2025-06-03 / Autor: Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research, kierownik projektu „EKObarometr – na drodze do zielonego społeczeństwa”
Współczesny marketing nie jest jednolitą strategią, lecz dynamicznym procesem dostosowanym do różnorodnych grup konsumentów. To, że ogół konsumentów nie jest monolitem to w dzisiejszych czasach truizm, co potwierdzają często przeprowadzane tzw. segmentacje konsumentów, których owocem są takie narzędzia, jak persony czy strategie pozycjonowania. Mimo, że istnieje wiele podejść do segmentacji, stosunkowo rzadko bazuje się w niej wyłącznie na kryteriach demograficznych (np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania), a częściej korzysta się ze zmiennych opisujących naszą psychografię, przekonania czy zachowania zakupowe. A czasem warto przyjrzeć się właśnie tym pierwotnym, „twardym” cechom konsumentów i zobaczyć, co z nich wynika, ponieważ cechy demograficzne (w tym wiek lub przynależność do pokolenia) pozwalają bardzo sprawnie zidentyfikować potencjalnego konsumenta, tj. z dużym prawdopodobieństwem określić jego potencjalne miejsce kontaktu z komunikatem reklamowym czy najchętniej konsumowanym medium.
Różnice pokoleniowe mają wpływ nie tylko na sposób konsumowania mediów, wybór kanałów komunikacji, ale także na kryteria podejmowania decyzji zakupowych. Młodsze pokolenia dominują (pod względem częstotliwości przybywania) na platformach społecznościowych, szczególnie na Instagramie czy Tik-Toku. Z kolei starsi konsumenci wciąż cenią tradycyjne media – telewizję, radio, ale również coraz częściej zalicza się do nich również Facebook. Wybór formatu reklam także zależy od wieku; krótkie, dynamiczne komunikaty (np. relacje, czy tzw. shorty) lepiej trafiają do młodszych odbiorców, natomiast dłuższe artykuły i rekomendacje ekspertów są bardziej efektywne w przypadku starszych grup. W kwestii zakupów osoby młodsze częściej wybierają opcje online, a kategoria kosmetyków nie jest tu wyjątkiem. Według ostatniego raportu „EKObarometr – na drodze do zielonego społeczeństwa” [1] aż 72% konsumentów do 34. roku życia deklaruje, że kupuje kosmetyki w sieci, podczas gdy ich starsze pokolenia nadal preferują zakupy stacjonarne – ponad 60% osób powyżej 50. roku życia wybiera bezpośredni zakup w sklepie.
Oczekiwania konsumentów różnią się także w aspekcie wartości produktowych. Niektóre pokolenia bardziej zwracają uwagę na cenę, inne na składniki, a jeszcze inne na aspekty ekologiczne. Mogłoby się wydawać, że właśnie ekologia jako niekwestionowane dobro wspólne jest czynnikiem, który jednoczy wszystkie generacje, jednak badania pokazują, że podejście do tego tematu jest bardzo zróżnicowane.
Różnice pokoleniowe = różnice osobowości
Zależność między wiekiem a podejściem do ekologii jest widoczna w analizie różnych grup konsumentów. W badaniu EKObarometr, realizowanym co roku przez SW Research od 2020 r., wyróżnia się cztery wyraziste segmenty – tzw. EKO-osobowości. Między wyróżnionymi klastrami respondentom można wyznaczyć różne osie polaryzacji. Jedną z nich są właśnie różnice pokoleniowe i dotyczą EKO-entuzjastów i EKO-pozorantów (dawniej EKO-zagubionych).

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...