Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Mocna pozycja Polski na europejskim rynku chemii gospodarczej

fot. kropekk_pl from Pixabay

Data publikacji: 2020-09-17

W dalszym ciągu polski rynek chemii gospodarczej ma przed sobą dobre perspektywy wzrostu.

W 2019 r. przeciętny Europejczyk wydał na środki czystości i środki piorące średnio 46,4 euro. Pierwszą pozycję w Europie pod względem wydatków per capita przeznaczanych na zakup środków piorących i środków czystości zajmują mieszkańcy Szwajcarii. Przeciętny obywatel tego kraju wydaje na ten cel 84,6 euro. Tymczasem przeciętny Polak wydaje równowartość 33 euro, co pokazuje, że wydatki w naszym kraju są wciąż niższe, a co za tym idzie istnieje spora przestrzeń do dalszego szybkiego wzrostu. Do 2023 r. prognozowany jest w tej kwestii wzrost do kwoty równoważnej 35,6 euro. Wszystko to nie zmienia faktu, że już teraz nasz kraj jest bardzo znaczącym producentem chemii gospodarczej na kontynencie.

W tej klasyfikacji zajmujemy piąte miejsce wśród krajów UE. Jednocześnie też Polska jest jednym z największych pracodawców w UE pod względem liczby osób zatrudnionych w branży, dając miejsca pracy ponad 10 tys. osób. W tym zestawieniu przypada nam czwarte miejsce w UE. Polska jest również 10 największym eksporterem branży chemii gospodarczej na świecie, z udziałem na poziomie ok. 2,7%. Wśród importerów przypada nam 11 miejsce z udziałem na poziomie 1,9%. Głównym kierunkiem eksportowym dla polskich producentów są kraje Unii Europejskiej, a największym odbiorcą od wielu lat Niemcy, do których rocznie trafia ok. 25% polskiego eksportu chemii gospodarczej. Trzej kolejni odbiorcy to Wielka Brytania, Rosja i Francja, którzy nabyli w minionym roku ok. 20% eksportowanych przez nasz kraj produktów. Największym udziałem, przekraczającym nieznacznie 60%, w strukturze polskiego eksportu branży chemii gospodarczej może się pochwalić segment organicznych środków powierzchniowo czynnych, preparatów powierzchniowo czynnych oraz preparatów do prania zawierających mydło.

Jeśli chodzi o tendencję odnoszącą się do kilku kategorii produktowych, to jak już wspominano, płynne detergenty w kapsułkach nadal odnotowują silny wzrost popytu. Polscy konsumenci doceniają wygodę oferowaną przez ten format, a łatwość dozowania jest jednym z ważnych czynników przyczyniających się do rosnącej popularności produktu. Z kolei sprzedaż detergentów w proszku odnotowała w minionym roku spadek, walcząc o swoje znaczenie z konkurencją i często przegrywając z uwagi na stale rosnącą obecność alternatywnych formatów, takich jak detergenty w płynie i detergenty w tabletkach. Detergenty w proszku są coraz częściej postrzegane jako przestarzałe i trudniej jest uzyskiwać korzyści w postaci czystości z racji ich używania.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy posiadasz akcję polskich spółek giełdowych z przemysłu chemicznego?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie