Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Nanomateriały w sieci europejskich regulacji

2014-03-13

Nanotechnologia jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin techniki, a nanomateriały dzięki swoim zaletom znajdują coraz szersze zastosowanie w przemyśle. W ostatnich kilkunastu miesiącach podjętych zostało przez kraje członkowskie wiele inicjatyw regulacyjnych w zakresie nanomateriałów. Przedstawiamy stan prawny w tym obszarze obowiązujący na koniec 2013 r.

Coraz więcej produktów zawierających lub składających się z nanomateriałów wprowadzanych jest do obrotu. Materiały te, ze względu na swoje bardzo małe rozmiary, dużą powierzchnię właściwą, reaktywność i mobilność oferują nowatorskie możliwości ich wykorzystania. Jednak coraz częściej wskazuje się także na możliwe zagrożenia wynikające z tych właściwości. W związku z tym obok intensywnych prac nad nowymi zastosowaniami nanotechnologii prowadzone są równolegle badania nad potencjalnym wpływem nanomateriałów na zdrowie ludzi oraz nad możliwymi zagrożeniami wynikającymi z ich stosowania.

Problemy te stały się przyczynkiem do przeprowadzenia szczegółowego przeglądu prawodawstwa Unii Europejskiej, w celu ustalenia możliwości zastosowania istniejących lub konieczności stworzenia nowych przepisów, które będą regulowały sposób postępowania z tymi materiałami w kierunku zminimalizowania możliwego ryzyka.

Priorytetem definicje
Pierwszym z podjętych działań było zaproponowanie wprowadzenia do prawodawstwa unijnego kompleksowej, popartej naukowo definicji nanomateriałow. Zgodnie z Zaleceniem Komisji Europejskiej (2011/696/ EU) dotyczącym definicji nanomateriału, nanomateriałem jest „naturalny, powstały przypadkowo lub wytworzony materiał zawierający cząstki w stanie swobodnym lub w formie agregatu bądź aglomeratu, w ktorym co najmniej 50% lub więcej cząstek w liczbowym rozkładzie wielkości cząstek ma jeden lub więcej wymiarów w zakresie 1 nm – 100 nm”.

Jako podstawę do stworzenia tej definicji Komisja Europejska wykorzystała termin „nanomateriał” stosowany przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO). Poczyniła jednak szereg zmian, które zostały uznane za niezbędne w celu zapewnienia jej praktycznego zastosowania w kontekście regulacyjnym. Między innymi w przeciwieństwie do terminologii ISO, definicja „nanomateriału” autorstwa Komisji Europejskiej ogranicza się do materiałów składających się z cząstek i nie obejmuje materiałów nanostrukturalnych, takich jak nanokompozyty. Zaproponowana definicja ma zostać poddana przeglądowi do grudnia 2014 r., co nie przeszkodziło we wdrożeniu jej w obecnej postaci do prawodawstwa dotyczącego wprowadzania do obrotu produktów biobójczych, oraz planom jej zastosowania w 2014 r. w legislacji dotyczącej produktów kosmetycznych oraz w rozporządzeniu w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1363/2013 z 12 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności w odniesieniu do definicji wytworzonych nanomateriałów wprowadzające nową definicję zostało anulowane dzień po jego publikacji).

 

Nanomateriały do rejestracji
Podstawowym rozporządzeniem regulującym produkcję, import i wprowadzanie do obrotu substancji chemicznych jest rozporządzenie nr 1907/2006 w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH). Rozporządzenie to nakłada szereg obowiązków na uczestników łańcucha dostaw, z ktorych najważniejszym jest obowiązek dokonania rejestracji w Europejskiej Agencji Chemikaliów w Helsinkach substancji produkowanych lub importowanych spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) w ilości powyżej 1 tony rocznie. Rejestracja substancji wymagana jest niezależnie od właściwości fizycznych, takich jak rozmiar, kształt, stan skupienia i stwarzane zagrożenia. A zatem obowiązek ten w takim samym stopniu dotyczy również nanomateriałów. Odpowiedzialność za ocenę ryzyka i zagrożeń stwarzanych przez daną substancję (również jej formę nano, jeśli taka jest produkowana/importowana) ciąży na producencie lub importerze.

Na chwilę obecną rejestracji nanomateriałow można dokonać w dwojaki sposób. Pierwszą możliwością jest uwzględnienie formy nano w dokumentacji rejestracyjnej (dossier) dla substancji w postaci makroskopowej. W takim przypadku, gdy klasyfikacja formy nano rożni się od klasyfikacji substancji macierzystej, będzie to zawarte w dossier rejestracyjnym. Drugą możliwością jest osobna rejestracja nanosubstancji – w takim przypadku składana jest odrębna dokumentacja. Sytuacja ta będzie dotyczyć głownie substancji, które występują jedynie w postaci nanomateriałow, jak np. nanorurki węglowe.

Zdaniem wielu organizacji pozarządowych, jak również niektórych państw członkowskich, rozporządzenie REACH w obecnej postaci nie może zagwarantować wymaganego „wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska”, ze względu na fakt, że wiele przepisów rozporządzenia jest niedostosowanych do specyfiki nanomateriałów. W wyniku szerokiej dyskusji i silnych nacisków, przede wszystkim pochodzących od organizacji pozarządowych, w czerwcu 2013 r. Komisja Europejska ogłosiła konsultacje społeczne na temat proponowanych zmian w załącznikach do rozporządzenia REACH. Zmiany te miałyby dotyczyć głownie zakresu informacji wymaganych w dokumentacji rejestracyjnej dla nanomateriałów. Respondenci biorący udział w konsultacjach mogli ocenić pięć proponowanych wariantów, w tym zmiany w niektórych przepisach załączników w celu doprecyzowania zakresu informacji uwzględnianych dla formy nano; opcję „miękkiego prawa” polegającą na wprowadzeniu aktualizacji niewiążących prawnie, takich jak poradniki i wytyczne; wprowadzenie dodatkowych środków w celu wykazania bezpiecznego stosowania nanomateriałów, jak np. kolejnych „punktów końcowych” lub obniżenie zakresu wymaganych informacji dla nanomateriałów i zwiększenie znaczenia metod niebadawczych w celu wzmocnienia konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw europejskich.

Ostatnia z wymienionych opcji była wspierana przez Europejską Radę Przemysłu Chemicznego (CEFIC). Rozmowy i dyskusje na temat ewentualnych zmian w załącznikach pomiędzy Komisją Europejską i państwami członkowskimi w dalszym ciągu są prowadzone, jednak ze względu na rozbieżne zdania i podejście do tego tematu poszczególnych krajów, projekt rozporządzenia zmieniającego załączniki nie powstanie zapewne wcześniej niż w drugiej połowie br.

 

Zdaniem niektórych krajów członkowskich, obecne prawodawstwo nie zapewnia w sposób wystarczający bezpiecznego stosowania nanomateriałów. Francja jako pierwsza zdecydowała się na wprowadzenie do krajowej legislacji dodatkowych wymagań dotyczących produkcji, importu i wprowadzania do obrotu substancji w postaci nanocząstek. 1 stycznia 2013 r. weszły w życie dwa opublikowane jeszcze w 2012 r. dokumenty. Pierwszy z nich to Dekret nr 2012-232 w sprawie składania corocznych deklaracji na temat substancji w nanoskali, drugi to rozporządzenie w sprawie zawartości i warunków składania takich deklaracji.

Zgodnie z dekretem „substancje w nanoskali” produkowane, importowane (za import w przeciwieństwie do postanowień rozporządzenia REACH uważany jest również zakup od innego państwa członkowskiego EOG) lub dystrybuowane na terenie Francji w poprzednim roku kalendarzowym muszą być zgłoszone do tamtejszego Ministerstwa Środowiska do 1 maja następnego roku. Obowiązek ten dotyczy substancji w postaci własnej, jako składników mieszaniny (w postaci niezwiązanej) lub w wyrobach z zamierzonym uwolnieniem nanocząstek. Definicja „substancji w nanoskali” w dużej mierze opiera się na definicji nanomateriału Komisji Europejskiej; wyłączono jedynie z zakresu definicji materiały naturalne i powstałe przypadkowo.

Próg masowy określony w dekrecie wynosi 100 g/rok. Deklaracja musi obejmować dane osoby składającej deklarację, tożsamość substancji, ilość i jej zastosowania oraz dane identyfikacyjne profesjonalnych użytkowników. Informacje dotyczące ilości substancji i profesjonalnych użytkowników są z założenia poufne, inne mogą być utajnione na podstawie indywidualnych uzasadnionych wniosków. Niezłożenie na czas deklaracji może wiązać się z nałożeniem kary w wysokości do 3 tys. euro i dodatkową opłatą za każdy kolejny dzień zwłoki.

Ministerstwo Środowiska Francji przesyła informacje z każdej otrzymanej deklaracji do Narodowej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sanitarnego żywności, środowiska i pracy (Anses) w ciągu dwóch miesięcy od ich otrzymania. Według Anses do 30 czerwca 2013 r. do rejestru zgłoszono 3409 deklaracji dla 243-422 substancji (dokładna liczba substancji nie jest znana ze względu na brak numerów identyfikujących tożsamość substancji w wielu deklaracjach). W sumie zgłoszono 282 tys. ton substancji produkowanych i 222 tys. ton substancji importowanych, w tym sadzę, ditlenek krzemu, węglan wapnia i ditlenek tytanu.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 1/2014 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.



przemysł chemicznyREACHnanotechnologiaprawoInstytut Chemii Przemysłowej

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie