Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Motoryzacja coraz bardziej zdana na kleje na bazie metakrylanu metylu

2018-11-22  / Autor: Anna Jarosik

Rośnie liczba zastosowań dla klejów na bazie metakrylanu metylu (MMA).

W swojej analizie MarketsandMarkets INC dzieli globalny rynek klejów przemysłowych na bazie metakrylanu metylu (MMA) według klejonego substratu: na kleje do metalu, tworzyw sztucznych i do materiałów kompozytowych. Jeśli chodzi o zaś o przemysłowe zastosowanie końcowe, to kleje MMA wykorzystuje się na szeroką skalę w motoryzacji i transporcie, przemyśle morskim, sektorze zajmującym się energią odnawialną (energią wiatrową) oraz w przemyśle budowlanym.

Globalny rynek klejów MMA w kolejnych latach doświadczy dynamicznego wzrostu. Z wartości szacowanej na 1,09 mld dolarów w 2018 r. wzrośnie do 1,56 mld dolarów w 2023 r. Tempo wzrostu wyniesie zatem 7,5% rocznie.

Rosnące zapotrzebowanie na lekkie, odporne na zderzenia i paliwooszczędne pojazdy; większe zapotrzebowanie na produkt w przemyśle motoryzacyjnym i morskim; jakość i wydajność klejów MMA oraz zwiększanie świadomości użytkowników na temat zalet tego typu klejów w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań, to podstawowe przyczyny, za sprawą których utrzymywać się będzie popularność klejów na bazie MMA. Także rosnąca świadomość dotycząca redukcji emisji gazów cieplarnianych, w tym CO2, zwiększenia możliwości recyklingu i minimalizacji strat będzie dodatkowo sprzyjać wzrostowi całego rynku.

Kleje MMA znacząco redukują wagę pojazdów, jednocześnie oferują doskonałe właściwości eksploatacyjne. Znajdują zastosowanie zarówno w częściach samochodowych, jak i we wnętrzach oraz na zewnątrz samochodów. Dodatkowo ich zastosowanie zrewolucjonizowało procesy konstrukcyjne i projektowe w przemyśle samochodowym. Przykładowo kleje na bazie metakrylanu metylu służą do trwałego łączenia m.in. owiewek i karoserii dachowych, przednich i tylnych zaślepek, konsoli kierowcy, przedłużenia drzwi, pokrywy silnika, zamków ładunkowych, wsporników i ekranów przeciwwiatrowych, siedzeń, deski rozdzielczej, osłony przeciwsłonecznej, klapy, obramowania czołowego, podsufitek, szyb, zderzaków, osłon reflektorów oraz innych części pojazdów.

Kompozyty są obecnie jednym z najczęściej stosowanych podłoży, wobec których stosuje się kleje na bazie metakrylanu metylu. Głównym powodem jest rosnąca potrzeba poprawy ogólnej estetyki i optymalizacja procesów związanych z projektowaniem, kosztami i szybkością produkcji, które to procesy są kluczowe dla przemysłu morskiego i transportowego.

Kleje MMA są popularne zwłaszcza w niszowych zastosowaniach łączenia materiałów kompozytowych, ponieważ potrafią łączyć duże zespoły i materiały o różnych energiach powierzchniowych z napędami SMC, co wcześniej wywoływało spore obawy ze względu na niekompatybilność z niektórymi rozdzielaczami do form. Kleje MMA są stosowane do łączenia materiałów kompozytowych z innymi kompozytowymi oraz kompozytowych z metalowymi. Przykładowo używane są w elementach typu przednie i tylne zaślepki, dachy, tylne zderzaki, panele podłogowe i ramy drzwi bagażowych.

Najważniejszymi graczami na rynku globalnym są m.in. firmy Illinois Tool Works Inc. (ITW); Arkema; SCIGRIP (Smarter Adhesive Solutions); Scott Bader; Lord Corporation; Henkel; Permabond LLC.; Parsons Adhesive; Huntsman Corporation oraz 3M Company.


klejemetakrylan metylu

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie