Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Najczęściej popełniane błędy w realizacji obowiązków wynikających z przepisów ochrony środowiska

2023-04-14  / Autor: Przemysław Kuna, dyrektor zarządzający w Interzero

Zespół doradców Interzero pomaga klientom w rozwiązywaniu problemów w obszarze ochrony środowiska, m.in. poprzez wizję lokalną. Audyty takie zawsze w mniejszym lub większym stopniu rysują obszary oddziaływania na środowisko i wskazują na konieczność realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa w tym zakresie. Jakie zatem mamy najczęstsze wnioski po audytach i gdzie należy zastosować działania korygujące?

Gospodarka odpadami

Największym obszarem, w którym identyfikujemy problemy klientów jest gospodarka odpadami. Wytwarzanie odpadów generuje dużo kłopotów, zaczynając od umiejętnego znalezienia właściwego podmiotu, który może odebrać odpad, a zatem musi posiadać właściwe decyzje administracyjne i wpis w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Niestety przy weryfikacji uzgodnień odbiorców okazuje się, że nie zawsze ich decyzje są aktualne w deklarowanym zakresie. Dodatkowo do czasu przekazania należy odpad właściwie zmagazynować na terenie przedsiębiorstwa, gdzie powstał, a niestety często spotykamy tak prozaiczne problemy, jak mieszanie odpadów ze sobą (np. opiłki metali z czyściwem lub surowcami opakowaniowymi, odpadami komunalnymi, które często m.in. w obiektach biurowych, administracyjnych, handlowych są największą kategorią odpadów mieszanych z produktami nieprzydatnymi do sprzedaży czy użycia), czy też brak określenia lub błędne określenie, jakie odpady są magazynowanie w konkretnych miejscach (brak lub błędnie sporządzone tablice z kodami odpadów). Problemem jest także magazynowanie w nieodpowiednim miejscu ze względu na potencjalne oddziaływanie na środowisko (np. odpady płynne na nieutwardzonym terenie, bez ochrony przed osobami nieuprawnionymi, zwierzętami czy warunkami pogodowymi).

Gospodarka odpadami wiążę się z prowadzeniem właściwej ewidencji, a tu najczęściej spotykamy się z nieterminowym dokonywaniem wpisów w kartach ewidencji odpadów, tzn. wpisy potwierdzające przekazanie odpadów często mają datę wcześniejszą niż datę wytworzenia, co oczywiście nie jest możliwe w rzeczywistości.

W karcie ewidencji odpadów audytowani klienci również nie wykazują wszystkich Kart Przekazania Odpadów, a także nie odnotowują wpisów o wytworzonych odpadach z uwzględnieniem podziału na wytworzone w związku z eksploatacją instalacji i spoza instalacji. Kłopotem jest również brak szerszego widzenia zapisów w KEO (Karty Ewidencji Odpadów), gdyż suma mas odpadów ze stanów magazynowych na początku roku oraz wytworzonych w trakcie roku są mniejsze niż masy odpadów przekazanych według zapisów w KPO (Karty Przekazania Odpadów).

Bardzo popularnym problemem jest też niewłaściwe przekazywanie odpadów osobom fizycznym, najczęściej w formie nieudokumentowanej, podczas gdy przepisy przewidują taką możliwość i zasadnym jest ten fakt odnotować na karcie ewidencji odpadów (bez karty przekazania odpadów).

Można też wspomóc się jeszcze dodatkowym oświadczeniem, aby zapewniać przekazanie pełnej informacji odbiorcy (osobie fizycznej) o potencjalnym wykorzystaniu odpadu zgodnie z przepisami (najbardziej popularny odpad przekazywany osobom fizycznym to opakowania transportowe z drewna – kod odpadu 15 01 03).

Wiele z powyższych błędów ma też wpływ na docelową sprawozdawczość w zakresie gospodarki odpadami w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami, w której najczęściej korekty są niezbędne z powodu niewypełniania informacji o odpadach przekazanych w celu ich wykorzystania osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym, niebędących przedsiębiorcami, na ich własne potrzeby, przyjmowanie danych o masie i rodzajach odpadów przekazywanych, a nie wytwarzanych, a także brak uzupełnienia pełnej informacji o instalacji, w wyniku eksploatacji której wytwarzane są odpady.

Emisje do powietrza

Zanieczyszczenia w postaci gazów i pyłów emitowane przez przedsiębiorstwa to oczywiście bardzo częsty element oddziaływania na środowisko, chociażby z racji użytkowania pojazdów służbowych, ale najczęstsze przypadki skomplikowanych naruszeń występują w zakresie uzgodnień emisyjnych i dotyczą przeważnie branży przemysłowej, gdzie wykonuje się pracę z obrabianiem materiałów takich, jak wiercenie, szlifowanie, frezowanie, spawanie, zgrzewanie, hartowanie oraz powlekanie w ilości powyżej 1 Mg preparatów, gdzie emisja jest odprowadzana w sposób zorganizowany (przez wentylację mechaniczną) i takie przedsiębiorstwa nie posiadają pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza.

Bez wskazania konkretnej branży wynosimy doświadczenia audytowanych klientów, którzy posiadają kotłownię zakładową, ale mimo tego, że powinna być zgłoszona do właściwego organu, nie ma uzgodnień w tym zakresie.

W nawiązaniu do powyższych, problematyczne staje się też „utrzymanie w ryzach” warunków uzgodnień (jeśli są), bo podczas audytu stwierdzamy, że decyzja już dawno odbiega od stanu faktycznego, gdyż zmiany na terenie produkcji wymusiły np. modyfikację układu odprowadzania powietrza z miejsc pracy powodujących emisję i wyrzutnia znajduje się już w innej części zakładu, a nie zostało to przeanalizowane pod kątem zanieczyszczeń, które wydostają się poza teren zakładu, a tym bardziej nie złożono wniosku o uwzględnienie zmiany w funkcjonującym uzgodnieniu z organem ochrony środowiska.

Sprawozdawczość w zakresie emisji do powietrza najczęściej zamyka się w dwóch zestawieniach – zbiorczym zestawieniu opłat za korzystanie ze środowiska dla Urzędu Marszałkowskiego oraz raporcie do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), a w nich najczęściej wśród błędów odnotowaliśmy braki rozliczenia:

  • emisji lotnych związków kwasu siarkowego pochodzących z procesu ładowania akumulatorów kwasowych,
  • emisji lotnych związków organicznych pochodzących z procesów powlekania powierzchni farbami, lakierami i stosowania spoin (klejów),
  • emisji f-gazów w wyniku awaryjnego rozszczelnienia urządzeń zawierających czynniki chłodnicze,
  • emisji f-gazów z układów klimatyzacyjnych pojazdów użytkowanych przez firmę,
  • emisji lotnych związków organicznych z drukarek atramentowych podczas procesów nanoszenia numerów partii.

“Chemia i Biznes” nr 1/2023
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes" nr 1/2023

"Chemia i Biznes” to dwumiesięcznik biznesowo-gospodarczy, stworzony z myślą o firmach poszukujących rzetelnej, aktualnej i profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku chemicznego i sektorów powiązanych.


Interzeroodpadyprawoemisje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie