Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Miejsce Polski w handlu zagranicznym kosmetykami

2024-11-28

Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego w swoim raporcie o stanie branży kosmetycznej „Kosmetyczna Polska” zauważa, że w 2023 roku eksport kosmetyków z Polski wyniósł 5,7 mld euro, a import 3,3 mld euro. 65% kosmetyków eksportowanych z  naszego kraju trafia na rynek Unii Europejskiej. Z rynku unijnego pochodzi 88% importu. Od 2004 do 2023 roku skumulowane saldo bilansu handlowego kosmetykami wyniosło 22,3 mld euro, a  stosunek eksportu do importu jest wyższy niż średnio w  Unii Europejskiej. W ocenie PZPK, ekspansja zagraniczna sprzyja rozwojowi krajowego rynku, na czym korzystają rodzimi producenci.

Zdaniem Kosmetycznych.pl, branża kosmetyczna przeżywa obecnie boom. Wartości eksportu i importu kosmetyków w Polsce dynamicznie rosły w ciągu ostatnich 20 lat, odzwierciedlając rozwój całej branży. Od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej eksport kosmetyków wzrósł ośmiokrotnie, a  PKB 3,6-krotnie. Ten znaczący wzrost i  względnie lepsze proporcje eksportu świadczą o rosnącej sile polskiego sektora kosmetycznego na rynkach zagranicznych.

Średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) eksportu kosmetyków kształtuje się na bardzo wysokim poziomie – od 2004 roku wynosi 11,7%, a w ostatnich 10 latach – 9,1%. Nie tylko eksport, ale również i import kosmetyków do Polski rośnie. W 2023 roku wartość importu osiągnęła 3,3 mld euro (siedmiokrotnie więcej od czasu przystąpienia do UE). Pomimo że Polska jest samowystarczalna w produkcji niektórych rodzajów kosmetyków, to jednak importowane są również produkty z zagranicy, co znacząco zwiększa możliwość zaspokojenia potrzeb rynku lokalnego.

- Tak dynamiczny rozwój handlu kosmetykami w Polsce świadczy o potencjale tego sektora na przyszłość. Rosnące zapotrzebowanie na rynkach zagranicznych oraz stale rozwijająca się baza produkcyjna pozwalają przypuszczać, że Polska nadal będzie odgrywać istotną rolę w globalnym handlu kosmetykami. To również szansa dla rozwoju współpracy z innymi krajami, zarówno w ramach Unii Europejskiej, jak i poza nią. Dalsza ekspansja na rynki zagraniczne może przyczynić się do zwiększenia znaczenia sektora kosmetycznego w Polsce na arenie międzynarodowej oraz do rozbudowy bazy przemysłowej, a w konsekwencji do wzrostu gospodarczego kraju - brzmi stanowisko PZPK.

W raporcie czytamy, że wyraźny wzrost obrotów handlowych widać od 2004 roku, wraz z przystąpieniem Polski do UE, które przyniosło możliwość uczestnictwa w handlu wewnątrzunijnym (eliminacja ceł i  ograniczeń ilościowych w handlu z innymi państwami członkowskimi). Dzięki temu udział w handlu intra-UE znacznie się zwiększył, a Polska stała się integralnym elementem łańcuchów dostaw w Europie. Na rynek unijny trafia 88% eksportu Polski, natomiast eksport kosmetyków jest bardziej zdywersyfikowany pod względem geograficznym i spora część produktów trafia poza UE.

- Eksport kosmetyków intra-UE stanowi 65% całego eksportu, ale systematycznie rośnie (z 52% w 2004 roku). Import kosmetyków w zdecydowanej większości pochodzi z wewnętrznego rynku unijnego (88% importu wszystkich kosmetyków). Handel kosmetykami z krajami UE odgrywa kluczową rolę i stanowi główny nurt eksportu oraz importu w tej branży, a dynamika tego strumienia handlu i systematycznie zwiększający się udział świadczą o coraz silniejszych powiązaniach gospodarczych z krajami UE - podkreślają eksperci Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Stosunek eksportu do importu kosmetyków w Polsce w  2023 roku wyniósł 1,72, co oznacza, że wartość eksportu była o 72% większa niż wartość importu. W porównaniu do średniej UE27, gdzie ten wskaźnik wyniósł 1,54, Polska wypadła korzystnie, co świadczy o relatywnej konkurencyjności produktów kosmetycznych z Polski na rynkach zagranicznych, a dalsze perspektywy rozwoju sektora kosmetycznego na arenie międzynarodowej są obiecujące.


Polski Związek Przemysłu Kosmetycznegoprzemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie