Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Lotos rozszerza źródła dostaw ropy naftowej

2015-05-29

Rafineria Lotosu w Gdańsku wzbogaciła się o nowe źródło dostaw ropy naftowej. Chodzi o surowiec wydobywany w kopalni gazu ziemnego i ropy naftowej Lubiatów zarządzanej przez PGNiG.

Wcześniej ropa do gdańskiej rafinerii trafiała rurociągiem Przyjaźń oraz drogą morską przez Naftoport. Teraz surowiec dostarczany będzie również cysternami kolejowymi. Przewozy realizuje spółka Lotos Kolej, jeden z największych przewoźników towarowych w Polsce.

Pierwsze miesiące przerobu potwierdzają, że walory ropy z PGNiG to przede wszystkim niska zawartość siarki oraz duża ilość lekkich frakcji benzynowych. Ropa ta pochodzi z polskich kopalń i cieszę się, że nasz partner, czyli PGNiG rozwija krajowe wydobycie i zaopatruje nas w lekką, wysokiej jakości niskosiarkową ropę, którą przerabiamy wraz z innymi gatunkami surowca, maksymalizując i optymalizując naszą produkcję – mówi Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos.

– Wydobycie ropy naftowej w PGNiG od wielu lat pozostaje ważnym obszarem działalności spółki. Cieszymy się, że w obszarze handlu ropą pozyskaliśmy tak znaczącego klienta, jakim jest Grupa Lotos oraz że surowiec przez nas produkowany jest przerabiany na instalacji rafinerii w Gdańsku – ocenia Bartłomiej Korzeniewski, dyrektor Oddziału Obrotu Hurtowego PGNiG SA.

W 2013 r. Lotos i PGNiG podpisały pięcioletnią umowę na dostawy ropy z krajowych kopalń PGNiG. Większość surowca dostarczanego z PGNiG do rafinerii w Gdańsku pochodzi z największej w kraju kopalni Lubiatów. Dostawy surowca dla Grupy Lotos będą realizowane w latach 2015 – 2019 z możliwością przedłużenia umowy na czas nieoznaczony. Jednorazowo PGNiG dostarcza ok. 1,5 tys. ton, a zakontraktowana ilość ropy pozwala na organizację nadań kolejowych co drugi dzień. Jej odbiór i przerób w Gdańsku umożliwia specjalny terminal do rozładunku o wydajności 0,5 mln ton rocznie. Zgodnie z umową rocznie do Grupy Lotos trafiać ma ok. 275 tys. ton ropy naftowej.

Surowiec z bocznic oddziału PGNiG w Zielonej Górze transportuje do Gdańska spółka Lotos Kolej. To nie jedyna forma współpracy tego przewoźnika z PGNiG. Kolejowa spółka Lotosu przejęła kompleksową obsługę manewrową bocznic PGNiG w Barnówku (woj. zachodniopomorskie) i Wierzbnie (woj. lubuskie). Przewozi też siarkę wydobywaną w kopalni Lubiatów do zakładu Grupy Azoty w Policach.


LotosPGNiGropa naftowa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie