Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Nowa benzyna lotnicza od polskiego producenta

2023-11-09

Polski producent specjalistycznych paliw lotniczych spółka Warter Fuels wprowadza do sprzedaży bezetanolową benzynę bezołowiową AKI93, która została specjalnie zaprojektowana do stosowania w najpopularniejszych silnikach lotniczych.

Nowe paliwo nie zawiera etanolu, natomiast zawartość związków organicznych zawierających tlen, stosowanych jako dodatki do paliw zmniejszające zawartość CO w spalinach nie przekracza 1%. W odróżnieniu od benzyn silnikowych do samochodów, benzyna bezołowiowa AKI 93 nie ma w składzie związków tlenowych oraz charakteryzuje się stałym parametrem prężności par, które w przeciwieństwie do paliw samochodowych nie ulegają zmianie w zależności od pory roku.

- Specjalnie dobrany skład benzyny ma za zadanie wyeliminować ryzyko, jakie niesie ze sobą używanie w lotnictwie benzyn silnikowych z etanolem w składzie – powstania korka parowego, obniżenia mocy silnika z powodu wiązania wody przez alkohol zawarty w tradycyjnym paliwie, szkodliwego oddziaływania związków tlenowych na elementy paliwowe układu, to jest uszczelki i przewody paliwowe, oblodzenia gaźnika paliwowego – przekonuje Christophe Lenglain, dyrektor sprzedaży na rynki francuski, belgijski i holenderski w Warter Aviation.

Przypomnijmy, że alkohol etylowy (powszechnie wykorzystywany w benzynach silnikowych stosowanych w samochodach) z zasady wpływa na elementy gumowe oraz aluminiowe układu paliwowego, powodując jego nieszczelność. W przypadku silników i układów zasilania samolotów elementów tych nie zaprojektowano z myślą o kontakcie z paliwem o podwyższonej zawartości bioetanolu. Już zresztą dwa lata temu m.in. brytyjskie Light Aircraft Association przestrzegało przed używaniem paliwa samochodowego zawierającego etanol w samolotach i wiatrakowcach

- Benzyna Aki 93 to efekt pracy naszego laboratorium, poprzedzony wieloma spotkaniami i rozmowami z pilotami i specjalistami od konstrukcji silników lotniczych. Wyzwaniem, które stoi przed producentami paliw lotniczych, jest przejście na produkcję paliw zrównoważonych i stopniowe wycofywanie benzyn ołowiowych. To wymaga od nas pokonania wielu wyzwań technologicznych i jakościowych, ale także wprowadzenia szeregu innowacji w celu sprostania wymogom środowiskowym i regulacyjnym związanym z tłokowymi paliwami lotniczymi. Jednocześnie ważna jest ochrona bezpieczeństwa lotniczego i kondycji ekonomicznej producentów, użytkowników i portów lotniczych – podkreśla Wojciech Okine, członek zarządu spółki Warter Fuels.

W ostatnich latach bardzo szybko zmienia się flota samolotów w Europie, a na rynek wprowadzanych jest znacznie więcej samolotów ultralekkich typu UL lub ULM, w których prędkość przeciągnięcia lub minimalna prędkość lotu poziomego w konfiguracji do lądowania nie może przekraczać 65 km/h. Prędkość przelotowa waha się w przedziale 90–270 km/h, zasięg ok. 300–1800 km, przy zużyciu ok. 9–18 l paliwa bezołowiowego lub mieszanki na 1 Mth. Samoloty ultralekkie zwykle budowane są jako dwumiejscowe z jednym silnikiem o mocy 55–100 KM. W najnowszych modelach stosowane są również silniki Rotax (model 912 i 915 iS), o mocach dochodzących odpowiednio do 135 i 140 KM.

- Na każdym lotnisku można zauważyć, że część samolotów jest napędzana benzynami samochodowymi, które są tankowane do kanistrów na stacjach benzynowych. Jednak wraz ze wzrostem poziomu etanolu w paliwie latanie stało się skrajnie niebezpieczne – dodaje Christophe Lenglain.

Nowe paliwo ma liczbę oktanową wyrażoną za pomocą indeksu przeciwstukowego AKI wynoszącą 93 jednostki. Specjalistyczna benzyna lotnicza AKI93, o kodzie CN 2710 12 31, jest przeznaczona do napędu lotniczych silników tłokowych, które są stosowane do napędu samolotów, śmigłowców, wiatrakowców oraz sterowców. 


Warter Fuelspaliwotransport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejSklep

“Chemia i Biznes” nr 6/2023

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 5/2023

Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2023

Nowość!Dostęp online

25.00 zł

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Wpis zaawansowany w Katalogu Firm

Dostęp online

861.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy rewolucja wodorowa wpływa już na polski przemysł?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie