2015-10-15
Gfk Polonia opublikowała wyniki badania, z którego wynika, iż od sierpnia 2014 r. do lipca 2015 r. konsumenci przeznaczyli ponad 780 mln zł na zakupy produktów dla mężczyzn do pielęgnacji twarzy i ciała. To wzrost o 1% w stosunku do poprzedniego analogicznego okresu.
Analizowana w badaniu kategoria obejmuje siedem segmentów: żele pod prysznic i płyny do kąpieli, szampony i żele do ciała (2w1, 3w1), dezodoranty, mleczka i toniki do twarzy, kremy do rąk i ciała, szampony oraz produkty do golenia typu: pianki, żele, kremy, mydła.
Najbardziej dynamicznie rozwija się segment szamponów i żeli do ciała typu 2w1 lub 3w1, gdzie wzrost wartościowy osiągnął poziom 17% w porównaniu do okresu rok wcześniej. Spośród wszystkich badanych segmentów, nabywcy przeznaczyli prawie połowę swoich wydatków z koszyka kosmetyków męskich na dezodoranty męskie, jednakże to segment szamponów żelowych odnotował najwyższy udział wolumenowy w okresie od sierpnia 2014 r. do lipca 2015 r., równocześnie odnotowując największą dynamikę wzrostu wolumenu w badanym okresie (+23%). Cała kategoria kosmetyków dla mężczyzn wzrosła ilościowo o 5%.
Jak tłumaczą autorzy badania, dynamiczny wzrost całej kategorii kosmetyków męskich obserwowany jest w ostatnich trzech latach, choć aktualnie dynamika zarówno ilościowa, jak i wartościowa zakupów nieco spadła, choć w dalszym ciągu spodziewany jest trend wzrostowy.
W badanym okresie przeciętni nabywcy zaopatrywali się w kosmetyki dla mężczyzn średnio cztery razy w ciągu roku, ale wydali na nie o 4% mniej niż w okresie sierpień 2013 r. – lipiec 2014 r. Ich wydatki wyniosły łącznie 39,3 zł/kg. Wraz z obniżką średniej ceny następowały częstsze zakupy (+2%), szczególnie widoczne w segmentach szamponów i żeli do ciała oraz mleczek i toników do twarzy (+7%).
Podczas pojedynczej wizyty w sklepie koszyk klienta z kosmetykami męskimi wart był 11,5 zł (11,7 zł w roku wcześniejszym) i równał się 0,3 l/kg (wzrost wolumenu o 3%. Wydatki poniesione przez pojedynczego nabywcę na artykuły do pielęgnacji twarzy i ciała przeznaczone dla mężczyzn wzrosły o 1%, odzwierciedlając tym samym wzrost zakupionego wolumenu (+5%).
Jeśli chodzi o miejsca zakupów kosmetyków dla mężczyzn, to największe znaczenie pod względem udziałów w całej kategorii miały drogerie/perfumerie z udziałem wartościowym na poziomie 39% i wolumenowym 35% (wzrost wartości o 1,2% i wolumenu o 7,5%). W drugiej kolejności nabywcy dokonywali zakupów w hipermarketach i dyskontach, których udział wartościowy wyniósł kolejno 23% i 16%, zaś wolumenowy 22% i 23%.
W analizowanym okresie klienci hipermarketów wydawali o 6% mniej oraz kupowali o 5% mniej męskich produktów kosmetycznych.
Inaczej wygląda sytuacja dyskontów, które mogą się pochwalić najwyższym tempem wzrostu wartości (+18%) i wolumenu (+19%). Pozostałe kanały dystrybucyjne miały marginalne znaczenie, za wyjątkiem supermarketów, których udział wydatków i wolumenu nie przekroczył 12% w omawianej kategorii.
Warto podkreślić, iż kosmetyki dla mężczyzn kupują częściej kobiety (54%), w wieku 30-39 lat.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...