Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Materiały akumulatorowe to jedna z dźwigni rozwoju koncernu BASF

2023-11-21

BASF to największy dostawca chemikaliów dla branży transportowej, z ponad 20% udziałem w sprzedaży kierowanej na ten rynek i wiodącą pozycją na rynku powłok OEM, tworzyw konstrukcyjnych i katalizatorów emisji mobilnych. Jeśli chodzi o materiały akumulatorowe, to BASF opracowuje dostosowane do indywidualnych potrzeb, wysokowydajne materiały aktywne katodowe (CAM), aby umożliwić transformację branży w kierunku elektromobilności.

Uzupełniamy nasze portfolio ofertami recyklingu i jako producent CAM mamy wyjątkową pozycję, aby oferować naszym klientom rozwiązania w zakresie recyklingu metali w obiegu zamkniętym. Niezrównany dostęp BASF do producentów OEM i ich dostawców umożliwia wczesne zrozumienie potrzeb rynku, co prowadzi do rozwoju produktów w oparciu o ugruntowaną pozycję w kluczowych technologiach CAM, takich jak NCA (nikiel-kobalt-aluminium) i NCM (nikiel-kobalt-mangan). Nasza oferta spełnia różne wymagania klientów i obejmuje ekonomiczne rozwiązania bogate w mangan, wysokowydajne produkty o wysokiej i bardzo wysokiej zawartości niklu, a także wysokowydajne produkty LMO (tlenek litu manganu) i wysokonapięciowe produkty LCO (tlenek litu i kobaltu) – tłumaczą przedstawiciele BASF.

CAM to bardzo dynamiczny rynek, na który wpływają wymagania dotyczące wydajności akumulatorów, bezpieczeństwa i kosztów, które są kluczowymi parametrami determinującymi popyt na pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami. Innowacje oparte na chemii to jedna z największych dźwigni poprawy gęstości energii, niezawodności i bezpieczeństwa oraz obniżenia kosztów akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV). Przewiduje się, że do 2030 r. roczna produkcja wyniesie ponad 48 milionów pojazdów elektrycznych. W związku z dużym wzrostem zastosowań elektromobilności łączna roczna stopa wzrostu światowego popytu na CAM wyniesie około 24% do 2030 r. W rezultacie całkowity popyt dla CAM może osiągnąć ponad 7,7 mln ton, co stanowi wartość ponad 150 miliardów euro, w zależności od rozwoju cen metali nieszlachetnych.

BASF posiada wymaganą siłę finansową i jest zaangażowany w rozwój globalnego, konkurencyjnego kosztowo obszaru aktywów. Jego jednostki biznesowe, zajmujące się materiałami akumulatorowymi i recyklingiem, wygenerowały w 2022 roku sprzedaż znacznie przekraczającą 1 miliard euro dzięki rosnącym wolumenom i korzystnym cenom metali. Wraz ze wzrostem ilości złomu produkcyjnego i zużytych baterii, znaczenie recyklingu będzie jeszcze rosło. BASF oferuje wysokowydajne materiały aktywne katodowe, bazujące na metalach pochodzących z recyklingu jako rozwiązanie o zamkniętym obiegu i bazujące na metalach pierwotnych pozyskiwanych w sposób odpowiedzialny z działalności wydobywczej. Jako najbardziej ekonomiczna i energooszczędna ścieżka charakteryzująca się najniższym śladem CO2, w ciągu następnej dekady znaczenie rozwiązań w obiegu zamkniętym będzie, aby zmniejszyć zapotrzebowanie na metale pierwotne.

BASF zakontraktował już dostawę surowców metali nieszlachetnych dla swoich europejskich inwestycji w zakresie wysokowydajnych materiałów aktywnych katodowych i pracuje nad integracją zakładu produkcyjnego prekursorów (PCAM) w Harjavalta w Finlandii. Ponadto ogłosił współpracę z firmą Eramet w Indonezji w celu oceny potencjał budowy rafinerii metodą ługowania kwasowego pod wysokim ciśnieniem (HPAL) jako źródła półproduktów niklu i kobaltu, które są kluczowymi surowcami metali nieszlachetnych w łańcuchu wartości akumulatorów litowo-jonowych.

W 2020 roku firma BASF wybrała Schwarzheide w Niemczech do produkcji wysokowydajnych materiałów aktywnych katodowych w Europie, co umożliwi dostawę aktywnego materiału katodowego dla pojemności ogniwa wynoszącej około 20 GWh rocznie. Zakład produkcyjny w Schwarzheide wykorzystuje wiodący w branży miks energetyczny o niskim śladzie węglowym.

W Azji BASF obsługuje swoich klientów CAM poprzez spółki joint venture BASF TODA Battery Materials LLC w Japonii (udział BASF w JV to 66%) i BASF Shanshan Battery Materials w Chinach (udział BASF w JV to 51%), przy czym obie spółki znajdują się w fazie ekspansji. Podmioty te oraz zakłady w USA i Europie czynią z BASF firmą posiadającą moce produkcyjne na wszystkich głównych rynkach, o mocach wytwórczych rzędu 190 tys. ton. We wszystkich regionach opracowywane są plany przyszłego rozwoju.

- Planujemy uruchomienie prototypowego zakładu recyklingu w Schwarzheide. Zastosuje on zastrzeżone procesy firm BASF i Tenova Advanced Technologies w zakresie recyklingu hydrometalurgicznego z wiodącymi wskaźnikami odzysku i niskim śladem CO2. Ponadto BASF planuje w 2024 r. uruchomić na skalę komercyjną zakład recyklingu akumulatorów do produkcji czarnej masy. Będzie on mechanicznie przetwarzał wycofane z eksploatacji akumulatory litowo-jonowe i złom powstały z produkcji akumulatorów przed ekstrakcją cennych metali za pomocą procesów chemicznych. Celem obu zakładów recyklingu jest dalsze zwiększanie zrównoważonego rozwoju w łańcuchu wartości akumulatorów – od zbierania akumulatorów wycofanych z eksploatacji i odzyskiwania surowców mineralnych po wykorzystanie ich do produkcji nowych materiałów na akumulatory. Na całym świecie nasi eksperci pracują nad innowacyjnymi aktywnymi materiałami katodowymi do akumulatorów litowo-jonowych oraz rozwiązaniami w zakresie recyklingu, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na mocne, niezawodne i niedrogie pojazdy elektryczne. Dzięki tym wysiłkom dział materiałów akumulatorowych i recyklingu stanie się znaczącym źródłem dochodów Grupy BASF, którego oczekiwana sprzedaż wyniesie ponad 7 miliardów euro do 2030 r. – brzmi stanowisko koncernu BASF.


BASF,baterie litowo-jonoweakumulatorytransportbadania i rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie