2021-04-26
Grupa CIECH opublikowała wyniki za 2020 rok. Przychody wyniosły 2,97 mld zł i były niższe od tych w 2019 r. o 8,4%. Zysk netto sięgnął 128 mln zł i wzrósł z poziomu 109 mln zł za rok 2019.
W ocenie władz firmy, mimo bezprecedensowego załamania sytuacji gospodarczej i zaburzeń w łańcuchach dostaw spowodowanych pandemią COVID-19, CIECH na poziomie skonsolidowanym wypracował solidne wyniki finansowe. Realizował w wymagającym otoczeniu ambitny plan rozwojowy, zgodny ze strategią na lata 2019-2021, przede wszystkim budując nowoczesną warzelnię soli o wartości ok. 600 mln zł w niemieckim Stassfurcie.
- W niezwykle wymagających warunkach roku 2020 naszym priorytetem było bezpieczeństwo pracowników. To z kolei umożliwiło nam płynne działanie zakładów i ciągłe zaopatrywanie naszych klientów w produkty. Zebraliśmy owoce dobrego przygotowania na trudniejsze czasy, zarówno od strony płynności finansowej, produkcyjnej, jak i sprawności naszych sił sprzedażowych. Dzięki temu wypracowaliśmy solidne wyniki i byliśmy w stanie kontynuować kluczowe inwestycje rozwojowe, jak i realizować ambitne plany związane z dekarbonizacją, a także inne ważne inicjatywy zapisane w naszej strategii - mówi Dawid Jakubowicz, prezes zarządu CIECH S.A.
Dodaje przy tym, iż w porównaniu do 2019 roku przychody ze sprzedaży sody pochodzącej z fabryk w Polsce i Niemczech pozostały na zbliżonym poziomie. Biznes okazał się odporny na zahamowanie aktywności gospodarczej, w szczególności branż, które są odbiorcami sody produkowanej przez CIECH. Na tle globalnych konkurentów z Europy, Azji czy Ameryki, gdzie wolumeny produkcji spadły w porównaniu do 2019 roku w tempie dwucyfrowym, zakłady sodowe CIECH wyprodukowały tylko o 6% mniej sody niż w 2019 r., a marża na sprzedaży pozostała na niezmienionym poziomie.
Mimo niepewności związanej z pandemią, kontraktacja na rok 2021 zakończyła się pomyślnie dla Grupy, zarówno pod względem zakontraktowanych wolumenów, jak i cen. Bardzo dobre wyniki sprzedaży (wzrost przychodów o 13% w 2020 roku, a w czwartym kwartale o 24% r/r) zanotowano w przypadku sody oczyszczonej. Było to związane z osiągnięciem optymalnego stanu linii i ustabilizowaniem produkcji sody oczyszczonej w Stassfurcie, gdzie produkowana jest odmiana stosowana m.in. w farmacji i medycynie, która uzyskała niedawno prestiżowy certyfikat GMP.
Biznes solny ucierpiał w 2020 roku z powodu pandemii i niższego popytu ze strony branży HoReCa (hotele, gastronomia, catering). Segment ten kupuje zarówno sól spożywczą, jak i tabletki solne do uzdatniania wody. W efekcie przychody ze sprzedaży spadły o ok. 8%, do poziomu 184 mln zł. Jednocześnie w 2020 roku trwały intensywne prace przy realizacji inwestycji w nową warzelnię soli, dzięki której CIECH stanie się trzecim dostawcą soli warzonej w Europie. Inwestycja w niemieckim Stassfurcie ma wartość ok. 600 mln zł, a jej rozruch potrwa do września 2021 roku. Docelowo uruchomienie warzelni soli ma zwiększyć wynik EBTIDA Grupy o ok. 25 mln euro rocznie.
Bardzo dobry rok zanotował biznes AGRO – zarówno przychody ze sprzedaży, jak i EBITDA wzrosły odpowiednio o 25% i 37%. W ofercie CIECH Sarzyna na polskim rynku pojawiło się siedem nowych produktów. W roku 2021 oferta ta ma się powiększyć o kolejne 10 produktów, w tym o przełomowy produkt oparty o opatentowaną technologię BGT, dzięki której zachowana jest skuteczność przy jednoczesnym zmniejszeniu dawki substancji aktywnej. Dynamicznie rozwija się także hiszpańska spółka CIECH - przychody Proplanu w 2020 roku wzrosły o 14% w porównaniu do roku 2019, a EBITDA o prawie 32%.
W biznesie Pianek, mimo znacznego ograniczenia produkcji wiosną 2020 roku z powodu lockdownu, rok zakończył się wzrostem przychodów i wyniku EBITDA (odpowiednio o 3% i 23%). To efekt odbicia w branży meblarskiej, obserwowanego od czerwca 2020 roku. Biznes Żywice został w 2020 roku sprzedany polskiej firmie LERG za 160 mln zł, a transakcja została sfinalizowana w marcu 2021 roku.
Wolumen produkcji krzemianów sodu także ucierpiał z powodu pandemii i obniżenia produkcji m.in. w segmencie motoryzacyjnym. Mimo niekorzystnych warunków wynik EBITDA biznesu krzemianowego pozostał na poziomie z roku 2019 (26 mln zł). CIECH zamierza rozbudować w 2021 roku moce produkcyjne w Żarach dzięki budowie nowego pieca za ok. 80 mln zł. Dla opakowań szklanych 2020 rok był również udany: wynik EBITDA wzrósł o 22% do poziomu 22 mln zł i to mimo lockdownu w szczycie sezonu dla lampionów stosowanych w produkcji zniczy.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...