2015-11-19
Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości Czyste Piękno zorganizowało spotkanie poświęcone stosowaniu nowoczesnych środków do prania.
- Mówimy „idę zrobić pranie”, po czym wkładamy brudną odzież do pralki, dodajemy odpowiednią ilość środka piorącego (do prania białego lub kolorów) i wracamy do innych zajęć. Piorą za nas nowoczesne energooszczędne pralki i innowacyjne proszki, płyny, żele, tabletki lub kapsułki, czyli technika i technologia. Ostatnią niedogodnością jest rozwieszenie ubrań do wysuszenia i wyprasowanie. Wykonując codziennie te rutynowe czynności zadajmy sobie pytania, czy wiemy, jak działają środki piorące, dzięki którym pozbywamy się brudu, z tkanin znikają plamy, a biel odzyskuje ładny odcień? Czy na pewno używamy ich prawidłowo? Czy wiemy, jak sprawić, by nasze pranie było ekonomiczne i przyjazne dla środowiska? – pytała w trakcie spotkania Anna Oborska, dyrektor generalny Stowarzyszenia, będąca jednocześnie prelegentką podczas spotkania.
Jak tłumaczyła, pranie to z chemicznego punktu widzenia bardzo złożony i wieloetapowy proces. Skutkiem jego dobrego przeprowadzenia jest nie tylko usunięcie zabrudzeń, ale także zapobieganie w procesie prania ponownemu osadzaniu się brudu.
Jednak nie tylko usuwanie zabrudzeń jest zadaniem, które technolodzy poszukujący nowych receptur stawiają innowacyjnym środkom do prania. Dobry preparat powinien także chronić kolory przed wyblaknięciem, wzmocnić biel, zmiękczać i chronić tkaninę. Ma dodatkowo być bezpieczny dla człowieka i środowiska. Ta długa lista wymaga jeszcze uzupełnienia.
- Producenci w ostatnim czasie wiele wysiłku wkładają w koncentrację środków do prania. Celem tych działań jest opracowanie nowych skoncentrowanych produktów, których stosowanie znacznie zwiększy komfort konsumenta. Kupując produkt skoncentrowany może bowiem nabyć mniejsze, a więc lżejsze opakowanie, a wyprać taką ilość prania, jak dotychczas. W chwili obecnej duża część proszków do prania jest już skoncentrowana tak, aby można było dozować nie więcej niż 75g, czyli 115 ml na jedno pranie – tłumaczyła Anna Oborska, dyrektor Polskiego Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości Czyste Piękno.
W tym miejscu jednak Stowarzyszenie apeluje do konsumentów o to, by kupując produkt nie porównywali cen patrząc tylko na wielkość lub wagę opakowania, gdyż nie ma sensu porównywanie ceny kilograma środka skoncentrowanego ze środkiem, który nie jest skoncentrowany. Patrzyć należy na ikonę załadunku prania podaną przez producenta na froncie opakowania.
- Szukajmy na opakowaniu ikony przedstawiającej kosz na pranie, wypełniony ubraniami, na którym nadrukowana jest liczba, która oznacza na ile prań wystarczy opakowanie. Dzieląc cenę produktu przez tę liczbę otrzymamy informację o cenie jednego prania przy użyciu danego środka. Warto kierować się ceną za pranie, zamiast ceną za kilogram. Jest jeszcze jeden istotny warunek wykorzystania dobrodziejstwa koncentracji: czytajmy uważnie etykiety – w szczególności - informacje o dozowaniu środka. Tylko prawidłowe dozowanie preparatu da optymalny wynik. Dozujmy detergenty z nie mniejszą uwagą niż składniki przepisów, których używamy w kuchni podczas pieczenia, czy gotowania. Także podczas prania skrupulatność popłaci – wyjaśniała Anna Oborska.
Polskie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków i Środków Czystości jest zaangażowane w międzynarodową kampanię Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości A.I.S.E (the International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Product) „Pierz mądrze – mniej znaczy więcej”. Hasłem kampanii zachęcającej do używania produktów skoncentrowanych jest: „Mniejsza paczka dla ciebie, wielki krok dla środowiska”.
Ponadto Stowarzyszenie przypomina o kilku ważnych zasadach bezpiecznego stosowania środków piorących. Przede wszystkim produkty należy przechowywać zawsze w miejscach niedostępnych dla dzieci, a także unikać dostania się produktu do oczu, zaś w przypadku dostania się do oczu trzeba je przemyć dużą ilością wody.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...