Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Ministerstwo: fuzja Orlenu z Lotosem jest potrzebna, ale tylko na bezpiecznych warunkach

2021-01-18

Ministerstwo Aktywów Państwowych, w którego gestii jest m.in. nadzór nad spółkami Skarbu Państwa, oceniło m.in. kondycję PKN Orlen i postęp prac prowadzących do fuzji płockiego koncernu z Grupą Lotos.

- Sytuacja finansowa Orlenu związana jest ściśle z negatywnym wpływem pandemii COVID-19. Obserwujemy istotny spadek przychodów tej spółki, niemniej Orlenowi i całej Grupie Kapitałowej udało się utrzymać stabilną i silną sytuację finansową. Istotne jest, że PKN zrealizował program inwestycyjny, co będzie miało znaczenie w przyszłości, będzie stabilizowało sytuację i zapewniało dalszy wzrost i rozwój firmy. Mówiąc o nowych instalacjach, myślę przede wszystkim o głównej części instalacji do produkcji polietylenu w czeskim oddziale koncernu, budowie instalacji glikolu w Trzebini oraz finalizowaniu procesu wyboru projektanta morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku. Orlen jest jednym z krajowych liderów i w tym zakresie przygotowuje proces budowy morskich farm wiatrowych. Rozpoczął także budowę instalacji fenolu w Płocku – w tym zakresie licencja została podpisana. Kolejna licencja dotyczy instalacji HOG – to jest nowa instalacja, która niebawem pojawi się w PKN Orlen – stwierdził Zbigniew Gryglas, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Jak podkreśla, stabilność finansowa PKN Orlen nie jest zagrożona, a zasadniczym celem połączenia Grupy Lotos i PKN Orlen jest uporządkowanie branży paliwowo-naftowej. Projekty połączenia Lotosu i Orlenu były już analizowane i kilkukrotnie podjęto próby ich realizacji w przeszłości. Wtedy zabrakło odwagi i determinacji, aby podjąć taką decyzję. Nie ma bowiem uzasadnienia, aby na stosunkowo niewielkim polskim rynku funkcjonowały dwa takie same podmioty. Nie ma z tego tytułu korzyści dla ani tych podmiotów, ani dla Skarbu Państwa.

Jednocześnie Ministerstwo Aktywów Państwowych odrzuca argumenty krytyków połączenia, które to argumenty wskazywać by miały, że połączenie będzie ze szkodą dla konsumentów paliw, bo lepiej jest, gdy na rynku panuje konkurencja.

- O cenach paliw w Polsce w dużym stopniu decydują ceny na rynkach europejskich, a mówiąc wprost, w europejskich portach Rotterdam lub Amsterdam. To są wyznaczniki cen. Konkurencja krajowa, wewnętrzna pomiędzy tymi podmiotami nie ma zasadniczego wpływu na poziom cen na stacjach paliw – przekonuje przedstawiciel MAP.

Drugi istotny argument za dokonaniem transakcji to w ocenie Gryglasa możliwość realizacji transformacji energetycznej. Europejski Zielony Ład wymaga od nas podjęcia zdecydowanych i bardzo głębokich działań w zakresie transformacji energetycznej. Mogą tego dokonać bardzo silne podmioty, które są w stanie podjąć się realizacji największych projektów.

- Ostatnia, bardzo istotna kwestia to rozwój technologiczny polskiej gospodarki. Chodzi o nakłady na badania i rozwój, na nowe projekty. Jesteśmy przekonani, że fuzja stworzy szansę rozwoju poszczególnych branż dla Lotosu, a także dla regionu gdańskiego. Dla przykładu powiem, że centrum kompetencyjnym w zakresie biopaliw jest Grupa Orlen Południe. Ta grupa realizuje zakrojony na szeroką skalę program budowy biogazowni rolniczych. Nasze zasoby biogazu rolniczego są oceniane nawet na 7 mld m3 biometanu. Aktywność Orlenu Południe jest bezcenna. W zakresie rozwoju i badań tworzyw sztucznych wiodącą firmą jest czeska spółka Unipetrol. Gdańsk mógłby potencjalnie, w ramach grupy PKN Orlen, stać się ośrodkiem odpowiedzialnym za rozwój mobilności projektów związanych z paliwami alternatywnymi, np. wodorem. W Polsce takie badania, ale również projekty eksperymentalne są prowadzone w Odolanach. Jest tam instalowana elektrownia fotowoltaiczna o mocy 100 kW. Praca elektrowni będzie połączona z elektrolizerem – wodór pozyskany z tej instalacji będzie wtłaczany w sieci gazowe. W przyszłości chcemy tego typu projekt także zrealizować na morzu, by sprawdzić możliwość wykorzystania wodoru jako magazynu energii, mówiąc w dużym skrócie – przekonuje Zbigniew Gryglas.

Ministerstwo Aktywów Państwowych ma przy tym świadomość, że warunki podyktowane przez Komisję Europejską, dotyczące połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos, są trudne.

- Mówimy o tym z otwartością. To nie są łatwe warunki. Jeszcze raz odniosę się do przeszłości. Mogliśmy ten projekt zrealizować przed akcesją do Unii Europejskiej. Wtedy nie byłoby żadnych warunków, nie byłoby ograniczeń, które dzisiaj są narzucone. Przypominam jeszcze raz te warunki: zbycie 30% udziału w spółce, do której zostanie wniesiona gdańska rafineria Lotos. PKN będzie kontrolował 70% akcji rafinerii. Partner uzyska jedynie uprawnienie do blokowania niektórych decyzji właścicielskich. Czyli niektóre z tych decyzji będą musiały być podejmowane w ramach konsensusu – dopowiada przedstawiciel Ministerstwa.

Obecnie resort znajduje się na etapie rozmów z potencjalnymi podmiotami, które umożliwiłyby realizację środków zaradczych określonych przez Komisję Europejską.

- Tak naprawdę dopiero, jak będziemy znali szczegółowe warunki, będziemy mogli w pełni odpowiedzialnie powiedzieć, czy planowana transakcja jest korzystna z punktu widzenia interesów Skarbu Państwa i łączących się podmiotów. Chcę bardzo mocno podkreślić, że Ministerstwo Aktywów Państwowych kontroluje ten proces. Pozytywna decyzja Skarbu Państwa będzie zależna od trzech fundamentalnych elementów. Po pierwsze to jest kwestia oceny. To będzie moment na finalne analizy, jak będziemy znali ostateczne warunki transakcji z podmiotami, które będą zaangażowane w realizację środków zaradczych. Wtedy ocenimy, czy transakcja jest korzystna dla Skarbu Państwa i łączących się podmiotów, bo będziemy dysponowali odpowiednimi danymi. Druga kwestia, niezwykle istotna z punktu widzenia państwa polskiego, odnosi się do bezpieczeństwa energetycznego. Tak będziemy patrzyli na tę transakcję. Gdyby pojawiły się jakiekolwiek zagrożenia w tym zakresie, to nie będzie zgody na transakcję. Wreszcie trzeci warunek, bardzo poważny, który naprawia błędy popełnione w przeszłości, to wzmocnienie pozycji kapitałowej Skarbu Państwa w PKN Orlen. Dzisiaj Skarb Państwa posiada jedynie 27% akcji PKN Orlen. Politykę, która doprowadziła do tak niskiej pozycji Skarbu Państwa oceniamy jako błędną. W toku transakcji będziemy chcieli doprowadzić do znacznego zwiększenia udziału kapitałowego Skarbu Państwa w połączonej grupie – podsumowuje Zbigniew Gryglas.


Grupa LotosPKN Orlenprzemysł chemicznyfuzje i przejęcia

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 4,5/5 na podstawie 2 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy warunki pogodowe wpływają na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie