2022-12-12
Niemieckie Stowarzyszenie Producentów Kosmetyków, Wyrobów Toaletowych, Perfum i Detergentów (IKW) podsumowało rok 2022 w branży. W ocenie organizacji, „atrakcyjny wygląd, zadbane ubrania i piękny dom są ważne dla ludzi w Niemczech, nawet w trudnych czasach”. To zaś przekłada się na znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży w branży kosmetycznej i środków czystości.
W 2022 roku wartość produktów kosmetycznych i detergentów, produktów pielęgnacyjnych i czyszczących sprzedawanych w Niemczech i eksportowanych przez niemieckie firmy wzrosła o 7,9% w względem roku 2021 i sięgnęła kwoty 30,1 miliarda euro – to nowy rekord. Szczególnie silnie wzrosła sprzedaż eksportowa, która podskoczyła o 15,6% do 10,6 mld euro. Mimo to sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw ulega pogorszeniu. Głównym powodem jest wzrost kosztów energii i surowców. Branża, na którą składają się głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, znajduje się obecnie pod silną presją.
Produkty firm zrzeszonych w IKW utrzymują się na szczycie list zakupów – mimo że konsumenci generalnie mniej chętnie robią zakupy pod wpływem inflacji i obaw o przyszłość. W Niemczech kupujący wydali 14,3 miliarda euro na produkty do pielęgnacji ciała i kosmetyki. To o 5,4% więcej niż rok wcześniej. Szczególnym zainteresowaniem przy kasach cieszyły się produkty zapachowe (plus 33,8%) i dezodoranty (plus 8,2%). Tusze do rzęs, szminki, lakiery do paznokci i wszystkie inne dekoracyjne produkty kosmetyczne sprzedały się za kwotę o 16% wyższą niż w 2021 r. Spadek zanotowano z kolei z tytułu sprzedaży mydła (-8%). Produkt ten cieszył się jednak szczególnie dużym zainteresowaniem w pierwszym roku pandemii, czyli w 2020 i najwyraźniej wysoka baza porównawcza sprawiła, że poprawa wyników z 2020 r. dla mydeł była niemożliwa.
- Wszystkie badania pokazują, że pielęgnacja urody jest dla ludzi niezbędna. Po dwóch latach COVID-19 i związanych z tym lockdownach ludzie mają teraz silną potrzebę nadrobienia zaległości w życiu towarzyskim Atrakcyjny wygląd osobisty jest tego istotną częścią – komentuje Georg Held, prezes IKW.
Wzrosła także wartość sprzedaży detergentów. Niemcy wydali o 8,8% więcej pieniędzy na lekkie i specjalne detergenty do prania i detergenty ogólnego przeznaczenia. Detergenty intensywne i kolorowe osiągnęły wzrost o 6,7%, a detergenty wspomagające pranie wzrost o 5,%. Z kolei nieznaczny spadek zanotowano w przypadku produktów do sprzątania i zmywania naczyń oraz zapachów do pomieszczeń.
- Nasz przemysł boryka się z gwałtownie rosnącymi kosztami energii i surowców. W niedawnej ankiecie przeprowadzonej wśród firm członkowskich IKW, 82% uczestniczących firm wskazało obciążenia kosztowe jako największe wyzwanie gospodarcze. Ponad połowa wspomniała w tym kontekście o trudnych zakupach surowców i przerwanych łańcuchach dostaw. Rosnące koszty i zwiększone wydatki z powodu coraz większej liczby regulacji i biurokracji powodują problemy dla naszych firm. Nasza branża osiąga swoje granice. Szybka ulga, ograniczenie biurokracji i poczucie proporcji w regulacjach są teraz koniecznością. W związku z dalszym wzrostem kosztów oraz przewidywanymi skutkami recesji na nadchodzący rok, spółkom trudno jest prognozować rozwój biznesu. Obecnie nie można przewidzieć rozluźnienia sytuacji na rynku surowców i energii. Pomimo wszystkich niepewności jesteśmy jednak optymistami, że nasze usługi i produkty nadal będą spotykać się z dużą gotowością zakupową wśród konsumentów. Prognozujemy wzrost przychodów ze sprzedaży o 2,5 procent na rok 2023 – ocenia Thomas Keiser, dyrektor generalny IKW.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...