2025-04-25 / Autor: dr inż. Ewa Starzyk, dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego
Przez kilka ostatnich dekad regulacje dotyczące produktów kosmetycznych koncentrowały się na bezpieczeństwie produktów kosmetycznych dla zdrowia ludzi. Regulacje środowiskowe miały oczywiście zastosowanie do przedsiębiorstw i produktów kosmetycznych, jednak nie mieliśmy wprost obowiązku oceniać bezpieczeństwa produktów dla środowiska, ani szacować, jak wpływa na nie nasze przedsiębiorstwo.
Ostatnie lata przyniosły wiele nowych regulacji związanych ze zrównoważonym rozwojem i ograniczaniem wpływu produktów i organizacji na środowisko – przede wszystkim Europejski Zielony Ład i pakiet dotyczący raportowania zrównoważonego rozwoju. Żeby oceniać nasz wpływ na środowisko i podejmować działania, które ten wpływ zminimalizują, musimy nauczyć się do mierzyć ilościowo. Wpływ na środowisko obejmuje wiele aspektów: zużycie energii i emisje, zanieczyszczenie wody, gleby, zmianę użytkowania gruntów, spadek bioróżnorodności, nadmierną eksploatację zasobów, generowanie odpadów. Najważniejszym parametrem, który określa wpływ na wpływ na klimat, jest ślad węglowy.
Już obecnie w licznych regulacjach, wprowadzonych lub w przygotowaniu, a dotyczących branży kosmetycznej, zakotwiczony jest obowiązek wyznaczania śladu węglowego. Obecnie jest to jedynie dyrektywa CSRD, która obejmuje tylko niektóre przedsiębiorstwa. W przyszłości jednak wymogów będzie więcej – w tym dyrektywa ws. Green Claims, rozporządzenie ws. ekoprojektowania produktów ESPR i cyfrowy paszport produktu. Będą one zawierały wymagania dotyczące informacji o śladzie węglowym. Zgodnie z wymaganiami rozporządzenia SFDR i Taksonomii, fundusze i banki już teraz poszukują spółek o niskim profilu ryzyka klimatycznego. Dlatego szacowanie ilościowe śladu węglowego będzie w przyszłości fundamentem strategii klimatycznej każdej firmy i jedną z podstawowych informacji o wpływie firmy na środowisko i klimat. Można więc powiedzieć, że liczenie śladu węglowego za jakiś czas będzie codziennością dla naszej branży, jak dziś jest nią ocena bezpieczeństwa dla produktu kosmetycznego.
Produkty kosmetyczne mają złożony cykl życia: od wydobycia surowców, przez produkcję, opakowanie, logistykę, po użytkowanie i odpady. Ślad węglowy firmy lub produktu kosmetycznego pochodzi zarówno z własnych procesów produkcyjnych, zużycia energii, wody, opakowań oraz chemikaliów, jak również całego łańcucha wartości, transportu, działań podwykonawców.
Pierwszym etapem wyznaczenia śladu węglowego w przedsiębiorstwie jest wyznaczenie Zakresu 1 i 2. Jest to relatywnie proste, ponieważ obejmuje emisje bezpośrednie, które pozostają pod kontrolą organizacji (Zakres 1), np. spalanie paliw, flota samochodowa oraz pośrednie emisje pochodzące z zakupionej energii (Zakres 2). W kolejnym etapie firma przystępuje do szacowania Zakresu 3. Ten poziom jest znacznie bardziej skomplikowany i warto zacząć od zmapowania całego łańcucha wartości. Elementy, które należy uwzględnić w Zakresie 3, to m.in. zakupione towary i usługi, dobra kapitałowe, pozostałe emisje, transport i dystrybucja, odpady, podróże służbowe, przetwarzanie sprzedanych produktów, wycofanie z obrotu sprzedanych produktów, franczyzy, inwestycje oraz użycie produktów przez użytkowników końcowych.
Dlaczego znajomość śladu węglowego jest dla firm branży kosmetycznej tak istotna, mimo że większość przepisów dopiero nas obejmie, a niektóre regulacje wymagają zaś tylko wyznaczenia Zakresów 1 i 2? Czy wystarczy wyznaczenie Zakresów 1 i 2 śladu węglowego dla przedsiębiorstwa branży kosmetycznej? Niestety nie.
Ze względu na złożony łańcuch wartości i znaczące emisje na etapie użycia produktu, w branży kosmetycznej notuje się bardzo wysoki udział emisji w Zakresie 3 (Scope 3). Szacunkowo emisje Zakresu 3 mogą sięgać nawet... 90% całkowitej wartości śladu węglowego! Wynika to z faktu, że sama produkcja kosmetyków nie jest działalnością wysokoemisyjną, a jednocześnie łańcuch wartości produktów kosmetycznych jest złożony i wieloetapowy. I to tam „siedzi” większość emisji.
Niestety oznacza równocześnie, że wyznaczenie wyłącznie Zakresu 1 i 2 śladu węglowego dla przedsiębiorstwa lub dla produktu kosmetycznego nie daje wiarygodnych i miarodajnych informacji o emisjach pochodzących z naszej branży.
Jeśli Zakresy 1 i 2 w branży kosmetycznej stanowią zaledwie 5–15% całkowitych emisji dwutlenku węgla, to jakie elementy składają się na pozostałe 80-95%?
Szacunkowo najbardziej znaczący udział w emisjach Zakresu 3 w branży kosmetycznej mają następujące elementy:
Największy udział w emisjach Zakresu 3 przedsiębiorstwa branży kosmetycznej mają produkcja komponentów – surowców i opakowań.
Udział poszczególnych kategorii emisji w samym Zakresie 3 może zależeć od rodzaju produktu. W przypadku kosmetyków spłukiwanych, gdy faza użycia produktu wymaga używania ciepłej wody (jak szampony czy żele pod prysznic), faza ta może obejmować nawet 50% Zakresu 3. Zaś w przypadku np. balsamu do ciała emisje pochodzące z fazy użycia są niskie (lub bliskie zeru), a głównym „składnikiem” emisji w Zakresie 3 stają się surowce i opakowania. Jeśli nie są istotne – można je pominąć w kalkulacji Zakresu 3.
Głównym parametrem świadczącym o emisjach i możliwości dekarbonizacji jest ślad węglowy przedsiębiorstwa, a nie produktów, jednak zgodnie z oficjalnie przyjętą metodologią GHG (Greenhouse Gas Protocol) emisje związane z użytkowaniem sprzedanych produktów bierze się pod uwagę przy wyznaczaniu śladu węglowego przedsiębiorstwa (kategoria 11).
Dla firmy produkcyjnej z branży kosmetycznej, funkcjonującej w modelu B2C (w B2B będzie inaczej), najważniejsze z kategorii wskazanych w metodologii GHG Protocol, które należy wziąć pod uwagę, to kategorie:
Przy czym kategoria 11 (faza użycia) może być zerowa lub dominująca – zależnie od rodzaju produktu.
Jeśli portfolio firmy to głównie balsamy, kremy i perfumy, większość emisji dwutlenku węgla w zakresie 3 pochodzi z formuł i opakowań (do 85–90%). Jeśli w portfolio firmy dominują szampony, żele myjące – faza użycia może stanowić nawet 60% całkowitych emisji firmy.
Co to oznacza w praktyce dla branży kosmetycznej?
Z jednej strony, żeby sensownie zaplanować działania dekarbonizacyjne w przedsiębiorstwie branży kosmetycznej – niezbędne jest wyznaczenie Zakresu 3 emisji gazów cieplarnianych. Z drugiej strony, wiedząc, że nasze największe emisje skupiają się na komponentach i fazie użycia, to właśnie tutaj warto poszukiwać rozwiązań planując strategię dekarbonizacji. Skracanie łańcuchów dostaw, zamiana komponentów – składników i opakowań na niżej emisyjne czy stosowanie surowców wtórnych mogą znacząco obniżyć Zakres 3 śladu węglowego firmy. W przypadku produkcji kategorii produktów, gdzie znacząca jest faza użycia – edukacja konsumentów może znacząco obniżyć zużycie energii i ślad węglowy firmy. I nie będzie to tzw. „green-shifting” (czyli przenoszenie na konsumentów odpowiedzialności za negatywny wpływ firmy na środowisko), jeśli kampania edukacyjna będzie poparta rzetelnymi danymi, które firma pozyskała wyznaczając Zakres 3 śladu węglowego.
Jeśli to wszystko wydaje się skomplikowane (bo takie w istocie jest!), 8 maja br. będzie okazja, by nieco rozjaśnić ten proces. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego organizuje drugi z cyklu webinar dotyczący kalkulacji śladu węglowego, tym razem skoncentrowany wokół Zakresu 3 śladu węglowego. Zaproszeni do współpracy eksperci po raz pierwszy pokażą, jak wyznaczyć całkowity ślad węglowy i przygotować wiarygodne dane dla firmy z branży kosmetycznej. Spotkanie jest otwarte dla wszystkich firm kosmetycznych – warto tam być!
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 3/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...