2016-12-15
Lotos przedstawił strategię rozwoju na lata 2017-2022. Swoje plany opiera na stabilizacji i bezpiecznym rozwoju w kluczowych obszarach działalności z równoległym silnym wsparciem dla procesu wdrażania innowacji.
Realizacja założeń zaprezentowanej strategii uwzględnia dwa horyzonty czasowe: lata 2017-2018 oraz 2019-2022. Pierwszy okres to stabilizacja sytuacji ekonomiczno-finansowej i dokończenie już rozpoczętych inwestycji, czyli Projektu EFRA (Efektywna Rafinacja) oraz docelowego zagospodarowania bałtyckiego złoża B8. W drugim okresie (2019-2022) kluczowy będzie rozwój poprzez nowe inwestycje, m.in. w segmencie wydobywczym oraz segmentach produkcji i handlu.
Wizją Lotosu jest pozostanie zintegrowanym pionowo producentem paliw i produktów chemicznych. Spółka aspiruje do roli narodowego lidera innowacyjnych wdrożeń w ramach prowadzonej przez nią działalności podstawowej. Firma postawiła sobie pięć celów strategicznych, których realizacja znacząco zwiększy jej wartość dla interesariuszy.
Władze Lotosu przewidują, że skuteczne wdrożenie celów strategicznych pozwoli podwoić średnioroczny wynik EBITDA LIFO w latach 2019-2022 (względem lat 2015-2017) z poziomu ok. 2 mld zł do ok. 4 mld zł. Pierwszy dodatkowy 1 mld zł wyniku EBITDA LIFO przyniosą realizowane już projekty inwestycyjne. Docelowy poziom zadłużenia (w latach 2019-22), mierzony wskaźnikiem długu netto/EBITDA LIFO, nie powinien przekroczyć 1,5x, co stanowi bezpieczny benchmark rynkowy.
Znane projekty inwestycyjne zaangażują CAPEX na poziomie ponad 6 mld zł, z czego 50% przypadnie na inwestycje w wydobycie, 40% na produkcję (m.in. Projekt EFRA), a 10% na handel detaliczny (standaryzacja i optymalizacja sieci stacji). Zgodnie z założeniami decyzje inwestycyjne dotyczące dodatkowych 3,3 mld zł zostaną podjęte w 2018 r.
W realizacji planów inwestycyjnych pomóc mają systematyczne oszczędności wprowadzane w ramach Programu Poprawy Efektywności. Chodzi przede wszystkim o obniżkę kosztów działalności operacyjnej, centralizację zakupów w ramach całej organizacji, optymalizację struktury grupy kapitałowej oraz dalsze doskonalenie w zarządzaniu marżą zintegrowaną, dające firmie wymierną przewagę handlową dzięki nadmorskiej lokalizacji rafinerii. Jednym z głównych założeń strategii Lotosu jest utrzymanie tempa dalszego dynamicznego rozwoju i inwestowania w rentowne projekty przy jednoczesnym powrocie do zdolności dywidendowej.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...