2018-11-08 / Autor: Anna Jarosik
Obserwując liczne zmiany na rynku produktów detergentowych, można zauważyć, że nanotechnologia również w tym sektorze staje się coraz popularniejsza.
Rosnąca liczba produktów czyszczących, m.in. płyny do mycia naczyń, szyb czy glazur wykorzystuje jako dodatki poprawiające ich skuteczność nanotechnologię, m.in. w postaci nanocząstek. Tu stosunkowo najbardziej popularne są nanocząstki krzemionki oraz działające antybakteryjnie nanocząsteczki srebra. Najnowsze kierunki rozwoju rynku wskazują, że nanorozwiązania są dziś najchętniej wykorzystywane w produktach typu środki piorące czy do mycia naczyń i to zarówno do mycia ręcznego, jak i w zmywarkach. Nanorozwiązania jednak nie są najtańszym sposobem poprawienia jakości i skuteczności produktu, stąd nadal najczęściej spotykane są w produktach chemii profesjonalnej.
Wprowadzenie
Współcześnie nanotechnologia coraz chętniej i odważniej przedostaje się do życia codziennego, stając się jego integralną częścią. Stąd rosnące zainteresowanie sektora produkującego środki czystości oraz inne produkty detergentowe do wykorzystywania zalet związanych z nanorozwiązaniami. Przykładowo różne formy tzw. struktur nanotechnologicznych srebra już przy śladowej ilości działają dezynfekująco, bakteriobójczo, odkażająco czy nawet kosmetycznie i leczniczo, i to bez konieczności stosowania biocydów czy też innych metod sterylizujących. Innym przykładem są nanopreparaty miedziowe, które wykazują silną grzybobójczość osiąganą przy stężeniach tysiąckrotnie mniejszych od preparatów stosowanych w ochronie roślin, drewna, czy w budownictwie. Z uwagi na całkowity brak działań toksycznych, ujemnie dermatologicznych, czy uczuleniowych, nanokoloidalne preparaty miedzi zasługują w pełni na nazwę ekologicznych i bezpiecznych dla zdrowia. Niemniej w środkach czystości największą popularność zyskały nanopreparaty zawierające koloidalne cząstki krzemionki (SiO2). Liczne badania potwierdzają, że wzbogacenie produktów detergentowych, zwłaszcza myjących, poprzez dodanie do formulacji nanocząstek krzemu, pozwala na powierzchniach z nimi połączonych typu szkło, ceramika czy kamień uzyskać efekt tzw. „hiper hydrofilowości” (odpychanie cząsteczek wody). Dzięki zyskaniu tej właściwości powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia, a w pewnych przypadkach nawet samoczyszcząca (wykorzystanie „efektu lotosu”). Dodatkowo detergenty zawierające nanokrzemionkę cechują się właściwościami antystatycznymi, co powoduje, że efekt czystej powierzchni utrzymuje się dłużej. Natomiast środki do mycia szyb i powierzchni szklanych mogą ponadto uzyskać efekt antypary, czyli zapobiegają tworzeniu się warstwy wilgoci na umytej takim środkiem powierzchni.
Innym rozwiązaniem jest zastosowanie nanocząsteczek tlenku tytanu (TiO2). Taka modyfikacja powoduje, że przykładowo, zwiększa się możliwość rozkładu związków odpowiedzialnych za nieprzyjemne zapachy. Preparat, w którego składzie jest nano-TiO2 usuwa przykre zapachy pochodzenia organicznego przez ich silne utlenianie, równocześnie oczyszcza powietrze, utrzymując trwały efekt świeżości. To tylko kilka przykładów wykorzystania na większą skalę właściwości nanorozwiązań w produktach detergentowych. O dużym potencjale i skuteczności nanotechnologii świadczą liczne zalety, które zyskują produkty wykorzystujące właściwości skali nano.
Zalety produktów detergentowych wykorzystujących nanotechnologię
Stosując produkty detergentowe wraz z wodą i wyższą temperaturą oraz przy zastosowaniu siły fizycznej, przykładowo intensywnego mieszania czy tarcia, można skutecznie usunąć większość rodzajów zabrudzeń. Niestety wpływa to na wyższe koszty, wynikające z zużycia i podgrzania wody. Dodatkowo temperatura i intensywne mieszanie skracają żywotność materiałów, ewentualnie czyszczonej powierzchni. Z tego powodu nanotechnologia w detergentach zyskuje na coraz większym znaczeniu, ponieważ powoduje, że produkty czyszczące oraz środki myjące stają się delikatniejsze, efektywniejsze oraz wydajniejsze. Wielu producentów potwierdza, że produkty wykorzystujące nanorozwiązania, zwłaszcza myjące do powierzchni szklanych (w opinii wielu najbardziej wymagające powierzchnie), wyróżnia wysoka skuteczność oraz wyjątkowy blask, brak smug i zacieków. Ten efekt jest osiągany bez konieczności wycierania do sucha czy polerowania. Nanorozwiązania w produktach detergentowych powodują również, że w przypadku mycia powierzchni szklanych, kryształowych oraz ceramicznych produkty dużo szybciej schną, pozostawiając na powierzchni warstwę chroniącą przed zabrudzeniami, a nawet uszkodzeniami mechanicznymi. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku zmywania w zmywarkach. Z natury nanoskładniki łączą się z cząsteczkami brudu (czyli wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń osiadłych na danej powierzchni), rozbijając ich strukturę, dzięki czemu z łatwością „schodzą” z czyszczonej powierzchni. Również dzięki zastosowaniu, przykładowo nano-SiO2, nagromadzone na mytych powierzchniach ładunki elektryczne zostają rozładowane, dzięki czemu nie następuje osadzanie się kurzu. A powierzchnia dłużej pozostaje czysta. Kolejną zaletą jest to, że detergenty wykorzystujące nanorozwiązania cechują się trwalszym zapachem. Dość ciekawą kwestią jest nanotechnologiczna modyfikacja powierzchni czyszczonych w wyniku zastosowania detergentu wykorzystującego któreś z nanorozwiązań. Zastosowanie takiego produktu może powodować hydrofilizację mytych powierzchni, która ma na celu jej „uszczelnienie”. Ten efekt powoduje, że woda na takiej powierzchni tworzy pewien rodzaj równomiernego filmu. Dzięki niemu na czyszczonych powierzchniach nie tworzą się krople, które zwykle po wyschnięciu pozostawiają białe plamy. Jest to spowodowane tym, że stosując cienką powłokę zawierającą nanocząsteczki dwutlenku krzemu lub dwutlenku tytanu, powierzchnia może stać się odpychająca dla wody. To w efekcie zapobiega powstawaniu wcześniej wspomnianych plam, smug czy zacieków po twardej wodzie. Dodatkowo, spływająca po tak chronionej powierzchni woda „zabiera ze sobą” napotkane cząstki zanieczyszczeń (m.in. mieszaniny sadzy, substancji pylistych oraz różnych związków organicznych), nadając powierzchniom zdolność do samooczyszczania.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 3/2018 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...