2025-06-18
Ze zużytej opony można odzyskać m.in. stal z osnowy i ze stopki, gumę butylową z wewnętrznej dętki, gumę z bieżnika i z karkasu oraz tekstylia. Jednym z liderów regionalnego rynku odzysku i recyklingu tych produktów w Europie Środkowej pozostaje Grupa Recykl, która 20 lat temu uruchomiła pierwszą linię do przerobu zużytych opon. Polska spółka jest drugim co do wielkości recyklerem opon w Europie i przetwarza 150 tys. ton opon rocznie. W planach ma budowę zakładu recyklingu na Litwie i uruchomienie produkcji nowoczesnych dodatków do asfaltu w Indiach.
– Działamy na rozwijającym się rynku, który jako jeden z niewielu w segmencie motoryzacji nie odnotowuje spowolnienia. Można powiedzieć, że jesteśmy ponad dyskusjami o tym, który napęd jest efektywniejszy czy też bardziej ekologiczny, ponieważ niezależnie od tego, które rozwiązanie wybiera użytkownik pojazdu, koła zawsze pozostają na swoim miejscu i w ich przypadku nic, w zasadniczy sposób, technologicznie się nie zmienia - podkreśla Maciej Jasiewicz, prezes zarządu Grupy Recykl.
Opracowany w spółce dodatek do mieszanek asfaltowych SMAPOL, otrzymywany z przerobu kordów tekstylnych odzyskiwanych w procesie recyklingu opon, jest dystrybuowany w Polsce i Indiach. Trwają przygotowania do budowy testowych odcinków dróg w Kazachstanie i Szwecji, a także prowadzone są rozmowy o jego dystrybucji w USA, Hiszpanii, Włoszech, Azerbejdżanie, Ukrainie, Malezji, Kuwejcie, Brazylii i Chile. Innym ważnym produktem jest ELITEX – dodatek do gumy i polimerów termoplastycznych, poprawiający reologię polimerów i własności wyrobów (np. wytrzymałość, twardość, udarność).
Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA), w pierwszym kwartale tego roku odnotowano 8% wzrost sprzedaży opon do samochodów osobowych. W kategorii pojazdów ciężarowych sprzedaż spadła o 4% r/r, podobnie zresztą jak w segmencie opon rolniczych. Astutus Research szacuje, że w ubiegłym roku w krajach UE, liczonych łącznie z Wielką Brytanią, Norwegią i Szwajcarią, ale bez Turcji, pojawiło się prawie 4,5 mln ton zużytych opon. W 2019 r. było ich tylko 3,5 mln.
W przypadku opon do aut osobowych i samochodów dostawczych o 12% wzrósł import do krajów UE oraz Wielkiej Brytanii z Chin, krajów ASEAN i Indii. W segmencie opon do samochodów ciężarowych i autobusów (UE27 + Wielka Brytania) import spoza Europy zwiększył się o 8% w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 r., przy czym region ASEAN odpowiada obecnie za ponad 60% wolumenu i w tej grupie rośnie znaczenie Wietnamu.
Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że w 2024 r. liczba pojazdów (samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych) wzrosła o 1,5% i obecnie znajduje się praktycznie na tym samym poziomie co przed pandemią. Równocześnie zwiększyły się przebiegi w grupie pojazdów użytkowych. Natomiast pełnego ożywienia ruchu samochodowego w Europie nie przewiduje się przed rokiem 2026, a na niektórych rynkach na pewno nie nastąpi to wcześniej niż w roku 2027.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...