Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Na pograniczu dwóch stref kulturowych i gospodarczych – rynek kosmetyków i chemii gospodarczej w Bułgarii

2024-03-20

Bułgaria to niewielki kraj położony na południowo-wschodnich peryferiach Unii Europejskiej, pomiędzy dwoma dużymi i konkurencyjnymi kosztowo ośrodkami produkcyjnymi, czyli Rumunią i Turcją. Skala tamtejszego rynku jest ograniczona, a pod względem wartości importu chemikaliów konsumpcyjnych plasuje się on dopiero na początku trzeciej dziesiątki UE. Z drugiej strony, od pewnego czasu wykazuje on wysoką dynamikę rozwojową, a szczególnie szybko zwiększają na nim swoją obecność polscy producenci. Przestrzeń do dalszego rozwoju ich działalności jest jednak duża – ich pozycja wśród głównych dostawców zewnętrznych jest bowiem wciąż dość słaba. W zaopatrywaniu rynku w te wyroby przewodzą lokalni partnerzy: Rumunia, Turcja oraz Grecja, a także kilka krajów Europy Zachodniej (Francja, Niemcy oraz Włochy).

Ograniczona wielkość rynku, ale też solidne tempo wzrostu

Bułgaria postrzegana jest przez eksporterów z Unii Europejskiej raczej jako drugorzędny rynek zbytu. Niewielka populacja przy niekorzystnej demografii (niecałe siedem milionów ludności, trzeci najmocniejszy procentowy spadek jej liczby w UE po 2015 roku) oraz niski poziom zamożności (zdecydowanie najniższe PKB na mieszkańca spośród wszystkich państw członkowskich) sprawiają, że wolumeny sprzedaży różnych produktów są tu mało imponujące. Podobnie jest w przypadku chemikaliów konsumpcyjnych – łączna wartość importu tych wyrobów jest – jak na warunki UE – raczej niewielka (około 500 milionów euro). W 2022 roku wynik ten dawał Bułgarii dopiero 21. miejsce w całej Unii Europejskiej (za nią uplasowały się wyłącznie najmniejsze kraje – tzw. „Bałtyki”, Słowenia oraz Malta i Cypr). O dość niskiej atrakcyjności tego rynku dla eksporterów z zamożniejszych państw członkowskich decyduje również jego lokalizacja – dość peryferyjna, w dodatku pomiędzy dwoma dużymi, a przede wszystkim konkurencyjnymi kosztowo dostawcami, jakimi są Rumunia oraz Turcja.

Dużo lepiej rynek ten prezentuje się, jeśli chodzi o dynamikę wzrostu popytu na importowane wyroby kosmetyczne i chemii gospodarczej w ostatnich latach. Pomiędzy 2015 a 2022 rokiem wartość importu chemikaliów konsumpcyjnych do Bułgarii wzrosła łącznie o niemal 80%, co plasowało ją pod tym względem w pierwszej dziesiątce UE. Trzeba jednak podkreślić, że ponad połowa tego wzrostu przypadła na naznaczone bardzo wysoką inflacją ostatnie dwa lata tego okresu. Szybciej w analizowanych latach rósł bułgarski import kosmetyków. Wyroby te odpowiadały w 2022 roku za około 65% całkowitej wartości sprowadzonych do tego kraju chemikaliów konsumpcyjnych, a jej poziom był wówczas o ponad 80% wyższy niż w połowie minionej dekady. W tym samym czasie import chemii gospodarczej zwiększył swoją wartość o około 2/3.

Za największą część (27%) bułgarskiego importu kosmetyków odpowiada szeroka i zróżnicowana kategoria produktów do pielęgnacji skóry oraz do makijażu. Jest to również grupa kosmetyków, których import do Bułgarii wykazywał w ostatnim czasie jedną z wyższych dynamik wzrostu (w latach 2018-2022 w średniorocznym tempie około 6%). Najszybciej, bo w tempie aż blisko 9% rocznie, popyt na zagraniczne produkty rósł jednak w tym okresie w obszarze kosmetyków zapachowych (głównie perfum), które tworzą drugi największy segment importowy (udział na poziomie 20%). Kolejną kategorią produktów zagranicznych o rosnącej popularności wśród bułgarskich konsumentów są kosmetyki do pielęgnacji włosów. Ich import wykazywał w analizowanym czasie około 7% średnioroczną dynamikę rozwojową. Relatywnie mały udział (około 18%) w łącznej wartości bułgarskiego importu kosmetyków charakteryzuje mające bardziej masowy charakter wyroby toaletowe (w tym m.in. kosmetyki do higieny jamy ustnej oraz do golenia). W tym przypadku tempo wzrostu popytu na wyroby zagraniczne było też w ostatnich latach bardzo niskie. Wynika to z faktu, iż w te stosunkowo proste wyroby rynek zaopatrywany jest w dużym stopniu przez lokalnych producentów.   

Lokalny przemysł niewielki, ale dość unikalny i z tradycjami

Bułgaria na poziomie całej branży chemikaliów konsumpcyjnych jest importerem netto, przy czym w całości jest to efekt rosnącego ujemnego salda handlu zagranicznego w obszarze kosmetyków (w 2022 roku wyniosło ono ponad 100 mln euro). Z kolei w przypadku chemii gospodarczej wymiana handlowa tego kraju z zagranicą jest zbilansowana (od kilku lat niewielka nadwyżka). Lokalna baza produkcyjna chemikaliów konsumpcyjnych jest dość słabo rozwinięta. Według danych Eurostatu, w 2021 roku łączna wartość bułgarskiej produkcji tych wyrobów nieznacznie przekraczała poziom 400 mln euro. Pod tym względem kraj ten plasuje się jednak w unijnej hierarchii i tak wyżej niż we wcześniej przytoczonym zestawieniu największych importerów (przewyższa kraje bałtyckie razem wzięte, Słowację, a nawet Węgry), choć udział w łącznej unijnej produkcji jest marginalny (mniej niż 0,5%). Według tego samego źródła w 2022 roku produkcją kosmetyków i chemii gospodarczej zajmowało się tu ponad 300 firm, zatrudniających łącznie blisko sześć tysięcy pracowników. Tamtejsza produkcja jest dość silnie skoncentrowana. Kilkanaście średnich i dużych podmiotów (częściowo filie zagranicznych koncernów) odpowiada za blisko 80% jej łącznej wartości. Są to główne siły napędowe bułgarskiego eksportu chemikaliów konsumpcyjnych. Jego struktura geograficzna jest dość urozmaicona i inna w przypadku chemii gospodarczej oraz kosmetyków. W pierwszym przypadku ponad 20% eksportu trafiło w 2022 roku do sąsiedniej Rumunii, a dalsze blisko 10% do pogrążonej w wojnie Ukrainy. Spore udziały w bułgarskim eksporcie detergentów mają również pobliskie Grecja i Turcja (każda po 5%). Poza tym tradycyjnie silne (choć słabnące) więzi gospodarcze i kulturowe Bułgaria posiada z Rosją, do której w 2022 roku skierowała również około 5% eksportu chemii gospodarczej. Spośród rynków zachodnioeuropejskich najwięcej z Bułgarii trafia ich z kolei do Włoch i Wielkiej Brytanii (odpowiednio 9% i 7%). W przypadku kosmetyków cztery z sześciu najważniejszych destynacji eksportowych to kraje Europy Zachodniej: Niemcy (12% udział w 2022 roku), Holandia, Francja i Włochy (wszystkie po około 6%). Z pobliskich rynków najważniejszą rolę odgrywa zaś Grecja (9%), a zaskakująco mały udział w sprzedaży zagranicznej ma rynek rumuński (jedynie 6%). Udziały rynku ukraińskiego i rosyjskiego wyniosły zaś po około 4%. 


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


chemia gospodarczadetergentykosmetykiprzemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie