2021-11-10
Komisja Europejska wydała decyzję (DECYZJA KOMISJI (UE) 2021/1870), która ustanawia nowe kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt.
Oznakowanie to może być teraz stosowane do wszystkich kategorii kosmetyków, w tym do pielęgnacji skóry i makijażu. Wcześniej wymagania dotyczące kosmetyków, które miały otrzymać oznakowanie ekologiczne UE, obejmowały ograniczoną gamę tak zwanych produktów do spłukiwania, takich jak żele do mycia ciała, szampony czy spłukiwalne odżywki do włosów. Zaktualizowane przepisy obejmują kosmetyki „bez spłukiwania", takie jak kremy, olejki, balsamy do pielęgnacji skóry, dezodoranty i antyperspiranty, filtry przeciwsłoneczne, a także produkty do stylizacji włosów i makijażu.
Celem oznakowania ekologicznego UE jest pomoc w zmniejszeniu wpływu produktów na środowisko naturalne, glebę i różnorodność biologiczną, przyczyniając się do „czystej gospodarki o obiegu zamkniętym oraz środowiska wolnego od toksyn".
Aby otrzymać oznakowanie ekologiczne UE na podstawie rozporządzenia (WE) nr 66/2010 produkt musi spełniać kryteria określone w załączniku I do decyzji. Kryteria dotyczą głównych czynników wpływu na środowisko związanych z właściwościami oraz cyklem życia tych produktów i kładą nacisk na aspekty gospodarki o obiegu zamkniętym i są następujące:
• toksyczność dla organizmów wodnych: krytyczna objętość rozcieńczenia (CDV) produktów spłukiwanych;
• biodegradowalność produktów spłukiwanych;
• toksyczność w stosunku do organizmów wodnych i biodegradowalność produktów niespłukiwanych;
• substancje objęte włączeniami i ograniczeniami;
• opakowanie;
• zrównoważone pozyskiwanie oleju palmowego, oleju z ziaren palmowych i pochodnych tych olejów;
• zdatność do użycia;
• informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym UE.
– Rozszerzenie portfolio produktów i doprecyzowanie kryteriów tak, aby uwzględniały założenia środowiskowej polityki UE to kolejny ważny krok w walce z powszechnym dziś greenwashingiem. Konsumenci, coraz bardziej świadomi problemów środowiskowych generowanych przez różne gałęzie przemysłu, chcą mieć dziś namacalne dowody na to czy produkt, jaki używają jest przyjazny środowisku czy nie. Dziś nie do końca możemy mieć pewność, że zielone deklaracje marketingowe na etykiecie zawsze znajdują odzwierciedlenie w produkcie. Wybierając produkty z oznakowaniem ekologicznym UE konsumenci mogą mieć pewność, że za danym piktogramem stoją konkretne wymagania i kryteria kwalifikacji oraz dowody na to, że dany produkt jest przyjazny środowisku – podkreśla Iwona Białas, safety assessor, właściciel CosmetoSAFE Consulting.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...