2020-09-17
W dalszym ciągu polski rynek chemii gospodarczej ma przed sobą dobre perspektywy wzrostu.
W 2019 r. przeciętny Europejczyk wydał na środki czystości i środki piorące średnio 46,4 euro. Pierwszą pozycję w Europie pod względem wydatków per capita przeznaczanych na zakup środków piorących i środków czystości zajmują mieszkańcy Szwajcarii. Przeciętny obywatel tego kraju wydaje na ten cel 84,6 euro. Tymczasem przeciętny Polak wydaje równowartość 33 euro, co pokazuje, że wydatki w naszym kraju są wciąż niższe, a co za tym idzie istnieje spora przestrzeń do dalszego szybkiego wzrostu. Do 2023 r. prognozowany jest w tej kwestii wzrost do kwoty równoważnej 35,6 euro. Wszystko to nie zmienia faktu, że już teraz nasz kraj jest bardzo znaczącym producentem chemii gospodarczej na kontynencie.
W tej klasyfikacji zajmujemy piąte miejsce wśród krajów UE. Jednocześnie też Polska jest jednym z największych pracodawców w UE pod względem liczby osób zatrudnionych w branży, dając miejsca pracy ponad 10 tys. osób. W tym zestawieniu przypada nam czwarte miejsce w UE. Polska jest również 10 największym eksporterem branży chemii gospodarczej na świecie, z udziałem na poziomie ok. 2,7%. Wśród importerów przypada nam 11 miejsce z udziałem na poziomie 1,9%. Głównym kierunkiem eksportowym dla polskich producentów są kraje Unii Europejskiej, a największym odbiorcą od wielu lat Niemcy, do których rocznie trafia ok. 25% polskiego eksportu chemii gospodarczej. Trzej kolejni odbiorcy to Wielka Brytania, Rosja i Francja, którzy nabyli w minionym roku ok. 20% eksportowanych przez nasz kraj produktów. Największym udziałem, przekraczającym nieznacznie 60%, w strukturze polskiego eksportu branży chemii gospodarczej może się pochwalić segment organicznych środków powierzchniowo czynnych, preparatów powierzchniowo czynnych oraz preparatów do prania zawierających mydło.
Jeśli chodzi o tendencję odnoszącą się do kilku kategorii produktowych, to jak już wspominano, płynne detergenty w kapsułkach nadal odnotowują silny wzrost popytu. Polscy konsumenci doceniają wygodę oferowaną przez ten format, a łatwość dozowania jest jednym z ważnych czynników przyczyniających się do rosnącej popularności produktu. Z kolei sprzedaż detergentów w proszku odnotowała w minionym roku spadek, walcząc o swoje znaczenie z konkurencją i często przegrywając z uwagi na stale rosnącą obecność alternatywnych formatów, takich jak detergenty w płynie i detergenty w tabletkach. Detergenty w proszku są coraz częściej postrzegane jako przestarzałe i trudniej jest uzyskiwać korzyści w postaci czystości z racji ich używania.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...