Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Najwięcej CO₂ jest tam, gdzie nie patrzysz. Scope 3 w branży kosmetycznej

2025-04-25  / Autor: dr inż. Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

Przez kilka ostatnich dekad regulacje dotyczące produktów kosmetycznych koncentrowały się na bezpieczeństwie produktów kosmetycznych dla zdrowia ludzi. Regulacje środowiskowe miały oczywiście zastosowanie do przedsiębiorstw i produktów kosmetycznych, jednak nie mieliśmy wprost obowiązku oceniać bezpieczeństwa produktów dla środowiska, ani szacować, jak wpływa na nie nasze przedsiębiorstwo.

Ostatnie lata przyniosły wiele nowych regulacji związanych ze zrównoważonym rozwojem i ograniczaniem wpływu produktów i organizacji na środowisko – przede wszystkim Europejski Zielony Ład i pakiet dotyczący raportowania zrównoważonego rozwoju. Żeby oceniać nasz wpływ na środowisko i podejmować działania, które ten wpływ zminimalizują, musimy nauczyć się do mierzyć ilościowo. Wpływ na środowisko obejmuje wiele aspektów: zużycie energii i emisje, zanieczyszczenie wody, gleby, zmianę użytkowania gruntów, spadek bioróżnorodności, nadmierną eksploatację zasobów, generowanie odpadów. Najważniejszym parametrem, który określa wpływ na wpływ na klimat, jest ślad węglowy.

Już obecnie w licznych regulacjach, wprowadzonych lub w przygotowaniu, a dotyczących branży kosmetycznej, zakotwiczony jest obowiązek wyznaczania śladu węglowego. Obecnie jest to jedynie dyrektywa CSRD, która obejmuje tylko niektóre przedsiębiorstwa. W przyszłości jednak wymogów będzie więcej – w tym dyrektywa ws. Green Claims, rozporządzenie ws. ekoprojektowania produktów ESPR i cyfrowy paszport produktu. Będą one zawierały wymagania dotyczące informacji o śladzie węglowym. Zgodnie z wymaganiami rozporządzenia SFDR i Taksonomii, fundusze i banki już teraz poszukują spółek o niskim profilu ryzyka klimatycznego. Dlatego szacowanie ilościowe śladu węglowego będzie w przyszłości fundamentem strategii klimatycznej każdej firmy i jedną z podstawowych informacji o wpływie firmy na środowisko i klimat. Można więc powiedzieć, że liczenie śladu węglowego za jakiś czas będzie codziennością dla naszej branży, jak dziś jest nią ocena bezpieczeństwa dla produktu kosmetycznego.

Produkty kosmetyczne mają złożony cykl życia: od wydobycia surowców, przez produkcję, opakowanie, logistykę, po użytkowanie i odpady. Ślad węglowy firmy lub produktu kosmetycznego pochodzi zarówno z własnych procesów produkcyjnych, zużycia energii, wody, opakowań oraz chemikaliów, jak również całego łańcucha wartości, transportu, działań podwykonawców.

Pierwszym etapem wyznaczenia śladu węglowego w przedsiębiorstwie jest wyznaczenie Zakresu 1 i 2. Jest to relatywnie proste, ponieważ obejmuje emisje bezpośrednie, które pozostają pod kontrolą organizacji (Zakres 1), np. spalanie paliw, flota samochodowa oraz pośrednie emisje pochodzące z zakupionej energii (Zakres 2). W kolejnym etapie firma przystępuje do szacowania Zakresu 3. Ten poziom jest znacznie bardziej skomplikowany i warto zacząć od zmapowania całego łańcucha wartości. Elementy, które należy uwzględnić w Zakresie 3, to m.in. zakupione towary i usługi, dobra kapitałowe, pozostałe emisje, transport i dystrybucja, odpady, podróże służbowe, przetwarzanie sprzedanych produktów, wycofanie z obrotu sprzedanych produktów, franczyzy, inwestycje oraz użycie produktów przez użytkowników końcowych.

Dlaczego znajomość śladu węglowego jest dla firm branży kosmetycznej tak istotna, mimo że większość przepisów dopiero nas obejmie, a niektóre regulacje wymagają zaś tylko wyznaczenia Zakresów 1 i 2? Czy wystarczy wyznaczenie Zakresów 1 i 2 śladu węglowego dla przedsiębiorstwa branży kosmetycznej? Niestety nie.

Ze względu na złożony łańcuch wartości i znaczące emisje na etapie użycia produktu, w branży kosmetycznej notuje się bardzo wysoki udział emisji w Zakresie 3 (Scope 3). Szacunkowo emisje Zakresu 3 mogą sięgać nawet... 90% całkowitej wartości śladu węglowego! Wynika to z faktu, że sama produkcja kosmetyków nie jest działalnością wysokoemisyjną, a jednocześnie łańcuch wartości produktów kosmetycznych jest złożony i wieloetapowy. I to tam „siedzi” większość emisji.

Niestety oznacza równocześnie, że wyznaczenie wyłącznie Zakresu 1 i 2 śladu węglowego dla przedsiębiorstwa lub dla produktu kosmetycznego nie daje wiarygodnych i miarodajnych informacji o emisjach pochodzących z naszej branży.

Jeśli Zakresy 1 i 2 w branży kosmetycznej stanowią zaledwie 5–15% całkowitych emisji dwutlenku węgla, to jakie elementy składają się na pozostałe 80-95%?

Szacunkowo najbardziej znaczący udział w emisjach Zakresu 3 w branży kosmetycznej mają następujące elementy:

  • produkcja surowców (10-60%),
  • opakowania (10-30%),
  • logistyka i transport (5-20%),
  • użytkowanie produktu (0-50%),
  • utylizacja i odpady (5-10%).

Największy udział w emisjach Zakresu 3 przedsiębiorstwa branży kosmetycznej mają produkcja komponentów – surowców i opakowań.

Udział poszczególnych kategorii emisji w samym Zakresie 3 może zależeć od rodzaju produktu. W przypadku kosmetyków spłukiwanych, gdy faza użycia produktu wymaga używania ciepłej wody (jak szampony czy żele pod prysznic), faza ta może obejmować nawet 50% Zakresu 3. Zaś w przypadku np. balsamu do ciała emisje pochodzące z fazy użycia są niskie (lub bliskie zeru), a głównym „składnikiem” emisji w Zakresie 3 stają się surowce i opakowania. Jeśli nie są istotne – można je pominąć w kalkulacji Zakresu 3.

Głównym parametrem świadczącym o emisjach i możliwości dekarbonizacji jest ślad węglowy przedsiębiorstwa, a nie produktów, jednak zgodnie z oficjalnie przyjętą metodologią GHG (Greenhouse Gas Protocol) emisje związane z użytkowaniem sprzedanych produktów bierze się pod uwagę przy wyznaczaniu śladu węglowego przedsiębiorstwa (kategoria 11).

Dla firmy produkcyjnej z branży kosmetycznej, funkcjonującej w modelu B2C (w B2B będzie inaczej), najważniejsze z kategorii wskazanych w metodologii GHG Protocol, które należy wziąć pod uwagę, to kategorie:

  • 1 – surowce i opakowania,
  • 4 i 9 – transport (do i od firmy),
  • 11 – użytkowanie produktów przez konsumentów,
  • 12 – koniec życia produktu,
  • 5 – odpady z procesów operacyjnych.

Przy czym kategoria 11 (faza użycia) może być zerowa lub dominująca – zależnie od rodzaju produktu.

Jeśli portfolio firmy to głównie balsamy, kremy i perfumy, większość emisji dwutlenku węgla w zakresie 3 pochodzi z formuł i opakowań (do 85–90%). Jeśli w portfolio firmy dominują szampony, żele myjące – faza użycia  może stanowić nawet 60% całkowitych emisji firmy.

Co to oznacza w praktyce dla branży kosmetycznej?

Z jednej strony, żeby sensownie zaplanować działania dekarbonizacyjne w przedsiębiorstwie branży kosmetycznej – niezbędne jest wyznaczenie Zakresu 3 emisji gazów cieplarnianych. Z drugiej strony, wiedząc, że nasze największe emisje skupiają się na komponentach i fazie użycia, to właśnie tutaj warto poszukiwać rozwiązań planując strategię dekarbonizacji. Skracanie łańcuchów dostaw, zamiana komponentów – składników i opakowań na niżej emisyjne czy stosowanie surowców wtórnych mogą znacząco obniżyć Zakres 3 śladu węglowego firmy. W przypadku produkcji kategorii produktów, gdzie znacząca jest faza użycia – edukacja konsumentów może znacząco obniżyć zużycie energii i ślad węglowy firmy. I nie będzie to tzw. „green-shifting” (czyli przenoszenie na konsumentów odpowiedzialności za negatywny wpływ firmy na środowisko), jeśli kampania edukacyjna będzie poparta rzetelnymi danymi, które firma pozyskała wyznaczając Zakres 3 śladu węglowego.

Jeśli to wszystko wydaje się skomplikowane (bo takie w istocie jest!), 8 maja br. będzie okazja, by nieco rozjaśnić ten proces. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego organizuje drugi z cyklu webinar dotyczący kalkulacji śladu węglowego, tym razem skoncentrowany wokół Zakresu 3 śladu węglowego. Zaproszeni do współpracy eksperci po raz pierwszy pokażą, jak wyznaczyć całkowity ślad węglowy i przygotować wiarygodne dane dla firmy z branży kosmetycznej. Spotkanie jest otwarte dla wszystkich firm kosmetycznych – warto tam być!


Polski Związek Przemysłu Kosmetycznegoślad węglowyemisjeprawo

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie