Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

MOL: inwestycja w produkcję asfaltu modyfikowanego kauczukiem

2020-10-19

MOL ukończył budowę zakładu produkcji asfaltu modyfikowanego gumą w węgierskim Zalaegerszeg. Wartość inwestycji wyniosła 10 mln dolarów.

Zakład przeznaczony do produkcji asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy będzie w stanie produkować 20 tys. ton produktu rocznie, przyczyniając się w ten sposób do recyklingu 8-10% zużytych na Węgrzech opon.

Około pół miliona zużytych opon (3 tys. ton), stanowiących wspomniane 8-10% rocznych odpadów na Węgrzech, posłuży do produkcji ok. 96 ton asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy dziennie. W skali roku oznacza to produkcję na poziomie 20 tys. ton surowca, co wystarczy do budowy 200 km dwupasmowej autostrady lub odnowienia jej wierzchniej warstwy na odcinku 600 km.

Od 2012 r. MOL z sukcesem prowadzi pilotaż, w ramach którego produkuje się rocznie 5 tys. ton asfaltu z dodatkiem gumy. W odpowiedzi na rosnący popyt, MOL rozpoczął budowę nowego zakładu wiosną 2019 r. Pomimo wybuchu pandemii COVID-19, inwestycja została ukończona.

- Wydajność produkcji na poziomie 96 ton dziennie wystarczy do zaspokojenia potrzeb dużych projektów drogowych. Co więcej, pozwala ona również rozszerzyć nasze działania na kraje ościenne, w poszukiwaniu nowych możliwości biznesowych. Dzięki posiadanemu przez MOL patentowi na chemicznie stabilizowany asfalt z dodatkiem gumy, możemy również myśleć o sprzedaży licencji na nasze rozwiązanie. W ciągu ostatnich ośmiu lat, ok. 150 km odcinków dróg na Węgrzech zostało zbudowanych lub wyremontowanych przy użyciu asfaltu modyfikowanego gumą. Wraz ze zwiększoną wydajnością naszej fabryki, ten wskaźnik może teraz wzrosnąć. 20 tys. ton stanowi ok 10-15% rocznego zapotrzebowania na asfalt. Inwestycja wpisuje się w naszą strategię „Enter Tomorrow 2030”, która zakłada m.in. osiągnięcie przez firmę pozycji lidera rynku recyklingu w Europie Środkowo-Wschodniej – powiedział Tibor Zsinkó, wiceprezes MOL w segmencie downstream.

Obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, by asfalt z dodatkiem gumy znajdował coraz szersze zastosowanie w budowie dróg. W dłuższej perspektywie, może to wpłynąć na wyraźną poprawę warunków na drogach, ponieważ właściwości surowca zmniejszają ryzyko powstawania dziur i kolein w gotowych nawierzchniach, dodatkowo redukując hałas drogowy.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy fake newsy w branży chemicznej to problem?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie