2021-02-23
Na plac budowy instalacji „Polimery Police” przetransportowana została 96-metrowa kolumna – propan-propylen splitter. Operacja logistyczna trwała cztery godziny i była jednym z kluczowych elementów dotychczasowych prac.
Propan-propylen splitter to najwyższe urządzenie kompleksu „Polimery Police” i jeden z najważniejszych aparatów instalacji PDH. Splitter to kolumna służąca do rozdzielenia propylenu i nieprzereagowanego propanu, dzięki której możliwe będzie uzyskanie produktu o czystości wynoszącej min. 99,6% propylenu. Takie parametry umożliwią późniejszą produkcję polipropylenu o najwyższej jakości. Ponieważ temperatury wrzenia propylenu i propanu są zbliżone, wymagana będzie zabudowa dużej liczby półek rektyfikacyjnych w kolumnie, tak aby, jak najefektywniej rozdzielić te substancje.
Założenia projektowe zakładają, że instalacja odwodornienia propanu (PDH) będzie mieć moc produkcyjną propylenu na poziomie 50 t/h.
- Głównym produktem ubocznym procesu odwodornienia propanu będzie wodór, który może być zagospodarowany wewnątrz kompleksu Polimery Police lub jako surowiec, po skierowaniu do instalacji produkcji amoniaku w Grupie Azoty Police. To dla nas szczególnie istotne, ponieważ rozwój technologii wodorowych jest jednym z kluczowych elementów umożliwiających przeprowadzenie procesu transformacji energetycznej w kierunku nisko- i zeroemisyjnym. Grupa Azoty jako największy producent wodoru w Polsce będzie odgrywać w tym procesie istotną rolę – mówi Tomasz Hinc, prezes zarządu Grupy Azoty.
Spodziewana wydajność instalacji PDH po uzyskaniu pełnych mocy produkcyjnych to 429 tys. ton. propylenu rocznie.
Konstrukcja stalowa splittera przypłynęła do portu rozładunkowego w Policach z Chin.
- Przygotowanie do rozpoczęcia transportów wielkogabarytowych trwały wiele miesięcy i wymagały współpracy m.in. służb Grupy Azoty Polyolefins oraz Generalnego Wykonawcy. Od 17 stycznia na plac budowy dotarło już 11 urządzeń. W najbliższych tygodniach spodziewamy się kolejnych dostaw – mówi Andrzej Niewiński, prezes zarządu Grupy Azoty Polyolefins.
W trakcie przygotowań do rozpoczęcia całej operacji konieczne było wyznaczenie bezpiecznej trasy transportu i odpowiednie przygotowanie dróg dojazdowych, budowa tymczasowej przeprawy (mostu).
Główna część operacji transportu splittera rozpoczęła się 20 lutego br. od dostawy urządzenia do Portu Barkowego w Policach. 890-tonowe urządzenie zostało zainstalowane na platformach samojezdnych SPMT i przetransportowane wzdłuż oczyszczalni ścieków. Transport drogami publicznymi realizowany był w godzinach nocnych, aby ograniczyć ewentualne utrudnienia.
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Kongres "Polska Chemia" w formule online
W 2020 r. Kongres "Polska Chemia" odbył się formule online. Polska Izba Przemysłu Chemicznego, kierując się...
Targi Packaging Innovations przyniosły szansę branży opakowaniowej, by się spotkać
W 2020 r. branża opakowaniowa miała niewiele okazji do targowych spotkań.
Targi Plastpol 2020 w cieniu pandemii
W Kielcach pomimo pandemii koronawirusa odbyły się zaplanowane pierwotnie na maj targi Plastpol.
Budma barometrem polskiego budownictwa
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury Budma od wielu lat stanowią miejsce, w którym można...