2015-09-15
Firmy Solvay i Johnson Matthey, a także instytuty badawcze z Niemiec, Włoch, Francji i Korei pracują nad projektem, mającym za zadanie zminimalizować zawartość platyny w ogniwach paliwowych.
Platyna jest jednym z najpowszechniej stosowanych katalizatorów w pojazdach napędzanych ogniwami paliwowymi, ale ma tę wadę, iż jest bardzo droga. Stąd prace zmierzające do opracowania katalizatora ogniw paliwowych o mniejszej zawartości platyny, przy jednoczesnym zachowaniu trwałości i sprawności.
Jak tłumaczą uczestnicy projektu, ogniwa paliwowe mają ważną rolę do odegrania w pojazdach przyszłości. Rozwijana przez nich technologia może uzupełniać rozwój pojazdów elektrycznych, pomagając w znacznym stopniu poszerzyć ich asortyment. Udoskonalenie zespołu elektrod membranowych, czyli kluczowego komponentu ogniw paliwowych dla motoryzacji może przyspieszyć ten proces.
Podstawowym celem prac jest opracowanie zespołów MEA z ultraniską zawartością platyny poniżej 0,2 g/cm2. Wysiłki naukowców są ukierunkowane na poprawę długoterminowej stabilności tych katalizatorów, osiągnięcie 5000 godzin pracy dynamicznej przy tempie degradacji poniżej 10 mikrowoltów na godzinę. Ponadto oczekuje się, że gęstość mocy zespołów MEA będzie rzędu 1 W/cm2. Aby osiągnąć cele projektu, bezwzględnie konieczne jest zrozumienie procesów degradacji mających zastosowanie do takich zespołów MEA i związku pomiędzy degradacją, żywotnością i zawartością platyny. Innym ważnym punktem jest poprawienie wydajności komponentów MEA w warunkach pracy dynamicznej.
Uczestnikom projektu udało się już zwiększyć stabilność elektrochemiczną katalizatora anodowego w różnych temperaturach roboczych i zakresach poziomu wilgotności. Dzięki zastosowaniu elektrokatalizatora katodowego platynowo-kobaltowego możliwe było uzyskanie celu projektu w zakresie wydajności i stabilności zespołów MEA. Poza
pomyślnym opracowaniem nowatorskich membran węglowodorowych, opracowano także nowe dyspersje kwasu perfluorosulfonowego o niskim równoważniku masy.
Niebawem przeprowadzone zostaną jeszcze szczegółowe testy procesów degradacji i ich wpływu na ogniwo paliwowe w różnorodnych i bardzo dynamicznych warunkach w zakładach przemysłowych i zakładach udostępnionych przez partnerów badawczych. W ramach projektu czynione są znaczne wysiłki mające na celu produkcję katalizatorów z niższą zawartością platyny, zdolnych do generowania takiej samej mocy elektrycznej do zastosowań transportowych co katalizatory konwencjonalne
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...