroczyła w 2017 roku wielkość 4,2 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2016 r. o 8%. Wynik ten wyznaczony został na podstawie bezpośredniego badania rynku podsumowującego sprzedaż dystrybutorów i zakupy wykonawców, oraz nałożenia danych makroekonomicznych o realizacji budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego, wraz ze zintegrowaną macierzą aplikacji materiałów chemii budowlanej. Opisywany rynek agencja IBP Research wyceniła w 2017 roku na sprzedaż rzędu 7,1 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 12% w stosunku do roku poprzedniego. Warto podkreślić, iż jest to trzeci z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej. Co więcej, wg prognoz IBP Research, dobra koniunktura zostanie zachowana na 3 kolejne lata, aczkolwiek ze słabnącą rok do roku stopą dynamiki.
Z asortymentu chemii budowlanej, do roku 2020 najbardziej wzrosną: farby ścienne, szpachle mokre oraz systemy dociepleń. Dynamika wartości rynku chemii budowlanej determinowana jest w zdecydowanie większym stopniu stopą zmiany wolumenu sprzedaży niż stopą zmiany cen rynkowych.
Trend rozwoju rynku chemii budowlanej jest zasadniczo zbieżny z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe związane ze specyficznym charakterem materiałów wykończeniowych (w stosunku do bazowych), oraz nałożenie trendu absorpcji technologii chemii budowlanej (technologia docieplania, technologia gruntowania, technologia gipsowania).
Na analizowanym rynku chemii budowlanej, obraz pozycji konkurencyjnej producentów różni się, patrząc wedle sprzedaży ilościowej (w tonach) a wartościowej (w zł). Wynika to z faktu, że w tej grupie mieszczą się zarówno drogie farby jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe a tanie gipsowe itp. Tonażowo, głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa Atlas (obejmuje też marki: Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Izolmat, Optyzar, WiM) z 15% udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach plasują się: Baumit i Grupa Knauf (po 9-11%), a dalej Kreisel, Henkel (marka Ceresit), Grupa Mapei, Grupa Saint-Gobain i Cedat. Ta pierwsza ósemka producentów zaspokaja prawie 60% tonażu zapotrzebowania rynku. Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, Śnieżka, Akzo Nobel i Tikkurila. W analizowanej grupie wyrobów, PPG Deco ma największe przychody ze sprzedaży. Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 120 producentów, z czego 1/3 pokrywa 90% całości sprzedaży, zarówno ilościowo, jak wartościowo.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2025
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...
Kosmetyczne targi w Bolonii przyciągnęły tysiące gości
Targi Cosmoprof w Bolonii to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży kosmetycznej na świecie, przyciągające...
World of Build Expo zgromadziły branżę budowlaną
Targi World of BUILD Expo zgromadziły w Nadarzynie czołowych ekspertów i innowatorów w branży...